Nu är det dags att göra grind till infarten. Har redan grävt ner stolparna men vet inte riktigt hur jag skall bygg grinden för att den skall passa bra till gärdsgården.

Slanöppning går bort.

Någon som har bilder eller länktips på fina grindar som skulle passa i en gärdsgård?
 
b_grindherr-stor.jpg
b_pinngr-stor.jpg
b_torpargr-stor.jpg
 
Är inte en gärdsgård en gammal mossig stenmur? ::)
 
Tack Haagis... jämtgärdsgård hittar jag till ;)

Webe: Stengärdsgård och trägärdsgård är två olika sätt att ta tillvara på det som finns i överflöd på ett ställe och bygga inhängnad av det.

I mitt fall handlar det om trä.
 
Webe skrev:
Är inte en gärdsgård en gammal mossig stenmur?  ::)
Vad kallas då en nybyggd ? ;D

Tommy_S:
Har du sett prislistan då ?
Pinngrind 1m = 2750kr
Pinngrind 2,5m = 4250kr
Torpargrind = 3750/meter
Herrgård och Solgrind = 3500/meter

inkl moms, frakt och montering (prislista från 1/10-03)
 
Haagbard skrev:
Vad kallas då en nybyggd ?  ;D
Det är kanske jag som är mossig :P
Min man och jag har alltid haft olika åsikter om vad en gärdsgård egentligen är. Jag har sagt att det är en stenmur, min man att det är ett staket...Bäst jag inte berättar det för honom för jag hade precis lyckats övertyga honom om att jag hade rätt ;D
 
Haagbard skrev:
Vad kallas då en nybyggd ?  ;D

Tommy_S:
Har du sett prislistan då ?
Pinngrind 1m = 2750kr
Pinngrind 2,5m = 4250kr
Torpargrind = 3750/meter
Herrgård och Solgrind = 3500/meter

inkl moms, frakt och montering (prislista från 1/10-03)
Wow. Man kanske skulle bygga grindar och sälja :)
 
Webe skrev:
Det är kanske jag som är mossig  :P
Min man och jag har alltid haft olika åsikter om vad en gärdsgård egentligen är. Jag har sagt att det är en stenmur, min man att det är ett staket...Bäst jag inte berättar det för honom för jag hade precis lyckats övertyga honom om att jag hade rätt  ;D
Det kan ju vara så att ni bägge hade rätt och att han lät dig tro att du övertygade honom för husfridens skull ;D

En gärdsgård stängslar in betesmark eller åker
(gärde kan vara synonymt med åker men i vissa landsdelar även stängsel) och vad man stängslar med skiftar ju allt efter tillgång i olika delar av landet, stengärdsgård kommer ju till när åkermark odlas upp för att bli kvitt stenen i marken och samtidigt få åkern gärdslad, går djuren på skogs eller ängsbete så är det ju inte lika lätt att gärdsla med sten.....
Längre tillbaka gärdslades det med risslanor mellan upprättstående störar och i senare tid kompletterades och nybyggdes trägärdsårdar med bakar och ribb från sågverk.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.