6 468 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Ogräs och potatis
Vi har en rejäl ogrässlänt, där vi nästa år vill försöka att odla. Nu växer där maskrosor, tistlar, kvickrot mm mm.
Har hört talas om att man kan odla potatis för att bli av med ogräset. Är det någon som vet hur man gör? Vi har ryckt en del ogräs, samt kört med trimmern, men mycket ogräs finns kvar.
Lägger man bara potatisen mitt bland ogräset? Hur tätt? Och sedan ska man täcka med något antar jag. Vad? Halm? Hur tjockt? Tacksam för hjälp!
Har hört talas om att man kan odla potatis för att bli av med ogräset. Är det någon som vet hur man gör? Vi har ryckt en del ogräs, samt kört med trimmern, men mycket ogräs finns kvar.
Lägger man bara potatisen mitt bland ogräset? Hur tätt? Och sedan ska man täcka med något antar jag. Vad? Halm? Hur tjockt? Tacksam för hjälp!
Produkter som diskuteras: "Ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Det jag har läst om är att potatisodling kan vara ett bra sätt att bryta en gräsmatta utan för mycket jobb. Då skulle man bara läcka ut potatisarna på marken och sedan täcka med en halvmeter halm. Men är det för mycket kraftigt ogräs (tistlar, kvickrot etc) så är jag tveksam till att det skulle fungera.
Vi hade inte tänkt oss att allt ogräs skulle försvinna helt magiskt eller så. Men, vi kommer att vara bortresta i en månad i sommar, och det vore trist att komma tillbaka från semestern och se att ogrässlänten ser precis likadan ut som när vi flyttade in i huset...
Jag har hört någon berätta om detta med potatisodling, men jag lyssnade inte helt intresserat (det var innan jag visste att ogrässlänten skulle bli min!), men om jag förstod den personen rätt, så var en del i att potatisodling var bra att potatisblasten lägger sig som en matta ovanför ogräset, och att då ogräset inte blir lika segt och envist. Dvs det blir lättare att sedan dra upp ogräset. Nu får man ju jobba som en galning med en enda ogräsplanta.
Men, tyvärr kommer jag inte ihåg hur det var man skulle göra....
Jag har hört någon berätta om detta med potatisodling, men jag lyssnade inte helt intresserat (det var innan jag visste att ogrässlänten skulle bli min!), men om jag förstod den personen rätt, så var en del i att potatisodling var bra att potatisblasten lägger sig som en matta ovanför ogräset, och att då ogräset inte blir lika segt och envist. Dvs det blir lättare att sedan dra upp ogräset. Nu får man ju jobba som en galning med en enda ogräsplanta.
Men, tyvärr kommer jag inte ihåg hur det var man skulle göra....
Det verkar vara allmänt känt att potatisodling på hela tomten är jättebra för att få ordning på jorden och slippa ogräs. Hur många är det som verkligen har testat det? Har hört det från många håll men aldrig att någon verkligen skulle ha gjort det. Kan det vara en skröna?
Vill man förenkla jobbet med att bli av med ogräset kan man täcka över ogräset med exempelvis en presenning i ett par veckor. Sen finns det ju förstås kemiska hjälpmedel typ Round Up. En jordfräs kan också göra underverk.
Vill man förenkla jobbet med att bli av med ogräset kan man täcka över ogräset med exempelvis en presenning i ett par veckor. Sen finns det ju förstås kemiska hjälpmedel typ Round Up. En jordfräs kan också göra underverk.
Så här gör man; Släng ut potatisarna på marken, ganska tätt. Kvalisort spelar ingen roll. Täck med halm, minst 20 cm. Sedan får man bida sin tid och rullar tummarna fram till hösten 8). Hokus pokus så har man en mer lättarbetad jord, man tar bort det man inte vill ha, hackar ner blasten i jorden. Sedan täcker man igen fram till våren.
Tack Piakanutte för beskrivningen!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden