Trädgård allmänt
Ceril: Vi har anlitat Niklas på Grön Design http://www.grondesign.se/. Är man med i Villaägarna så får man rabatt (15%). Vi har inte fått resultatet än men har verkar seriös. Det verkar dock som om alla trädgårdsarkitekter har fullt månader framåt så vill du ha jobbet gjort innan sommaren så får du nog beställa det snarast. /Helena
thomas33: Provade Virtual garden för något år sedan: BBC - Gardening - Design - Virtual Garden Testade bara lite, då jag redan hade färdig trädgård, så jag vet inte om det är något bra, men gratis är det i alla fall. Kan både köras 2D och 3D så att man kan provgå sin "egna" trädgård.
Minimalisten: Vi har inte hunnit göra budget för baksidan än som är vår "riktiga" trädgård.
NiclasR: Det beror säkert på hur stora mängder som du behöver och vilken typ av sten. Sten är tungt så ska man transportera det själv några vändor med släp så kan totalkostnaden (och jobbet) bli dyrare än vad en lokal handlare kan fixa inklusive hemkörning. Jag skulle ha begärt in offerter från de företagen som finns lokalt på orten så man har referenskostnaden. I Hörby bör det vara
Lotta och Roger: har trädgårdsarkitekt kopplad till deras plantskola. Jag vet inte hur bra hon/han är, men fråga efter referenser. Pris har jag heller ingen aning om. Kolla på Välkommen till tidningen Allt om Trädgårds webbplats Eniro - Vi vet var!
Badger: [citat] Tursamt. Växer ofta inte pga att fröna "rör sig" kan man säga. Har även personlig erfarenhet och tröttnat. Men ogräs inga problem ;-) Själv kommer jag istället anlägga en kallmur till sommaren.
fredwel: Har kontaktat dom för prisuppgigfter, återkommer när jag får svar
Pesco: Vad jag förstår ska taggtråd numera vara helt förbjudet och det lär finnas påbud på att ta bort det om det finns (hörsägen). Jag lyckades inte hitta det nånstans alls i sthlm, letade ett bra tag. Har problem med rådjur här + folk som genat över tomten och ibland tagit med sig saker.
yonna: Det vanligaste är att man får fast pris/kvm och då gäller det att förhandla ner totalkostnaden. Är det stora ytor blir detta än mer möjligt. För ett par år sedan låg totalkostnaden (rubbet inkl underlag) för betongsten på cirkus 5-600/kvm.
Fasting65: När jag kollade för några år sedan så var det vanligt med "tusen till ett par tusen per löpmeter". Om det inkluderade moms, blästring och lack varierade. Jag behöver fortfarande en 20-30 löpmeter staket (till altan och balkong), men tvekar pga priserna. Staketet på bilden skulle förre ägaren kasta då han planterade en snöbärshäck, men grannen tog lyckligtvis hand om det. När vi
yonna: Ja, är du trädgårdsintresserad är en bevattningsbrunn naturligtvis himmelrike ;). Om du anlägger gräsmattan i april (såvida du inte bor alltför långt norröver) behövs inte mycket vatten. Så fort solen tittar fram på allvar skall du duscha fröna försiktigt mitt på dagen - nattfukten bör fixa resten. Det är först när gräsmattan börjar ta fart som det blir en del vattning och
billy_baver: Åtminstone i äldre stadsmiljöer ser man då och då stora stenhällar infällda, som stråk i gruset, tvärs över de små kringbyggda gårdarna. De där hällarna kallas "borgsmästarsten", och förekommer också bland gatsten och kullersten för att göra livet lättare för gångtrafiken (som på bifogad bild från Hässleholm). Kanske kan man utveckla den här idén till en mjukt infogdad
vhaz: Urladdningsarmaturer och dess lampor är svindyra, används av bla kommuner där man verkligen behöver spara ström. Satsade själv på vanlig halogen då jag inte står och bränner mer än några timmar / kväll. Belyste stor ask med stor krona med två Bega-strålkastare med 60W/styck: [bild] En belyser stammen, och den andra lite mer av kronans ena sida. Supernöjd med resulatet och
Mats: På infarten skulle jag köra på ett lass krossgrus tex 0-18 eller klenare och packa så har ni en hållbar infart tills vidare och det är även ett bra underlag om ni senare vill "förädla" infarten. Närmast huset skulle jag lägga 2-3 rader plattor för att få en bra yta för cyklar och dylikt. Vid dörren är det enklast att göra en liten trall som trappa upp till huset
Pantzar: Ja det där är hur vanligt som helst. Skandal med komuner som inte har ett fungerande dagvattensystem och bara säger att var och en ska ta hand om sitt vatten med stenkistor. Problemen flyttas ju bara vidare längre och längre till grannen längst ner som i ditt fall. Jag håller med Badger om att det är konstigt om ni extradränerat tomten och fortfarande har problem. Jag har haft 3 kunder
yonna: Jag fick ett totalpris av 500 kr/kvm allt inkluderat och då gällde det betongsten och inte uppfart för bil (vilket kräver gedignare underarbete). Priset gäller Malmö för 3 år sedan. Bara som jämförelse. Det borde kunna bli prutmån för riktigt stora ytor. Men ring runt till ett par anläggningsfirmor i dittområde.
Mats: Tänkte bara påpeka att oavsett hur man gör och hur nogran man än är med underarbetet så får man ändå räkna med lite justering efter nått år. Så spara gärna en skvätt jord om det finns möjlighet
kurt: [citat] Berätta gärna vad "rimligt pris" är, så att inte flera betalar onödigt mycket. Sedan finns det ju också en aspekt med försäkring. Vad jag förstår så gäller hemförsäkringen om man SJÄLV skulle fälla ett träd på sitt eget hus. Men om någon man anlitat gör det så krävs det att den personen har en täckande försäkring.
yonna: Du kommer på sikt spara in många goa slantar genom att ta in en trädgårdsdesigner som lägger upp strukturen för din trädgård. Det är inte så märkvärdigt som det låter - men du sparar sååå mycket på feljobb. Jag är passionerat trädgårdsintresserad och har haft flera trädgårdar - ändå har jag tagit in proffs för just trädgårdsstrukturen. Tycker du dessutom inte att
CarMan: på farsans tomt så har tidigare ägare fyllt upp tomten mer en en meter för en himla massa år sedan & det är några björkar som blivit överfullda, men dom lever.
billy_baver: Många moderna rosors stora fördel är att de remonterar. Det vill säga, de blommar löpande som jordgubbar under stor del av sommaren. Gammaldagsrosor blommar oftast en enda gång ( per säsong ;) ). I gengäld är det bland de gamla ädelrosorna du hittar dofterna! http://web.telia.com/~u16106436/Rosgrupper.htm http://www.floralinnea.com/frameset/welcome.html (klicka "rosor")
hkkv: Har ett litet problem och önska er hjälp? Har en gräsyta på ca 6 x 10-15 m som vattnet inte sjuker undan. Har fixat ny drenering från huset, genom gräset ut i diket. Grävarn sa att det var ca 45 cm lera där. Har då läst om olika losningar; Att fräsa ner grus, mull och sist ny jord. Blir det inte hård under eter ett tag? Alt, lecakulor, fräsa ner med mull och på detta jord, ca 10 cm
Hemmakatten: Att denna vinter är knasig vet vi. Men lite lustigt är det allt att maken brände sig på en brännässla i helgen som var (bor norra Sthlms län). Brännässlan var iofs väldigt liten och växte tätt vid marken, men vid full vigör, dvs. brännförmåga.;)