´Jo, poppel växer ruskigt fort under rätt betingelser. Det gör hybridasp också. Båda trädslagen medför stora problem med rotskott, särskilt om man hugger ner träden, eller beskär dem.
Om jag skulle välja skulle jag definitivt ta asp, eftersom de har vackra löv på hösten, inte ser så skräpiga ut som poppel (gäller äldre träd) samt att de inte fäller kladdiga illaluktande lövhöljen på våren (kladdet frätte genom lacken på vår bil!).
Om jag skulle välja skulle jag definitivt ta asp, eftersom de har vackra löv på hösten, inte ser så skräpiga ut som poppel (gäller äldre träd) samt att de inte fäller kladdiga illaluktande lövhöljen på våren (kladdet frätte genom lacken på vår bil!).
Du skriver inte hur högt du vill ha, men ett alternativ om du vill ha en häck/insynsskydd snabbt är en pilhäck. Den kan bli upp till 2 meter när du planterar den. Se till exempel här: http://www.lillopil.com/ll/
/fredrik
/fredrik
...Thuja är ett annat alternativ.
Många robiniasorter växer snabbt - om du vill ha träd med vidlyftig krona. Fördelen med dessa träd är att de, förutom att de är vackra, även går att beskära - och i många fall bör beskäras om de skjuter i höjden alltför snabbt. Planteras inte i blåshål!
Prakthäggmispel (Amelanchier lamarckii) växer riktigt snabbt, tillhör väl dom som växer snabbast. Grymmt fin vårblommning och otroligt fin röd höstfärg. Vi köpte 2st buskar som var 2meter höga väldigt stora från början för insynsskydd. Priset var underhögsäsong i Stockholm 1100:-/st.
Glöm nu inte att hålla inne dessa även längs sidorna från början ... nja, om ett år eller två då
. De blir varken tätare eller vackrare av att få breda ut sig. Tänk också på att 'kvasta' dem när det blir mycket snö som ligger mer än någon/några dagar.
Klicka här för att svara