Om någon vecka är det ju dax att köpa en julgran, första gången för mig.

Hur kontrollerar man bäst att granen är frisk?
Hur vet man att man inte får en gran som höggs ner för en månad sedan?
Man vill ju inte att den ska börja barra för tidigt.
Finns det några smarta tips till en förstagångsköpare?

när du köpt granen så ska den helst stå i farstun innan du tar in den i värmen, annars blir det en temeratuschock och den kan börja barra tidigare. (har jag hört)
Annars så är väl kungsgran ett bra alternativ (lite dyrare dock) då den inte barrar lika mycket som "vanliga" granar.
I övrigt så vet jag inte hur man kan kolla att granen är färsk... är den helt nykapad så borde det ju lukta "sågat träd" om den? :-?

swecul skrev:
när du köpt granen så ska den helst stå i farstun innan du tar in den i värmen, annars blir det en temeratuschock och den kan börja barra tidigare. (har jag hört)
Detta har jag också hört, men nu bor jag i en del av sverige där det fortfarande är plus tio grader i december :o , så det momentet slipper jag.

Är det inte så med kungsgranen att den är snyggare, men luktar mindre? Jag vill att det luktar mycket.

Lukta nysågat är ju ett bra tips, finns det fler? Kan man se något på barren, kanske?

Vi kör alltid med kungsgran - super! Snygg, och det är jätteskönt att kunna kasta ut den utan att få barr i hela huset...
Annars har jag hört att man ska undvika just granar som doftar mycket. En nyhuggen gran luktar nästan inte alls! En gran som inte är nyhuggen mister en del av elasiciteten i grenarna. Känn på några av de tunnare grenarna i toppen att de är mjuka och smidiga. Lycka till!

Man har hört att allt från en sup till en sockerbit i vattnet får granen att hålla barren längre. Har man garage så är det ju bra och ha den där en stund innan man tar in den.

Jag vet att mamma och pappa flyttade en gran häromåret som var åtminstone uppåt fyra meter. Bonden i granngården hjälpte dem att gräva upp den med maskin. Den verkar ha klarat flytten bra!

Hur gick det? Barrar den ...

;)

billy_baver skrev:
Hur gick det?  Barrar den ...

;)
Om du frågar mig så gick det bra. Det blev en "vanlig" gran, inte något ädelt och den barrar inte ännu. Men oj vad den dricker, lätt en liter om dagen. Man får inte glömma bort att vattna.

Ett elegant trick är plastgran, kombinerad med en kvist granrist i vas - för doftens skull...

Att granen inte är äkta upptäcker bara katten, som går i närkamp med stammen.
;)

Den där sorten kommer alltid att tugga på både tomten och granen tills han är så gammal så att han inte har några tänder, det är ju en terrier! ;D ::) ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.