Träden på vår tomt har inte blivit klippta på säkert 10 år, de är ena riktiga skatbon.
Har försökt att klippa ner allt som drar iväg uppåt.

Men det växer ju vilt "inne" i trädet, hur mkt vågar man klippa. För mig ska äppelträd vara ganska låga och platta? Finns det nån som har bra tips eller vet var man kan läsa sig till mer?

odla.nu brukar vara ett bra tips.
Annars kan du säkert hitta någon välillustrerad bok i bokhandeln eller på, som vi 70-talister säger, bibblan...

Jag hade nog anlitat en trädgårdsmästare som hade fått gå lös på trädet. Hade likande situation för några år sedan och fick då hjälp av min farbror som är trädgårdsingenjör. Det jag kommer ihåg är följande:

Alla vattenskott skall bort och kronan klippas/ansas rätt rejält. Alla grenar som går inåt eller uppåt skall bort oavsett storlek. Alla grenar som korsar andra grenar alt. "inkräktar" på andra grenars utrymme skall bort.
Alla skadade/angripna grenar skall bort. Dessa skall även antingen eldas upp eller deponeras för att inte sprida sjukdomar vidare .
Halvera (kapa) grenar som är för långa (efter årsskott) eller för klena för att bära frukt. Klipp/kapa hellre för mycket än för lite!

Köp eller hyr gärna en bok som NIX föreslår för att se hur du skall få fina snittytor på kapandet. Ett felskär kan skada trädet för alltid....

Du kommer troligtvis få vänta något/några år på frukt (om det blir något alls...) men trädet blir mer motståndskraftigt om du går hårt åt nu.

Lycka till!

Fått lära mig av en mycket trädgårdskunning farbror att träd som ger kärnfrukt är ganska tåliga och svåra att ta död på genom att beskära dem.
När man skär bort vattenskott kan man med fördel lämna kvar ett här och där. Detta ensamma vattenskott kommer då växa bättre samt hämma uppkomsten av nya vattenskott i närheten.
Han berättade också att trädet söker balans mellan krona och rötter m.a.o. beskär man kronan mycket får man många vattenskott året där på eftersom trädet vill kompensera.

Tack! många intressanta svar, jo jag går bort en bit och "betraktar" för att se hur jag ska gå fram härnäst....men ni ska veta att det är MYCKET jobb på dessa träd...
Tror inte man har råd att anlita nån för det heller. Som en bekant sa, bättre klippa ordentligt och lite fel när det ändå inte blivit gjort på flera år. De har gett rätt bra med frukt trots att de är skatbo'n.

Så grenar som växer inåt och de som korsar sig "inne i trädet" kan man lugnt klippa?
Jag har lust att ta kort och visa er hur det ser ut....

Ja, glesa ur inne i kronan har jag också praktiserat med gott resultat. Någon sa att det ska vara så glest att man kan "kasta igenom hatten". Men är man osäker är det nog bättre att ta det i omgångar.

gluecifer skrev:
Så grenar som växer inåt och de som korsar sig "inne i trädet" kan man lugnt klippa?
Du kan nog "lugnt" klippa mycket....

yonna skrev:
Under sommaren sitter jag under mitt fantastiskt stora Gravensteinerträd längst bort i trädgårdshörnan och tycker ... att livet är värt att leva. :)
Mmmmm
Det här leder in mig på tankar...
Vi har gamla, gamla päronträd (2) och körsbärsträd (ca 10) på tomten. De är inte ordninggjorda på säkert 30 år.
Men det spelar faktiskt ingen roll. Jag kan till och med tycka att vildvuxenheten har en charm.
Jag fullkomligt älskar den tiden på året när körsbären blommar. Det är så vackert att det nästan gör ont.

Och när vi för två år sedan kom ut med vår lilla, en vecka gamla, tjej och körsbären stod i full blom (träden förstås); då var det inte utan att det föll en liten lyckotår.
Sedan kan ni kalla mig sentimental dåre om ni vill...

Ifjol, när hon sprang omkring och ville ha flera päron hel tiden, var inte heller så dumt.

Vad vill jag säga med det här då???
Tja. Gamla träd är också bra, även om man inte gör något åt dem...

Glue - Ta lite bilder och lägg upp. På tok för lite bilder i detta forum. :)

Idag har vi fått in två erfarna gubbar som fixar till träden :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.