10 994 läst ·
43 svar
11k läst
43 svar
Grannen eldar sopor
Sida 1 av 3
Talvan skrev:
Fredagshumor!
Skämt åsido. "Alla" som bor på landet eldar sopor mer eller mindre.
Även jag, Greta skulle dra mig i miljödomstol om hon visste vad som eldades i min tunna. Men så gnäller jag inte heller när röken ligger på från grannens håll.......
Då får du säga att det är allvar och inget han kan skratta bort. Blanda bara in kommunen i absoluta nödfall, för det finns en risk att du, för sent kommer att inse att lite röklukt nog inte var så farligt.Talvan skrev:
Som sagt var. Bor du inte i något "radhusgetto", lär det vara fler som eldar liteavvarje i sina kaminer och pannor.
Staffan
var väl ett himla dåligt svar att man medvetet eldar sånt som man inte får eller bör, skönt att man inte har dig eller din granne som granneKrilleman skrev:
Där är experterna oense, jag hoppas du inte kör bil heller i ditt miljömedvetna val. Inga produkter i ditt hem från Indien eller Kina?H Husgubbe skrev:
FY!
Nej just det, den sanningen vill ju inte många inse.
Det låter som du bor i radhuslänga.
Sidospår absolut. Men det är inte speciellt långt att dra parallellen med att grannen elda sopor. Och framförallt är det ett väldigt intressant ämne om man fördjupar sig lite utanför landets gränser (som många "miljömedvetna" svenskar vägrar inse).Handyman 1 skrev:
Varför har vi inte tänket att "grannen" heter Asien/USA och som eldar sopor?
Där har vi hela poängen!
I vilket land är din bil producerad och med vilka villkor och miljöval?
Bara för du köper den fysiska bilen i Kungariket Sverige är du inte miljömedveten.
Jag är absolut för att vara positiv till att förändra miljön, men dagens hysteri har kommit alldeles för långt i tron om att lilla Sverige kan göra "skillnad".
Om vi ska göra insatser för miljön så är det ju 100% mest logiskt att starta med där det är som mest miljöförstöring. Alltså Indien, Kina, USA, osv där regelverk saknas helt, men även villkor för arbetarna som ofta är underåriga.
HUR ska lilla Sverige göra skillnad? Självklart bör det ju vara att investera våra pengar där dom gör som mest nytta. Vissa tycker helt felaktigt att skatt på plastpåsar i matvarubutiken ska göra skillnad. Men nej, det blir kontraproduktivt. Och det är bara ETT exempel med sanning bakom.
Fortsätt att köpa ny TV en gång per år, handla billiga kläder på HM, ta ut en ny tjänstebil var tredje år....
Var gör man mest skillnad i sitt beteende?
Min eldning bara över julen med tvivelaktigt innehåll tror jag inte ens är i närheten med utsläpp kontra en ny TV på MediaMarkt om man tittar på hela livscykeln.
Skamligt att tro annat!
Redigerat:
Summa summarum är ju att det med största sannolikhet eldas trots att det "sorteras" tråkigt nog.Handyman 1 skrev:
Har du fördjupat dig i hur mycket plast våra svenska värmeverk eldar som du så förtjänstfullt sköljer ur med varmvatten och kör din bil till lokala ÅVC och ÅVC transporterar vidare med lastbil?
Antagligen inte....
Krilleman skrev:
Där är experterna oense, jag hoppas du inte kör bil heller i ditt miljömedvetna val. Inga produkter i ditt hem från Indien eller Kina?
FY!
Nej just det, den sanningen vill ju inte många inse.
Det låter som du bor i radhuslänga.[/QU jag bor i eget
Hej jag bor i effektiv nybyggd villa och har beställt solpaneler ifrån Europa ifrån en fabrik som drivs med bara egna paneler och kör laddhybrid. Mitt avfall lämnar jag självklart vid återvinningen som man skall. Varför skulle man inte göra det? Man är lat, orkar inte? Ja jag vet inte, men varför släppa ut mer skit än nödvändigt om det finns lösningar? Känns som ett i-landsproblem att man inte i Sverige inte lämna sitt eget avfall på rätt ställe. Och ja, jag sopsorterarKrilleman skrev:
@Husgubbe
Se inlägget ovan ditt #12, läs inlägg #10 också en gång till.
Inte handlar du på HM eller MediaMarkt??

Och så får du nog ta dig en funderare med din laddhybrid. Är den verkligen miljövänlig i tillverkningen?
Du kan "återvinna" hur mycket du vill men den bilen har förstört miljön värre i sin hela livscykel än du kan räkna hem med återvinning.
Se inlägget ovan ditt #12, läs inlägg #10 också en gång till.
Inte handlar du på HM eller MediaMarkt??
Och så får du nog ta dig en funderare med din laddhybrid. Är den verkligen miljövänlig i tillverkningen?
Du kan "återvinna" hur mycket du vill men den bilen har förstört miljön värre i sin hela livscykel än du kan räkna hem med återvinning.
Här ställde man upp containrar på återvinningen så man skulle kunna åka dit med sin fallfrukt. Ett kilo fallfrukt skulle tydligen räcka till tillräckligt mycket biogas för att köra bil en kilometer. Så för mig med 15 km till återvinningen blir det en ren miljöförlust om jag lämnar mindre än 30 kg. Ändå står folk där och lämnar en liten påse med småruttna plommon.Krilleman skrev:
Summa summarum är ju att det med största sannolikhet eldas trots att det "sorteras" tråkigt nog.
Har du fördjupat dig i hur mycket plast våra svenska värmeverk eldar som du så förtjänstfullt sköljer ur med varmvatten och kör din bil till lokala ÅVC och ÅVC transporterar vidare med lastbil?
Antagligen inte....