1 514 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Häcktips
hej!
Vi bor i skärgårdsmiljö fast på fastlandet och här ute är tomterna ganska stora och inte alla bor permanent. Vår tomt är på 2900kvm och ofta är tomterna större än så. Vi har idag en väldigt dåligt skött häck mellan oss och grannen. Den löper ca 30 meter. Jag vill ta bort den och sätta upp en ny. jag skulle vilja få tips vad jag kan välja.
Vi borr som sagt var absolut inte i något villaområde men det är inte landet heller. Vi har en skogstomt kan man säga.
Tack på förhand.
Vi bor i skärgårdsmiljö fast på fastlandet och här ute är tomterna ganska stora och inte alla bor permanent. Vår tomt är på 2900kvm och ofta är tomterna större än så. Vi har idag en väldigt dåligt skött häck mellan oss och grannen. Den löper ca 30 meter. Jag vill ta bort den och sätta upp en ny. jag skulle vilja få tips vad jag kan välja.
Vi borr som sagt var absolut inte i något villaområde men det är inte landet heller. Vi har en skogstomt kan man säga.
Tack på förhand.
Jag misstänker att även du inte bor permanent på fastigheten? Du skriver inte vad du vill ta bort och som är misslyckat hos dig. Det blir väldigt svårt att råda! Spirea, den högväxande, blir snabbt en lummig & blommande häck och fordrar endast gallring tidig vår då man tar bort de grenar som är kraftigare en en tumme (längst ner vid roten). Men du måste faktiskt beskriva litet mer förhållandena, om du bor där åretom och om du vill ha en strikt hårdklippt häck eller en friväxande. Och hur är jordförhållandena (bergstomt?) och utsatthet för väder & vind? Och hur mycket arbete vill du lägga ner på häckskötseln - skall den vara snygg eller ge insynsskydd?
Det är svårt att säga beroende på hur det ser ut just hos er, om det inte är allt för mycket skärgårdsmiljö så kanske en gammal hederlig syrénhäck skulle fungera, tar dock tid att få upp, men sedan så kan man välja om man vill ha en "uppvuxen" häck eller en normal klippt häck.
Min tips är att plantera den nya häcken paralellt med den gamla utan att såga ner det gamla, om det är möjligt (ingen skugga på nya plantor). När den nye får någorlunda höjd så tar man bort dom gamla buskar. På det sätt blir man inte "häckfri" dom första åren när små plantor växer.
gaia
gaia
Hejsan!
Har en rosenspirea-häck på landet, ca 30 meter! Den är ca 2 meter hög och sköter sig själv, blommar med rosa blommor i juli är anspråkslös vad gäller krav på jord etc.
Har klippt ner den "till fotknölarna" en gång och det tog den 5 år att bli 2 meter igen. Den är tät, lättskött och tålig - vad mer kan man begöra???
Har du vägarna förbi Örebro-trakten så kan du komma och gräva upp rötter hos mig - Det är visserligen jobbigt, men gratis!

Hälsningar
Myran
Har en rosenspirea-häck på landet, ca 30 meter! Den är ca 2 meter hög och sköter sig själv, blommar med rosa blommor i juli är anspråkslös vad gäller krav på jord etc.
Har klippt ner den "till fotknölarna" en gång och det tog den 5 år att bli 2 meter igen. Den är tät, lättskött och tålig - vad mer kan man begöra???
Har du vägarna förbi Örebro-trakten så kan du komma och gräva upp rötter hos mig - Det är visserligen jobbigt, men gratis!
Hälsningar
Myran
Klicka här för att svara