Hej Alla!

Jag har en tomt på 800kvm som jag vill plana ut, den är redan ganska plan men jag är nyfiken på hur mycket det skulle kosta och hur långt tid det skulle ta för att plana ut tomten där det just nu finns lite små berg och dahler, och däckspår.

Tomten består av olika material, ibland är det lera och ibland jord och det verkar finnas små plast lite hit och dit på tomten för någon anledning.

Planen är höga delar av tomten med ca 50cm och se till att en effektiv vatten dranering system finns. Sedan ska jag plantera nytt gräss så att det ser bättre hur än innan.

Hur mycket tror ni det skulle kosta uppsaktningsvis? Västernorrland.

Tacksam!
J.Dalton
 
Att höja 0,5 meter på 800 m2 om det behövs så mycket överallt, är lika med 400 m3 = 40 lastbilar a 10 m3, Själva jorden kostar inte mycket, men transporten är inte gratis. SEn ska det planas ut och jämnas till, du hat nog inte tänkt att du köra med skottkärra. Då tillkommer någon maskin för det, sista finessen kan du någ göra själv. Är det godkänt att höja hela tomten från kommunen. Enligt lag får man höja 0,5 meter utan bygglov, mem det är när alltaner eller annat byggs. Hur det är med en hel tomt vet jag inte. Bara ringa och fråga vad transportt och jord kostar, samt en maskinkostnad.
 
  • Gilla
Joshua Dalton
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Att höja 0,5 meter på 800 m2 om det behövs så mycket överallt, är lika med 400 m3 = 40 lastbilar a 10 m3, Själva jorden kostar inte mycket, men transporten är inte gratis. SEn ska det planas ut och jämnas till, du hat nog inte tänkt att du köra med skottkärra. Då tillkommer någon maskin för det, sista finessen kan du någ göra själv. Är det godkänt att höja hela tomten från kommunen. Enligt lag får man höja 0,5 meter utan bygglov, mem det är när alltaner eller annat byggs. Hur det är med en hel tomt vet jag inte. Bara ringa och fråga vad transportt och jord kostar, samt en maskinkostnad.
Man får höga tomten med 0.5 meter enligt bygglovsenheten.

Planen är främt dock att plana ut tomten, behövs en grävmaskin till det? Går det att göra med en minigrävmaskin?
 
  • Gilla
Joshua Dalton
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.