10 994 läst ·
43 svar
11k läst
43 svar
Grannen eldar sopor
Självklart ska moderatorer ta bort det som är olagligt, det jag vill belysa är helheten. Och vist har tråden spårat något mot ämnet tokigt nog. Men jag har svårt att hålla mig så fort någon eldar "sopor".Magnus E K skrev:
Varför är det förbjudet att elda sopor i Sverige om det är lagligt i asien/afrika där majoriteten av miljöbovarna finns?
Hur kan vi då gör mest skillnad för miljön på riktigt i helheten?
Vidga vyerna och se helheten, skygglapparna av!
Hur gör man annars skillnad på riktigt? Att elda sopor hemma gör ingen skillnad.
Redigerat:
En fråga som kräver ett svar från TS innan man kan dra någon slutsats är:
Vad är det för typ av sopor som grannen eldar?
Är det bildäck, matavfall, spill från snickeri, trädgårdsavfall, kemikalierester, gamla avlagda kläder eller något annat
Bor man på landet så får man vara beredd på att det eldas upp brännbart mtrl om det inte strider mot gällande bestämmelser inom kommunen
Är det kanske samma granne som går utan kläder i sitt hus?
Vad är det för typ av sopor som grannen eldar?
Är det bildäck, matavfall, spill från snickeri, trädgårdsavfall, kemikalierester, gamla avlagda kläder eller något annat
Bor man på landet så får man vara beredd på att det eldas upp brännbart mtrl om det inte strider mot gällande bestämmelser inom kommunen
Är det kanske samma granne som går utan kläder i sitt hus?
Redigerat:
Plast är ju ett brett begrepp.Magnus E K skrev:
Finns det ingen moderator som tar bort inlägg som uppenbart propagerar för det som är olagligt? (Och nu snackar vi inte om lite hemmapul med el utan om miljöbrott som innebär direkt fara för omgivningen.)
Det är också stor skillnad mellan utsläpp av koldioxid (helt ofarligt) och att elda plast och annat som ger aromatiska kolväten, dioxin och diverse annat jox. Finfördela i så fall och häll i bensin/dieseltanken; där finns ju i alla fall en katalysator som kan ta hand om en del.
Mycket hushållsplast är ju polyeten och det är ju inte särskilt farligt att elda...
Att det följer med en yoggiburk i brasan gör väl inget men att elda större mängder sopor är ju inte bra.
Och de vedeldare som finns behöver ju inte kämpa för att privateldning ska förbjudas.
/ATW
Medlem
· Korpilombolo
· 3 722 inlägg
Varför får inte jag när han får?
Bevisligen fungerar miljöåtgärder.
Vad har t.ex hänt med närmiljön sedan blyad bensin slutade säljas i lilla Sverige?
Hade svenskarna rusat på som för 50 år sedan hade det förmodligen inte funnits några badsjöar kvar i landet.
Bevisligen fungerar miljöåtgärder.
Vad har t.ex hänt med närmiljön sedan blyad bensin slutade säljas i lilla Sverige?
Hade svenskarna rusat på som för 50 år sedan hade det förmodligen inte funnits några badsjöar kvar i landet.
Skygglappar av som redan skrivits...imported_Benno skrev:
Den indiske pojken som bleker din HM-tröja med fötterna i kemikalier (livslängd på dessa ca 35-40 år) tackar dig säkert!
Självklart finns det åtgärder på dom flesta hållen, vissa hjälper klimatet mer än andra. Blyfri bensin är inget unikt för Sverige.
Hur många liter blyad bensin kan du likställa med det karet med miljövidrig blekning som spolas rakt ut i vattendrag varje dag i endast en indisk fabrik?
Redigerat:
Köp inte kläder då. Du kan bli talvans andra nakna granne.Krilleman skrev:
Skygglappar av som redan skrivits...
Den indiske pojken som bleker din HM-tröja med fötterna i kemikalier (livslängd på dessa ca 35-40 år) tackar dig säkert!
Självklart finns det åtgärder på dom flesta hållen, vissa hjälper klimatet mer än andra. Blyfri bensin är inget unikt för Sverige.
Hur många liter blyad bensin kan du likställa med det karet med miljövidrig blekning som spolas rakt ut i vattendrag varje dag i endast en indisk fabrik?
Nåja. Ta ett allvarligt snack med grannen. Våra (då nya) grannar med syriskt ursprung eldade sopor EN gång. Det tog hus i helvete på gatan och de slutade med det omgående. Ungefär som när de lät deras sopor blåsa över på min tomt och jag sparkar över skiten över deras uppfart.
Men det var ingen som lärde dem hur man gjorde här i Sverige. De är de lugnaste i övrigt och jag diggar de för att de stör inte =)
Lyssnar inte fanskapen ändå är det kommunen som gäller.
Pratar vi miljö så är grön el från vindkraft inte heller så värst miljövänligtKrilleman skrev:
Skygglappar av som redan skrivits...
