603 läst ·
3 svar
603 läst
3 svar
Äppelträdsbekymmer
Vi har köpt en gammal gård med 10 (!) äppelträd av äldre modell. De har inte blivit väl skötta senaste tiden och är i stort behov av beskärning osv.
Jag vet absolut ingenting om äppelträd eller äppelsorter men de flesta verkar vara ganska lika sort såvitt jag kan se.....
Vi måste ta bort minst 2 träd p g a att gräsmattan blir så fuktig och mossig, det blir mörkt och att vi helt enkelt inte har bruk för så många träd (och äpplen!!).
Nu till bryderiet: Hur gör man för att välja bort "rätt" träd? Träden är ju som sagt gamla och nån gren har gått av här och där på en del, vissa ger mycket frukt och andra lite. Hur vet man att man gör rätt val ???
Frågar också om beskärning, när och hur man gör detta och artbestämning??? Nästan alla träd ger bra med frukt i år men den sitter trångt på träden, det är ganska små äpplen och vi har redan mycket fallfrukt. Kanske blir det bättre när de blir beskurna?
Jag vet absolut ingenting om äppelträd eller äppelsorter men de flesta verkar vara ganska lika sort såvitt jag kan se.....
Vi måste ta bort minst 2 träd p g a att gräsmattan blir så fuktig och mossig, det blir mörkt och att vi helt enkelt inte har bruk för så många träd (och äpplen!!).
Nu till bryderiet: Hur gör man för att välja bort "rätt" träd? Träden är ju som sagt gamla och nån gren har gått av här och där på en del, vissa ger mycket frukt och andra lite. Hur vet man att man gör rätt val ???
Frågar också om beskärning, när och hur man gör detta och artbestämning??? Nästan alla träd ger bra med frukt i år men den sitter trångt på träden, det är ganska små äpplen och vi har redan mycket fallfrukt. Kanske blir det bättre när de blir beskurna?
När det gäller att välja träd så skulle jag väga in följande faktorer:
*Hur mår trädet? Träd som mår dåligt är onödigt att satsa på
*Hur smakar frukten? Goda äpplen bör ju få vara kvar!
*Hur funkar det med gräsklippningen? Är något ivägen på annat sätt?
När det gäller beskärning så finns det många skolor
Sök på nätet, hittade själv mycket intressant när jag gjorde mina första lärospån. Några tips iaf:
*Beskär på hösten (ja, jag vet att det inte är det som är vanligast), då ser du vilka grenar som inte mår bra, hänger ner för mycket av frukten mm
*Glesa ut så att det kommer in ljus och luft
*Beskär inte för mycket första gången, det går fler tåg!
*Hur mår trädet? Träd som mår dåligt är onödigt att satsa på
*Hur smakar frukten? Goda äpplen bör ju få vara kvar!
*Hur funkar det med gräsklippningen? Är något ivägen på annat sätt?
När det gäller beskärning så finns det många skolor
*Beskär på hösten (ja, jag vet att det inte är det som är vanligast), då ser du vilka grenar som inte mår bra, hänger ner för mycket av frukten mm
*Glesa ut så att det kommer in ljus och luft
*Beskär inte för mycket första gången, det går fler tåg!
Om du behöver hjälp med trädbeskärning finns en lista på licensierade fruktträdsbeskärare på www.tradgard.org eller www.svepom.com
Grannarna tog in proffs på beskärning, ett proffs utförde ren magi på deras gamla äppelträd. De hade då stått utan omvårdnad i över 20 år. Kostade betydligt mindre än man skulle tro, någon tusenlapp. En spottstyver med tanke på vad man får för de pengarna på plantskolan. Mitt råd - ring ett proffs!
Klicka här för att svara