2 642 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Göda träd
Varför ska du göda dem?
Träden klarar sig själva.
Träden klarar sig själva.
Jag fick en lista från en plantskola - som specificerade vilka träd som mår bra av
gödning och då bla får sina rätta färger, samt växer bra.
Specifikationen var typ., kräver kontinuerlig gödning, klarar sig helt utan gödning, måste ha lite gödning etc.
gödning och då bla får sina rätta färger, samt växer bra.
Specifikationen var typ., kräver kontinuerlig gödning, klarar sig helt utan gödning, måste ha lite gödning etc.
Håller med föregående talare. Det är nog någon som behöver tjäna lite extra på att sälja specialgödning som kan vara ruskigt dyr. Jag gödslar genom att fylla på med ett par cm brunnen kogödsel och kompostjord samt lite benmjöl/alternativt torv varje år. Jag har små träd som mestadels står i rabatter. Benmjölet ger fosfor och kalk vilket tex inte Rhododendron gillar så det kan vara bra att veta vad man har i grannskapet när det läggs på. Torv är bra att blanda i jorden för att få det lite surare.
Ingen gödsling efter midsommar för då kan växterna få för långa skott som inte hinner avmogna innan vintern kommer. Frostskador och förvuxna spröt kan bli följden och det vill vi ju inte ha.
Ingen gödsling efter midsommar för då kan växterna få för långa skott som inte hinner avmogna innan vintern kommer. Frostskador och förvuxna spröt kan bli följden och det vill vi ju inte ha.
Klicka här för att svara