8 055 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
Grind till gärdsgård?
Nu är det dags att göra grind till infarten. Har redan grävt ner stolparna men vet inte riktigt hur jag skall bygg grinden för att den skall passa bra till gärdsgården.
Slanöppning går bort.
Någon som har bilder eller länktips på fina grindar som skulle passa i en gärdsgård?
Slanöppning går bort.
Någon som har bilder eller länktips på fina grindar som skulle passa i en gärdsgård?
Det är kanske jag som är mossigHaagbard skrev:
Min man och jag har alltid haft olika åsikter om vad en gärdsgård egentligen är. Jag har sagt att det är en stenmur, min man att det är ett staket...Bäst jag inte berättar det för honom för jag hade precis lyckats övertyga honom om att jag hade rätt ;D
Det kan ju vara så att ni bägge hade rätt och att han lät dig tro att du övertygade honom för husfridens skull ;DWebe skrev:
En gärdsgård stängslar in betesmark eller åker
(gärde kan vara synonymt med åker men i vissa landsdelar även stängsel) och vad man stängslar med skiftar ju allt efter tillgång i olika delar av landet, stengärdsgård kommer ju till när åkermark odlas upp för att bli kvitt stenen i marken och samtidigt få åkern gärdslad, går djuren på skogs eller ängsbete så är det ju inte lika lätt att gärdsla med sten.....
Längre tillbaka gärdslades det med risslanor mellan upprättstående störar och i senare tid kompletterades och nybyggdes trägärdsårdar med bakar och ribb från sågverk.
Klicka här för att svara