3 599 läst ·
19 svar
4k läst
19 svar
grannar...suck...
Sida 1 av 2
Hej!
Jag undrar hur det ligger till med häckar och ansvar. Jag har en häck som står på gränsen mellan mig och grannen. Jag gillar att den är lummig och yvig, med blommor och bär...jag tycker om att den växer fritt. Hela min trädgård är likadan.
Sen vi flyttade in har han ett antal gånger tagit sig friheter med vår tomt, kliver omkring när vi inte är hemma osv (spår i snö och gräs att han kommit in). Han har tiom klivit in i vårt hus utan att knacka eller varit inbjuden! Jag har sagt till honom att inte sätta sin fot på vår tomt, efter att han hotat både mig, min man och vår hund. Nu har han börjat klippa häcken på sin sida, och slänga grenarna på vår sida. Jag har inget emot att han trimmar det som hänger på hans sida, bara han låter höjden och vår sida vara ifred. Men jag undrar om det verkligen är rätt att han kastar skräp på vår sida?
Grannen klipper gräsmattan med nagelsax (ja och gräsklippare!LOL), ofta 3-4ggr vecka, tidigt som sent, men jag kan ju inte protestera mot vad jag anser vara mkt störande då det väsnar en hel del och pågår hela dagarna ibland.
Jag försöker respektera honom och hans trädgårdsstil, men känner att jag ej för respekt tillbaka, bara problem... kan jag göra något?
Jag undrar hur det ligger till med häckar och ansvar. Jag har en häck som står på gränsen mellan mig och grannen. Jag gillar att den är lummig och yvig, med blommor och bär...jag tycker om att den växer fritt. Hela min trädgård är likadan.
Sen vi flyttade in har han ett antal gånger tagit sig friheter med vår tomt, kliver omkring när vi inte är hemma osv (spår i snö och gräs att han kommit in). Han har tiom klivit in i vårt hus utan att knacka eller varit inbjuden! Jag har sagt till honom att inte sätta sin fot på vår tomt, efter att han hotat både mig, min man och vår hund. Nu har han börjat klippa häcken på sin sida, och slänga grenarna på vår sida. Jag har inget emot att han trimmar det som hänger på hans sida, bara han låter höjden och vår sida vara ifred. Men jag undrar om det verkligen är rätt att han kastar skräp på vår sida?
Grannen klipper gräsmattan med nagelsax (ja och gräsklippare!LOL), ofta 3-4ggr vecka, tidigt som sent, men jag kan ju inte protestera mot vad jag anser vara mkt störande då det väsnar en hel del och pågår hela dagarna ibland.
Jag försöker respektera honom och hans trädgårdsstil, men känner att jag ej för respekt tillbaka, bara problem... kan jag göra något?
Oj det där lät jobbigt. Jag vill inte kommentera vad jag hade gjort här :-X men det där skulle jag ta allvarligt på och om han som du även säger har hotat er så börjar det nästan bli ett polisärende. Han kanske vill att ni skall reagera osv, eller så är han bara ute efter att jävlas. Jävlas tillbaka eller ignorera honom, kanske inte så lätt om han stampar in i huset och på er tomt hur som helst iof.
Knepig situation ..
Knepig situation ..
Hej!
han är en sur gammal gubbe som alla i trakten har rykt ihop med vid ett eller annat tillfälle...han vill bara jävlas, och tror att han har al rätt. På vilka grunder vete katten! Fudnerar på att helt enkelt smälla upp ett 3m plank!!! Men vad jag verkligen behöver är att veta vad lagen säger. Om det är jag som har ansvaret för att slänga grenarna eller ej??? Om inte så hamnar dom i hans kök nästa gång....den här gången knuffade jag in dom i hans trädgård utan att säga nåt...
han är en sur gammal gubbe som alla i trakten har rykt ihop med vid ett eller annat tillfälle...han vill bara jävlas, och tror att han har al rätt. På vilka grunder vete katten! Fudnerar på att helt enkelt smälla upp ett 3m plank!!! Men vad jag verkligen behöver är att veta vad lagen säger. Om det är jag som har ansvaret för att slänga grenarna eller ej??? Om inte så hamnar dom i hans kök nästa gång....den här gången knuffade jag in dom i hans trädgård utan att säga nåt...
