1 979 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Röd klematis?
Jag vill oxå ha en klematis, men kan inget... Har dock läst mej till att man skiljer på varianter med stora och små blommor, samt tidigblommande och senblommande. När man bestämt vilken variant man vill ha, så tror jag att de finns i de flesta färger. tror jag :
/Ulle
/Ulle
Hej!
Zetas trädgårdar har med en storblommig klematis i sin katalog, "Niobe", svartröd.
Jag har hittat en del bilder på nätet, men vissa ser ljusare ut än andra, så jag vet inte om alla är på
samma "Niobe", det kan ju finnas två olika.
Bild på den svartröda:
http://stores.bulbmall.com/200/z33129.33557.html
/ama
Zetas trädgårdar har med en storblommig klematis i sin katalog, "Niobe", svartröd.
Jag har hittat en del bilder på nätet, men vissa ser ljusare ut än andra, så jag vet inte om alla är på
samma "Niobe", det kan ju finnas två olika.
Bild på den svartröda:
http://stores.bulbmall.com/200/z33129.33557.html
/ama
Jag rekommenderar inte Rouge Cardinal! Den är visserligen urläcker och har just den extremt vackra röda färgen som inte går åt lila - vilket de flesta röda gör. Men den är diskret och växer inte så väldigt kraftigt som man gärna vill att klematis ska göra och blommar inte lika rikligt. Den passar bäst hos en klematisälskare som redan har mängder av klematis och vill sofistikera med ett vackert alternativ
.
För nystart i trädgården skulle jag hellre välja en Jackmanni-typ som blommar på årsskotten. Den blir snabbt maffig. När du sedan fått igång trädgården kan du välja mer finestetiska sorter.
Till grått är också vitt snyggt. Summersnow växer otroligt snabbt och kraftigt (och är lättskött!) och blir som ett hav av pyttesmå vita blommor som håller igång länge. *Suckar* - jag vet - för jag har tillbringat påskhelgen med att rensa/klippa ner Summersnow ur min magnolia eftersom jag hoppat över gallringen ett par år. Men den är garanterat växt/blomvillig. Klarar sig dessutom långt upp i klimatzonerna.
För nystart i trädgården skulle jag hellre välja en Jackmanni-typ som blommar på årsskotten. Den blir snabbt maffig. När du sedan fått igång trädgården kan du välja mer finestetiska sorter.
Till grått är också vitt snyggt. Summersnow växer otroligt snabbt och kraftigt (och är lättskött!) och blir som ett hav av pyttesmå vita blommor som håller igång länge. *Suckar* - jag vet - för jag har tillbringat påskhelgen med att rensa/klippa ner Summersnow ur min magnolia eftersom jag hoppat över gallringen ett par år. Men den är garanterat växt/blomvillig. Klarar sig dessutom långt upp i klimatzonerna.
Klicka här för att svara