3 388 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Svampepidemi i gräsmattan
Hej
Vi har en växande skara av svampar som sprider sig längs ett stråk i gräsmattan (0,5 x 3 meter). Det är vad jag kan se tre olika sorter. En championliknande, en högre (5-7cm) vit och en brun läskig typ som är 3-5cm och bara jäser ut, dessutom grupperar den sig och tar upp områden som är upp till 30 x 30 cm.
Detta är tredje året vi ser dessa och de tycks bara bli fler och uppta ett större område år efter år. Tidigare har jag försökt ta upp dessa med händerna och få med så mycket rotsystem som möjligt. Nu är det spaden och rensa området 6-7cm ner och tar bort allt däromkring.
Gräsmatta dör, till och med mossan försvinner och kvar är bara jorden och svamaparna. Det till och med luktar illa.
Vad ska vi göra, finns det tips och idéer???
//Anders
Vi har en växande skara av svampar som sprider sig längs ett stråk i gräsmattan (0,5 x 3 meter). Det är vad jag kan se tre olika sorter. En championliknande, en högre (5-7cm) vit och en brun läskig typ som är 3-5cm och bara jäser ut, dessutom grupperar den sig och tar upp områden som är upp till 30 x 30 cm.
Detta är tredje året vi ser dessa och de tycks bara bli fler och uppta ett större område år efter år. Tidigare har jag försökt ta upp dessa med händerna och få med så mycket rotsystem som möjligt. Nu är det spaden och rensa området 6-7cm ner och tar bort allt däromkring.
Gräsmatta dör, till och med mossan försvinner och kvar är bara jorden och svamaparna. Det till och med luktar illa.
Vad ska vi göra, finns det tips och idéer???
//Anders
Det som du tar bort är bara fruktkropparna. Själva svampen finns under markytan, ned till en meters djup eller så. En anledning till att du har mycket svamp på ett ställe kan vara att det har stått ett träd där en gång i tiden. Svamp brukar tycka om gamla rötter.
Att bli av med svamp är svårt, men titta på odla.nu
http://www.odla.nu/frgorsvar/old/grasmatta.shtml, där finns en del tips om svamp i gräsmattan.
Att bli av med svamp är svårt, men titta på odla.nu
http://www.odla.nu/frgorsvar/old/grasmatta.shtml, där finns en del tips om svamp i gräsmattan.
Det låter som de svampar som vi brukar få när det regnat mycket...
Fast hos oss har svamparna minskat i antalet för varje år som gått...
Har inte gjort något speciellt förutom att plocka bort svamparna...
Fast hos oss har svamparna minskat i antalet för varje år som gått...
Har inte gjort något speciellt förutom att plocka bort svamparna...
Klicka här för att svara