När jag skulle gräva igenom mina planteringslådor idag så hittade jag nedanstående larver (?) i stort antal.
Är det någon som vet vad det kan vara för någonting? De är 10-12 mm tjocka...

Samling av okända larver i olika storlekar i en jordfylld planteringslåda, cirka 10-12 mm tjocka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Genoveva
  • Laddar…
Trädgårdsborre eller annan närbesläktad borre tror jag det är.

Mvh, Magnus
 
Ser mer ut som Gräsgrön Guldbagge
Jag har kollat på bilden i förstoring och det verkar som den är närmast de på nätet.
 
S
Noshornsbaggelarv tror jag.
 
Gräsgrön guldbagge ska det vara, och det är den jag kom närmast när jag sökte på nätet.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
S
B Bo Berglund skrev:
Gräsgrön guldbagge ska det vara, och det är den jag kom närmast när jag sökte på nätet.
Deras larver lever i döda träd inte i odlingslådor.
 
S BTR skrev:
Deras larver lever i döda träd inte i odlingslådor.
Från artfakta: ”påträffas i olika typer av multnande växtavfall såsom sågspånshögar, komposter, drivbänkar, gödselstackar o.s.v., i ökande grad t.o.m. i blomkrukor och balkonglådor”. Själv har jag hundratals i vanlig trädgårdskompost.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.