Grannen missade att inoformera mig förra året när han klippte häcken... Och det syntes ju naturligtvis inte från min oklippta sida. Nu är det nyta grannar där, och jag tänker faktiskt nu i sommar plantera en häck på min tomt, på min sida. Fört skall jag avsluta förra sommarens jobbyonna skrev:
tro mig, jag har försökt :'(. Detta har pågått i två år. och varke gång han ofredar oss, har jag försökt tala reson med honom. Han gapar och skriker, hotar att skjuta vår hund
osv, så jag tror inte det finns mycket utrymme för samtal mer...och jag hör inte till gruppen folk som söker bråk eller provocerar folk, men tar ej heller skit i det oändliga utan att reagera >
. Och idag blev min gräns till sist nådd- därav min önskan att ta reda på fakta så jag kan agera korrekt
är det så? Om mitt träd har en gren på hans sida tomtgränsen, så ska jag klippa den som han vill?? Vad händer med frukt? Och om han inte gillar grenen och klipper den, måste inte han säga till mig. Och är jag sedan skyldig att ta hand om det han har klippt bort?yonna skrev:Står häcken precis i tomtgränsen dvs är häcken gemensam? Eller är det din häck? Om häcken är gemensam ska han ge f-n i att sköta den annat än på sin egen sida. Problem kan uppstå om ni inte är överens om höjden.
Men om häcken är din - då måste du se till att den inte växer in på hans sida. Det kanske är därför han är irriterande?
Nu är det frågan om en häck, och den hänger på sin höjd 1/4 m över tomtgränsen, då endast längs en sträcka på ca 5 meter som angränsar till hans kompost bakom ett sjkul!
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Det var faktiskt en artikel om grannfejder i tidningen i går. Kanske den kan ge några tips:
http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10084700
När jag läser sådant är jag väldigt glad att vi har nästan en kilometer till närmaste granne. Med andra ord ingen som bryr sig gräsklipparen eller motorsågen, och vill man köra kompostkvarnen klocka elva en kväll är det inga problem.
http://w1.sydsvenskan.se//Article.jsp?article=10084700
När jag läser sådant är jag väldigt glad att vi har nästan en kilometer till närmaste granne. Med andra ord ingen som bryr sig gräsklipparen eller motorsågen, och vill man köra kompostkvarnen klocka elva en kväll är det inga problem.
Jag hade tagit till hårdhandskarna, utan tvekan. Kan inte din man ta och rycka in ?beccas12 skrev:tro mig, jag har försökt :'(. Detta har pågått i två år. och varke gång han ofredar oss, har jag försökt tala reson med honom. Han gapar och skriker, hotar att skjuta vår hundosv, så jag tror inte det finns mycket utrymme för samtal mer...och jag hör inte till gruppen folk som söker bråk eller provocerar folk, men tar ej heller skit i det oändliga utan att reagera >
. Och idag blev min gräns till sist nådd- därav min önskan att ta reda på fakta så jag kan agera korrekt
Oavsett om häcken växer lite över hans tomtgräns så verkar snubben vara complete idiot. Ett par västbeklädda 2-hjuls åkare skulle sätta honom på plats.
blir den där granen ett större problem så skaffa en liten diktafon och liknande och banda några av hans hot. Bandet lämnas sen till närmaste polismyndighet. då olaga hot är ett alvarligt brott som farbror blå tar alvarligt på så bör det kyla ner grannen rätt rejält.
Denna metod bör naturligtvis inte tas till innan allt hopp om fungerande relation är ute men det låter ju på dig som om den punkten redan är passerad
Denna metod bör naturligtvis inte tas till innan allt hopp om fungerande relation är ute men det låter ju på dig som om den punkten redan är passerad
Det mesta tyder på att det är ett "ofredande" som naturligtvis inte skall tolereras. Eventuellt kan det också röra sig om ett olaga hot. Dock bör det finnas bevis för detta. Det bästa förutom att banda samtalen är att ha ett vittne som dock inte tillhör familjen.
Brottsbalken kap 4 Brott mot frihet och frid
5 § Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år.
Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Lag (1993:207).
6 § Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.
Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.
Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år.
7 § Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (1993:207).
Olaga hot, hemfridsbrott, ofredande... Allt beror på vilka hot som uttalats, hur det gått till när grannen "hälsat" på hos er mm. Men det är viktigt att man gör klart vilka gränser man har, till grannen och då inte bara tomtgränserna, OM man har tänkt göra en anmälan.
5 § Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år.
Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Lag (1993:207).
6 § Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.
Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.
Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år.
7 § Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (1993:207).
Olaga hot, hemfridsbrott, ofredande... Allt beror på vilka hot som uttalats, hur det gått till när grannen "hälsat" på hos er mm. Men det är viktigt att man gör klart vilka gränser man har, till grannen och då inte bara tomtgränserna, OM man har tänkt göra en anmälan.