K
Vi funderar på att anlägga en enkel stödmur på framsidan av vår tomt. Tomten avslutas mot gatan i ett dike och planen är att anlägga en enkel stödmur just innanför tomtgränsen och placera den så att den maximalt blir 50 cm hög. (D v s så att vi inte behöver ansöka om bygglov.) Underlaget är bra i form av grus och sand och vi har ännu inte lagt ut någon matjord.

Frågan är om någon har erfarenheter av vad en sådan stödmur kan tänkas kosta totalt? Om vi räknar med att själva "muren" kostar ca 1000 kr/kvm (d v s 500 kr per löpmeter). Vad kommer ungefär övrigt material och arbete att kosta?

/Krille

K
Så börjar det vara dags att dra igång projektet och frågan är om det finns någon som har erfarenheter att dela med sig av?

/Krille

Kolla först med kommunen: mur är normalt alltid bygglovspliktig, även en låg sådan. Skall inte jämföras med tex trästaket där det är bygglovskrav först över viss höjd.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
I många kommuner är en stödmur på 50 cm inte bygglovspliktig.

Jag har byggt en liknande mur, som av en händelse exakt lika lång. Byggd med L-stöd och det gick på ca 100 kkr.

K
Vi har kontrollerat med kommunen sedan tidigare och så länge vi håller oss under 50 cm behövs inget bygglov.

/Krille

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Finns många gråzoner i höjderna om man har lite elastiskt samvete. Man får antagligen göra en markhöjning om 50 cm också, och referenspunkten för höjden är ju befintlig mark. Mig veterligen finns det ingen exakthet i bedömningen om man t.ex. först får göra en markhöjning på 50, sedan en stödmur om 50 ovanpå, sedan ett staket på 1.10 på det. Då är man snabbt 2.10 ovanför ursprunglg utsida med 100 cm markhöjning innanför.

Bara toppstenen kostar väl 500 kr per meter som jag minns det . Om man kostar på en huggen och slipad natursten. Billigaste modellen. Och maskinhyra för cirkelsåg. Plus betongkostnaden om man gjuter muren själv. Betongen kostade 10 tkr med blandare och pumpbil vansinningt dyrt. Billigare om man blandrar själv. Jag tror det är dyrt att leja ut jobbet på grund av allt arbete. Och då kanske L-stöd är rimligast. Så mycket annat material är det inte. En säck med putsbruk. Armering. En dräneringsslang i plast bakom muren. Mvh, PerOF

Redigerat:
Av de offerter jag tog in var L-stöd klart billigast. Sas dessutom vara mest hållbart. Frågade inte på trämaterial dock.

Material var markduk, grus av två olika fraktioner, och själva stöden då. De grävde, la duk, grus, packade/vibbrade och ställde dit stöden, sedan la de tillbaka uppgrävda massor.

• Gilla
drami
  • Laddar…
K
L-stöd har vi också funderat på men de verkar också kosta minst 1200 kr löpmetern (60 cm) jämfört med mursten som man borde få för under halva det priset per löpmeter? Så även om l-stöden går snabbare att montera så borde väl inte mursten bli speciellt mycket dyrare?

Jag funderar starkt på att anlita en firma för att gräv ur, fylla upp och packa för att sedan "stapla" muren själv och återfylla. Om man räknar på 20 000 kr för mursten och material samt 2 dagar för en markentreprenör att gräva ur och ordna underlaget. Sen avsätter jag en semestervecka till att "stapla" muren och återfylla. Är det rimligt?
/Krille

När vi byggde kom 2st 24metersbilar med mursten Megalock i alla erforderliga varianter från Benders därefter kompletterades det med några pall till. Tror enbart transporten överskred 20 000 kr totala kostnaden blev över 500 000 kr. Så mitt råd ta dit någon från stenfirma som ger en offert på material och en på hela jobbet.

• Gilla
Ozzman
  • Laddar…
Med jobb blev murblock 20% dyrare hos mig.

vad blev resultatet? Gjorde du muren och vad kom du fram till? Pris, kvalite, regler och annat gott?

K
C centermin skrev:
vad blev resultatet? Gjorde du muren och vad kom du fram till? Pris, kvalite, regler och annat gott?
Vi använde Benders Rustik och det blev ungefär 30 meter som är 50 cm hög och sedan fortsatte vi även runt infarten där det blev ungefär 15 meter med höjd från 50 cm till 10 cm. Sedan använde vi samma mursten som kantsten runt resten av infarten.

Benders rustik passade rätt bra då fyra lager med ungefär halva första lagret under marknivå summerar ganska exakt till de 50 cm i höjd som vi inte behövde bygglov för.

Vi gjorde allt jobb själva förutom att vi hyrde en entreprenör med minigrävare och kompaktlastare som la en dag på att gräva ut och frakta bort massorna till baksidan - det kostade ca 10 000 kr. Utöver kostnaden för själva murstenen så tillkom hyra av padda, inköp av laser, bärlager, sättsand och stenlim - totalt ca 10 000 kr (exkl murstenen).

Tog oss ungefär två veckors halvtidsjobb i lugnt semstertempo för två personer att göra jobbet. Inte alls speciellt svårt så länge man var noga med underlaget och när första lagret var klart var det bara att limma och stapla upp de övriga tre lagren. Med laser var det också enkelt att säkerställa rätt höjd hela vägen. Riktigt roligt även om blockens tyngd gjorde att man fick rätt bra träningsvärk i armar och rygg.

/Krille

• Älska
  • Gilla
Jimipe och 1 till
  • Laddar…
sa
K Krille4 skrev:
Vi använde Benders Rustik och det blev ungefär 30 meter som är 50 cm hög och sedan fortsatte vi även runt infarten där det blev ungefär 15 meter med höjd från 50 cm till 10 cm. Sedan använde vi samma mursten som kantsten runt resten av infarten.

Benders rustik passade rätt bra då fyra lager med ungefär halva första lagret under marknivå summerar ganska exakt till de 50 cm i höjd som vi inte behövde bygglov för.

Vi gjorde allt jobb själva förutom att vi hyrde en entreprenör med minigrävare och kompaktlastare som la en dag på att gräva ut och frakta bort massorna till baksidan - det kostade ca 10 000 kr. Utöver kostnaden för själva murstenen så tillkom hyra av padda, inköp av laser, bärlager, sättsand och stenlim - totalt ca 10 000 kr (exkl murstenen).

Tog oss ungefär två veckors halvtidsjobb i lugnt semstertempo för två personer att göra jobbet. Inte alls speciellt svårt så länge man var noga med underlaget och när första lagret var klart var det bara att limma och stapla upp de övriga tre lagren. Med laser var det också enkelt att säkerställa rätt höjd hela vägen. Riktigt roligt även om blockens tyngd gjorde att man fick rätt bra träningsvärk i armar och rygg.

/Krille
sa runda slangar 25-30tkr for hela kalaset?

K
C centermin skrev:
sa

sa runda slangar 25-30tkr for hela kalaset?
Ungefär det plus entreprenören för de första 30 meterna vid gatan d v s
10 kkr entreprenör
10 kkr bärlager, sättsand, hyra padda, stenlim och laser (om man nu ska räkna med de 3 kkr den kostade att köpa)
20 kkr för ca 300 st murblock inkl hemleverans

Kan helt klart rekommenderas då det både var roligt och var bra träning av kroppen:)

/Krille

• Älska
centermin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.