D Daniel 109 skrev:
Det blir en bra mycket större tröskel att ta tag i det om det ska inkludera den hanteringen. Men liknande rekommenderas ju även för jättebalsamin, en ettårig växt…
Man kan ju testa, går det så går det. Jag är jättenoga för att vara säker. Sen är det upp till var och en :)
M Marie Bry skrev:
Ursäkta en dum fråga men hur gör man med det man rycker bort då? Hur transporterar man det från där det växer om inte i sopsäck eller korg eller liknande. Kör till tippen sen el
Vad gör jag?
I min kommun ska parkslide köras till miljöstation i knutna plastsäckar och slängas i brännbart. Men detta är individuellt och kommunerna gör olika så kolla med din kommun! :)

• Älska
Marie Bry
  • Laddar…
Lägg i säck och kör till återvinning. Dock är det lite olika där hur man tar emot den, så hör med dom hur dom vill göra.

Har själv parkslide och har bara tagit ner den en gång sen plockar jag alla skott som kommer upp. Nu är det flera veckor sedan ett skott kom upp. Började bekämpa den för fyra år sedan. Går kanske snabbare med massa medel, men då våran var i en häck ville jag inte spruta.

• Älska
Marie Bry
  • Laddar…
Det viktiga är att inte slänga växtdelar eller jord på trädgårdsavfall, på flera orter skall denna likt växter som räknas som invasiva dumpas med jord i speciella deponier som sedan förbränns innan de går till komposten.

Gäller det även syren och snöbär? Det är definitivt invasiva växter som orsakar problem.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
I Asien så är parkslide både mat och medicinalväxt. Borde väl funka som det även i Sverige

C Christian Bäckström skrev:
Man kan ju testa, går det så går det. Jag är jättenoga för att vara säker. Sen är det upp till var och en :)

I min kommun ska parkslide köras till miljöstation i knutna plastsäckar och slängas i brännbart. Men detta är individuellt och kommunerna gör olika så kolla med din kommun! :)
D Daniel 109 skrev:
Gäller det även syren och snöbär? Det är definitivt invasiva växter som orsakar problem.
U Ubbe55 skrev:
I Asien så är parkslide både mat och medicinalväxt. Borde väl funka som det även i Sverige
Parkdlidepaj är ju en grej. Fast om man ska äta upp parkslide får man äta mycket

U Ubbe55 skrev:
Man kan ju se den lilla turen i trädgården som en ”skörderunda” och därefter går man in och laggar middagen med lite grönt i😃

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.