RoTe
RoTe: Hyr en jordborr https://www.cramo.se/sv/category/byggmaskiner_borrmaskiner_jordborrmaskiner
2 svar · 982 läst
Andreas Lundgren
Andreas Lundgren: Vi har haft vår tank i snart tre år nu (5 kbm), och vi gjorde en "riktig" dränering 10 cm stenkross, duk, tank, sand, och med en dräneringsbrunn. 90% av det vatten jag samlar på ett år är från en pump i dräneringsbrunnen, som pumpar därneringsvattnet in i tanken. 😅 Men ser på bilderna här i tråden att det blir en hel del. :-) Någon gång i juli brukar det sina. Det går lite
33 svar · 13,9k läst
·
A
Abies koreana: Ser ut som ullöss https://viivilla.se/tradgard/vaxter/sa-bekampar-du-ulloss/
1 svar · 1,5k läst
·
DE73
DE73: Plantera sånt du kan äta. Blåbärstry är lättodlat och god. Börja med två buskar och ta sedan skott och föröka.
10 svar · 1,5k läst
·
I
Ingper: Vi har idag klängrosor mot spaljéer på fyra ställen, tre halvskuggiga öst resp väst samt ett söderläge. Samtliga är sedan många år "Santana", men enda med riktig "fart" är de som står mot spaljén mot söder. På de andra ställena funkar det, men de är anmärkningsvärt "tröga" och nu blir det mindre och mindre som lever efter varje vinter. Egentligen ganska rimligt eftersom vi
0 svar · 612 läst
Snigla
Snigla: Min lilla dammbalja är iaf på plats igen (fick tömmas på massa tjafs då den stod oskyddad över vintern) Nästa gång (vinter) ska jag lägga över nått så det inte blir massa slammiga.. förmultnande löv i den lagom till vårkanten! Skillnaden när man har en riktig damm.. med reningsfilter osv.. i en liten balja.. med bara pump (som iof inte suger upp "skrutt") så ska man hålla smuts
36 svar · 11,1k läst
·
B
bergquist: Tack så mycket, ska kolla på det, annars blir det ett Atlas imorgon
5 svar · 583 läst
·
P
Patrik Hazard: Någon bor strax utanför vår tomt. Det finns 7-8 hål på en ytan av ca tre kvm. Det är någon som inte är särskilt känslig för störningar då varelsen har valt att bosätta sig precis intill vägen mitt i ett villaområde. Det finns även ett rävgryt ca 50 meter bort. Jag har aldrig sett något levande i anslutning till hålen, men det är tredje året gästen bor där. Dojjan är i
0 svar · 704 läst
·
J
jonaserik: [citat] Tja en grävmaskin kanske är lite häftigt att forsla jord med. Men sådan här är nog bättre. Går att hyra. https://www.byggahus.se/forum/threads/liten-terraenggaende-maskin-med-tippbart-flak-foer-att-koera-jordmassor.493151/page-2
3 svar · 2,1k läst
S
Staffan565: Så här blev det ungefär, ska gräva ner och lägga lite betong under stenarna.
6 svar · 2,2k läst
·
Z
z_bumbi: Vad säger grannen? Vi har ett staket som tidigare ägare byggt som är "felvänt" och lite känns det som det är grannens staket och inte vårt. Antagligen bara vana/tradition men det stänger ute istället för att kännas ombonat (för mig i alla fall). Nästa staket kommer vi diskutera med grannarna och min tanke är att göra det mer liksidigt och/eller sätta spaljé på vår sida. I
5 svar · 2,2k läst
L
Lilllen: [citat] Jodå, men man måste då ha lite tur och hitta billigt bra begagnat.
3 svar · 913 läst
Z
z_bumbi: Är det inte enklare att ställa tanken på tomten och fylla den med regnvatten?
7 svar · 2,9k läst
M
mlkjhr: Markduk och sedan 0-18 eller stenmjöl. Absolut inte s.k. gårdsgrus som har en tendens att flytta sig, dessutom lite tjavigt att gå på om man lägger för tjockt.
