6 052 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Träd i kruka ?
Tänkte jag skulle försöka börja odla träd i krukor. Min tanke är att
på något sätt försöka få dessa att övervintra i sina krukor. En ide jag
har är att försöka gjuta hypertufakrukor med inbakad frigolit. En annan
är att bygga lådor i tryckt virke som tilläggsisoleras med frigolit som
får fungera som ytterkrukor. Är det någon här som testat nåt liknande eller
har andra ideer ?
Ett annat spörsmål är givetvis vilka sorter man kan använda sig av.
Jag hade tänkt mig någorlunda inhemska sorter som i sig är vinterhärdiga,
t.ex lönn, björk etc. Skulle gärna vilja ha tips på sorter som dels
är vinterhärdiga och dels finns i rimliga storlekar som passar sig för
krukodling. Det gör naturligtvis inget om dom råkar vara dekorativa
också.
på något sätt försöka få dessa att övervintra i sina krukor. En ide jag
har är att försöka gjuta hypertufakrukor med inbakad frigolit. En annan
är att bygga lådor i tryckt virke som tilläggsisoleras med frigolit som
får fungera som ytterkrukor. Är det någon här som testat nåt liknande eller
har andra ideer ?
Ett annat spörsmål är givetvis vilka sorter man kan använda sig av.
Jag hade tänkt mig någorlunda inhemska sorter som i sig är vinterhärdiga,
t.ex lönn, björk etc. Skulle gärna vilja ha tips på sorter som dels
är vinterhärdiga och dels finns i rimliga storlekar som passar sig för
krukodling. Det gör naturligtvis inget om dom råkar vara dekorativa
också.
Jag skulle avråda när det gäller våra stora skogsträd som tex björk. Det finns dvärgvarianter av många träd som klarar av att krukas. Du kan mycket väl förfärdiga stora krukor som du tilläggsisolerar för vinterhalvåret. Nackdelen med krukade träd är naturligtvis att de är utsatta för sommartorka och du måste vattna hela tiden - är det så att du bara har en balkong/terrass måste du ha vattningshjälp under semestern (och balkongen måste kunna klara av belastningen). En annan nackdel är att 'riktiga' träd behöver så stor kruka att denna inte går att flytta med mans/kvinnokraft. Har man ingen egen jordplätt är en krukning en möjlighet att få lummighet.
Det finns en del inspirerande litteratur om hur man växtinreder takterrasser etc. Där kan du antagligen få en hel del tips.
Det finns en del inspirerande litteratur om hur man växtinreder takterrasser etc. Där kan du antagligen få en hel del tips.
Jag hade nog inte riktigt tänkt mig att låta dom växa sig alltför stora. Dels funderar jag
på att använda ganska småväxta sorter, dessutom antar jag att man kan börja bråka lite med dom när dom börjar växa till sig alltför mycket, t.ex genom beskärning av grenar och rötter. Hade tänkt mig nåt i stil med 1,0 - 1,5 meter.
på att använda ganska småväxta sorter, dessutom antar jag att man kan börja bråka lite med dom när dom börjar växa till sig alltför mycket, t.ex genom beskärning av grenar och rötter. Hade tänkt mig nåt i stil med 1,0 - 1,5 meter.
Du nämnde ju björk och lönn
. Det finns många dvärgvarianter att välja mellan. Jag har själv sett magnolia och syren som varit krukade men då har det varit just sorter som inte blir högre än 1,5 m. Man kan leka väldigt mycket med denna typ av grönska. Varför inte en uppstammad och flerstammad kaprifol? Vrider man stammarna runt varandra får man inom ett par år ett fräsigt träd som kan beskäras och som både får god tillväxt, blomning och - om man väljer rätt sort - doft. Stammarna växer ihop och blir ett fejkat träd. Men din fråga var från början om man kan fixa kruka själv och till detta är svaret definitivt ja. Rådet att kika i trädgårdshandböcker tycker jag sedan är det absolut viktigaste. När man sedan funnit ett par intressanta alternativ besöker man en god plantskola och diskuterar valet med proffsen där.
Klicka här för att svara