Nope, kan bara instmma i att det är svårt! ;D Har jämnat min med marken och den lät sig inte imponeras det minsta utan återkom med full kraft våren därpå. Lycka till!!!!
 
ge den en omgång med round up.......så blir den inte så mycke äldre
 
Om du använder round-up lär du inte kunna sätta någon ny häck där på lång tid :-/
 
yonna skrev:
Om du använder round-up lär du inte kunna sätta någon ny häck där på lång tid :-/
Varför det? Roundup ska väl brytas ned i kontakt med marken?

Själv renoverade jag min häck med roundup. Det var en hagtornshäck som inte hade varit skött på 25 år, full med alm och lönn. Jag sågade ned allting som inte skulle vara där och penslade stubbarna med roundup. Sedan kapade jag hagtortsträden 10 cm ovanför marken och på våren planterade jag hagtornsplantor i luckorna (egna fröplantor eftersom den försummade häcken hade spridit frön över hela trädgården). Inte en enda hagtornsplanta, ny eller gammal dog, om man bortser från några stycken som fick sina rötter uppätna av sorkar.
 
Roundup är väl inte lösningen då det ju är rötter kvar i marken som ju ändå måste upp någorlunda. Jag hade grävt som f-n - dessutom har ju itne snöbär någon tjocklek på sina grenar att pensla roundup på heller. Och ta död på dem genom Roundupsprutning riskerar ju att ta död på omgivande växter samt det tar TID innan växterna dör med....

Klipp gräv och täck......och kommer det skott sedan så kör med gräsklipparen, total nedmejning klarar inga växter i längden.
 
Jo att snöbär är sega kan jag intyga. Vi köpte ett torp -99 som var helt igenväxt, på gaveln av huset växte en syrenskog 4m hög och en del stammar var 10cm!! i diameter. När vi röjt bort dom och tagit bort stubbarna så såg det ganska tomt ut men vi sådde gräs så länge medan vi funderade vad vi ville ha för häck istället. Året därpå så upptäckte vi att något växte i gräset och såg att det liknade snöbär som vi har på andra ställen på tomten så jag slutade klippa gräset och nu 2 år senare så har vi en snöbärshäck istället, troligtvis så har rötterna legat i marken i minst 40 år och bara väntat på att få komma upp.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.