2 svar · 1,3k läst
·
A
Antropocen: [citat] Jag har haft en trimmer från Harald Nyborg med plastknivar som förutom nässlor även klarade vildvinsrankor och smällebär som har vedartade rankor med diametrar på ungefär 3 mm. Tyvärr så fick jag en lina runt axeln så jag brände motorn. Harald Nybog finns inte längre. Jag har nu köpt en från Biltema trimmer med plastblad. Den hade taggiga plastknivar som inte var bra på
75 svar · 40,7k läst
·
X
xxargs: dagvatten och grund-dränering av huset ?? hur går avloppet ur huset?
2 svar · 1,2k läst
·
A
Abyaby: [citat] Man kan ju se den lilla turen i trädgården som en ”skörderunda” och därefter går man in och laggar middagen med lite grönt i😃
21 svar · 4,4k läst
G
Genomklok: Är vattennivån i brunnen längre än i dina grävda diken? I så fall fyller den fortfarande någon funktion och att tömma den ger troligen ingen märkbar effekt.
3 svar · 2,1k läst
·
S
Smed242: Ferromol är trevärt järn och helt ofarligt för fåglar. Men det gör ju ingen antisnigelnytta som fågelmat. Det är mer ekonomiskt att lägga under något skydd. Innan jag skaffade ankor lade jag under takpannor, ibland med något smaskigt för att locka dit dem. Skatorna kan ju sätta i sig ett paket Ferromol på nolltid.
2 svar · 2,8k läst
J
Jodåsatteh: [citat] Precis det jag ville höra! Så kortfattat; jag behöver inte meka med rutnätet, göra det mindre osv?
2 svar · 1,4k läst
·
K
Kristina J: [citat] Tack för tipsen
8 svar · 1,0k läst
Z
z_bumbi: Kolla på bullerplank och antingen köp direkt av någon tillverkare eller kopiera det som du tycker är befogat att ha. Allt blir mycket lättare om du kan ha stöd av någon typ integrerat i ett plank. Alkover, oflingslådor, sittplatser, en pergola eller vad man nu hittar på gör mycket för stadgan. En bonus är att det kan bli snyggare/trevligare och använder planket till mågot annat än
4 svar · 1,4k läst
N
Nybyggaren82: Har vit dekorsten runt huset som jag vill ”limma” och har hittat den här. Finns det något liknande att köpa i Sverige?
0 svar · 3,0k läst
·
H
Herr Okunnig: Hur har ni löst detta? Behöver man verkligen gräva ned till tjälfritt underlag (2 meter här) för att den inte ska skjutas upp under vintern? Ska gjuta med betong. Även andra tips mottages tacksamt.
0 svar · 1,4k läst
T
Tariax: Gött! Tack för svaren! :)
4 svar · 1,6k läst
·
yonna
yonna: TIllägg: jag har alla mina dahlior i stora svarta 40-50-liters plastbyttor pga tidigare års invasion av mördarsniglar. De står inne i en buxbomsrondell så man ser inte byttorna. Det är både lättare att vattna, göda och sedan ta upp knölarna på hösten.
7 svar · 846 läst
C
Cosmo89: Hej alla! Ledsen för dålig aktivitet i den här tråden, bägge barnen blev sjuka och vips försvann all extratid :) Jag var över för att titta hur det stod till med brunnen, men den låg så långt under vatten att det var svårt att undersöka. Tog istället kontakt med kommunen som var ute och kikade, och som någon mycket riktigt påpekade här ovan beror problemet på ett läckage.
8 svar · 979 läst
Snigla
Snigla: [citat] Livet kom imellan, så det har inte kommit så mycket längre än när jag skrev inlägget (som jag hade glömt att jag skrivit, men blev positivt överraskad nu när du "petade i tråden" hehe.. hade helt glömt av den.. och tanken om dammduken! Vilket fortfarande är på tapeten.. även om jag inte mindes det just nu!) Har precis börjat skissa på lite nytt odlingsmässigt.. och det
16 svar · 9,5k läst
·
T
TH885: Har läst någonstans att dom även äter upp isoleringen under gjutna sulor så det blir hålrum under. Vet inte om detta stämmer men dom älskar säkert frigolit dom jäklarna.
10 svar · 3,7k läst
B
Bombus pratorum: [citat] Från artfakta: ”påträffas i olika typer av multnande växtavfall såsom sågspånshögar, komposter, drivbänkar, gödselstackar o.s.v., i ökande grad t.o.m. i blomkrukor och balkonglådor”. Själv har jag hundratals i vanlig trädgårdskompost.
8 svar · 1,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.