Vid produktion av energin ja, men brytningen av neodynium till permanentmagneterna i kraftverken har en väldigt stor negativ miljöpåverkan
Man måsye väga in alla delar av produktionsledet för att kunna bedöma miljöpåverkan
Jag tror detta stämmer. Som uppväxt i villa- och radhusmattorna så avhandlade vi det där med det omoraliska med att elda sopor på 80-talet. Elda plast, Gud förbjude! Framåt 2000 var t o m löv och pinnar förbjudet territorium och något som bara de äldsta ägnade sig åt.Krilleman skrev:
Så flyttade jag ut på landet. Och här är det som att diskussionen aldrig togs där dör 30 år sedan. Man eldar allt. Har minst två äldre grannar som eldar sopor i pannan. Och även de som skakar på huvudet åt dessas sopeldande missar aldrig en möjlighet att förpesta omgivningen med tvinrök från fuktiga löv och grenar från tomten.
Det är en naturlig doft ute på landetClaes Sörmland skrev:
Jag tror detta stämmer. Som uppväxt i villa- och radhusmattorna så avhandlade vi det där med det omoraliska med att elda sopor på 80-talet. Elda plast, Gud förbjude! Framåt 2000 var t o m löv och pinnar förbjudet territorium och något som bara de äldsta ägnade sig åt.
Så flyttade jag ut på landet. Och här är det som att diskussionen aldrig togs där dör 30 år sedan. Man eldar allt. Har minst två äldre grannar som eldar sopor i pannan. Och även de som skakar på huvudet åt dessas sopeldande missar aldrig en möjlighet att förpesta omgivningen med tvinrök från fuktiga löv och grenar från tomten.
Förstår inte varför stadsbor reagerar på lukt från gödsel och surt bränne när de gladeligen kan andas in avgaserna i storstadsmiljö
Är uppvuxen i storstad men föredrar lukterna ute på landet där jag numera bor
Kan bara hålla med om att det är full normalt att elda lite av varje, både för värmen och miljön. Det är knappast rimligt att ta sin diesel bil en mil eller två till tippen med lite kassar polyeten och papper. Tror man att det är bra för miljön har man andra problem.
Däremot låter det märkligt att det luktar. Med bra förbränning varken syns det eller luktar. Jag brukar bara elda, det där andra, när väl tempen är uppe och förbränning är som renast.
Du kan ju snällt be sin granne att skippa fuleldning när han tänder upp.
Däremot låter det märkligt att det luktar. Med bra förbränning varken syns det eller luktar. Jag brukar bara elda, det där andra, när väl tempen är uppe och förbränning är som renast.
Du kan ju snällt be sin granne att skippa fuleldning när han tänder upp.
Mjölk- juice-youghurt-äggkartonger och sådant är perfekt att tända i pannan med, plast vill jag inte elda.
I spisen är det enbart tidningspapper och näver som gäller.
Själv ser jag ingen anledning till att elda övriga brännbara sopor hemma då dessa hamnar i kärlet för brännbart som jag ändå måste betala för, vare sig jag vill eller inte.
Antar att de flesta tvingas betala för sophämtning, då finns det ingen anledning att elda sådant som i onödan stör någon granne.
Det är väl tillräckligt många stollar ändå som gapar om att vedeldning är farligt utan att vi behöver ge dem mera bränsle
genom att elda på ett uselt sätt, t.ex sur ved, underskott på syre eller med bildäck och annat skit.
I spisen är det enbart tidningspapper och näver som gäller.
Själv ser jag ingen anledning till att elda övriga brännbara sopor hemma då dessa hamnar i kärlet för brännbart som jag ändå måste betala för, vare sig jag vill eller inte.
Antar att de flesta tvingas betala för sophämtning, då finns det ingen anledning att elda sådant som i onödan stör någon granne.
Det är väl tillräckligt många stollar ändå som gapar om att vedeldning är farligt utan att vi behöver ge dem mera bränsle
Rätt intressant det där, önskar jag visste hur man mer exakt kunde räkna den faktiska miljöpåverkan där men lär nog vara svårt.Krilleman skrev:
Summa summarum är ju att det med största sannolikhet eldas trots att det "sorteras" tråkigt nog.
Har du fördjupat dig i hur mycket plast våra svenska värmeverk eldar som du så förtjänstfullt sköljer ur med varmvatten och kör din bil till lokala ÅVC och ÅVC transporterar vidare med lastbil?
Antagligen inte....
Jag har dock svårt att se något positivt med att lasta bilen med tillplattade tomkartonger säg 500l/50kg och köra (iaf i mitt fall) 4mil tor till återvinningen då deras öppentider inte sammanfaller med mina arbetsresor.
Sedan hämtas dom med lastbilar, sorteras och hanteras i omgångar och transporteras ytterligare en massa mil innan dom slutligen blir återvunna.
Alternativet är noll transporter och hantering utan istället 200kw värme i huset samt 1/5 mindre träd nedhugget och hanterat/transporterat till ved.
Klicka här för att svara