J
Johanneshov: [citat] Precis blir nog en bräda med lutnng utåt som får vila på den inre listen (som går ovan kant)som nämns ovan... Har en annan mur som skall åtgärdas snart och den hade ett dåligt tippskydd! :(
9 svar · 5,1k läst
·
G
Genomklok: Sughöjden är fysikaliskt begränsad och beror av lufttrycket. Principen med en sugande pump är att skapa vakuum/undertryck. Det går förstås bara att göra till noll tryck. Lufttrycket i marknivå motsvarar ca 10 m vattentryck, så därför är det gränsen. Sedan minskar förstås kapaciteten närmast gränsen och då anges ofta 7-8 m som maximal sughöjd. Behöver man få vattnet högre
2 svar · 1,2k läst
F
fribygg: Då tänker jag att du kan välja att kvista och randbarka med motorsåg eller yxa
4 svar · 906 läst
pacman42
pacman42: [citat] Grus är för att dränera så att de inte flyttar på sig av frost och tjäle.
13 svar · 5,9k läst
·
K
kanonkula: [citat] Gör underarbetet, alltså gräv ut 20cm. Lägg dit lämplig makadam,(0/16-0/32 typ). Sen låter du det packas i dina år, på med stenmjöl +plattor när tiden är inne. Du minimerar risken att det sätter sig med plattor sen om du låter det ligga.
16 svar · 2,7k läst
·
M
Mabol88: [citat] Kanske dum fråga men hur dränerande blir det när man packar 0-8? För kommer även ha gusgångarna runt huset.. eller ska man lämna en bit från huset där man inte packar med 0-8?
10 svar · 3,2k läst
·
A
Abies koreana: Ingen växt mår bra i ett ständigt utblås, det är inte enbart kylan utan vinden som orsakar uttorkning.
2 svar · 1,4k läst
J
JonJon78: Har vänt ut och in på övriga internet utan att lyckas så nu försöker jag här. Behöver komplettera med ca 20 kvm (10 Kvm av vardera modell) plattor som las på det glada 70-talet när kåken byggdes. Har kommit fram till att dom heter St Eriks och har storleken 500x500x50mm men det verkar vara omöjligt att hitta några sådana. Någon som har och vill bli av med alt. kan tipsa om var jag
0 svar · 835 läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Fick precis tips av syrran (som bl.a. jobbar med saneringsprojektering) och har några mätare till hands. Makab och Hanna Instruments har pH-mätare till rimliga priser. Här är en inställd för mätning i jord: https://www.makab.se/shop/testare/11103-ph-testare-groline-jord.html
25 svar · 20,0k läst
Grannens Häck
Grannens Häck: Någon som vet om den är dödsdömd eller ej?
6 svar · 2,1k läst
·
S
snickar: Jag tog en säck med vägsalt och hällde längs med gången hemma. Dödade gräset och plus i kanten alla mördarsniglar som försökte ta sig över. Höll 1 säsong ungefär. Kanske inte jättesnyggt men det dödar gräset bra.
6 svar · 2,6k läst
·
T
Tandberg: Hej jag skulle behövt hjälp med en bevattningsanläggning till en villa trädgård. Främst villa jag bevattna den stora baksidan. Jag mätte trycket i vattenutkastaren och fick 10L på 24-25 sekunder. Jag tänkte för enkelhetens skull köpa spridare från rinkabyror men är öppen för vad som. Jag är med på att jag går ut med 25mm pem slingor och sedan får trycket avgöra hur många
0 svar · 714 läst
Z
z_bumbi: Vill man göra det enkelt så lägg inte jord utan välj fin kross, stenflis eller stenmjöl för att fylla på med. Dels ör det billigare och dels blir det lite (
2 svar · 1,5k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Tänker att mullämnen är inga problem snart. Häcken ger enorma mängder med grenklipp på sommaren och löv på hösten. Bara att kratta in under häcken så trivs den. Jag köpte det här billiga gödslet på Jula i veckan till unghäckarna som planterades för några få år sedan: https://www.jula.se/catalog/tradgard/plantering/froer-och-jord/godsel-och-naring/grasmattegodsel-028701/ Det
21 svar · 7,9k läst
·
S
Anonymiserad 170696: [citat] Då knallar jag över till grannen och kollar imorgon!
52 svar · 10,4k läst
·
H
hapazard: [citat] Beror på modell och fabrikat, och kan som sagt ha blivit fel ändå.
7 svar · 897 läst
Joaquin
Joaquin: Nej, den har två runda hål, inget annat. Några generationer bak så behöver förmodligen flera olika för att hamna i dagens, men det är ok.
2 svar · 1,0k läst
Tobbe.A
Tobbe.A: Jag gjorde en sökning med Google lens, förslagen blev olika syror (bla ängssyra, trädgårdssyra) och skräppor.
15 svar · 2,2k läst
·
K
Kebbis21: [citat] Det är ett alternativ!
2 svar · 944 läst
·
P
pozz2: Har en fundering på ett litet projekt i sommar där ja ska täcka en yta av ca 100 kvm med dekorsten i olika färg och storlek. Men sådan sten kostar mer än guld väger. Så finns de nåt alternativ? Kan man köpa "vanlig" sten o måla?
0 svar · 679 läst
RoTe
RoTe: Som tidigare talare skrev, några minuter med en kratta så är det där osynligt.
4 svar · 868 läst
·
yonna
yonna: Lägg in ett par bilder! Det finns lågväxande och långsamväxter sorter så du kanske ha en sådan?
8 svar · 1,3k läst
B
Blikkenslager: Tack för era svar! Då har jag jobb att göra i helgen minst sagt. /AL
5 svar · 5,5k läst
·
M
manner: Sen beror det på vad det varit för mark innan. Många kor går idag på vallodling dvs marker som gödslas och odlas enbart för att få betesmark till kor. De är riktigt näringsrika. Kolla om det växer skräppa, nässlor hundkäx etc i markerna idag. Gör det det så är det troligen vall. Och då får ni slita som djur(😆) för att få in andra blommor och gräs. Men å andra sidan så
11 svar · 1,2k läst
wildeside
wildeside: [citat] Från 550 kr/timmen + moms och uppåt
1 svar · 589 läst
mrsnhp
mrsnhp: ”Mums ät och njuuut” som det brukar heta. Eller ”tillagas som spenat”. Soppa, paj, stuvning… Åtminstone lite tröst efter att man har slitit i timmar för att försöka rädda rabatten som de växer i. Om de växer i ett dike vid tomtgränsen skulle jag nöja mig med att plocka bort blommorna innan de går i frö och regelbundet köra gräsklippare intill så att de inte sprider sig
2 svar · 1,3k läst
·
L
Lanzal: [citat] Kanon! Hoppas allt går bra
3 svar · 972 läst
tensiden
tensiden: Håller helt med @Maalox, andra åtgärder bör inte behövas om du nu vill bli av med växtligheten. Dra absolut inte på någon lack, epoxy eller skit efteråt.
3 svar · 704 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.