N
nimphidia: [citat] Tack, om ngn har fler tips så länka gärna upp dem :)
2 svar · 15,0k läst
Peterltj
Peterltj: Banan är en ört som man inte beskär. När den har blommat och förhoppningsvis burit frukt kommer den att vissna ned och nya skott kommer upp brevid.
1 svar · 1,9k läst
S
Sickboy: Tack för länken, där fanns ju mycket. Ser dock ganska omgående att plånboken nog vill att jag bygger något själv istället :) Har eventuellt fått tag på ett begagnat växthus till bra pris. Ett helt dock, men det kanske går att bygga om till halvt. Vad tror du om läget då, funkar det bra med öst/sydöst läge för att odla lite tomat och gurka, eller blir det helt fel? Måste
2 svar · 4,2k läst
danny_falun
danny_falun: [citat] Försök hitta på en maskinist som är i området, det där fixar han på nån timme!
8 svar · 5,6k läst
A
Ankan80: Fick svar från bygglovsavdelningen nu och det är bygglovsplikt som jag trodde. Men som skrivet innan. Är det någon som har erfarenhet av Hobbydrivhus AB så är det mycket intressant!
1 svar · 2,8k läst
F
Farzan: Problemet med många höga perenner är väl att de inte nödvändigtvis blir täta nog att duga som insynskydd. Jag menar, t ex riddarsporre, den blir uppåt två meter och har krafigt bladverk nertill men den översta metern består av blomstänglar som inte skymmer sikten så värst mycket. Vill man ha riktigt effektivt insynsskydd tror jag att plymspirea är en av de bästa eftersom den blir
3 svar · 1,7k läst
yonna
yonna: Nä, jag skulle inte bry mig om detta än. Men när värmen satt igång på allvar kan du kanske hårdspruta bort algerna? Liguster är en mycket tålig häck i denna landsända men den behöver ett antal år för att etablera sig och bli riktigt snygg. Sedan står den där i många många år och är praktfull.
26 svar · 25,5k läst
M
marjons: Ingen som har ett par hjulvikter till en Husqvarna Rider till salu? :) mvh
13 svar · 17,2k läst
T
tjorven: Jag har provat odla ruccola ett par år nu, men får också problemet med sniglar. Har ni något tips på hur jag ska stoppa dem? Provade med att lägga över ngn form av väv förra sommaren, men det hjälpte inte.
6 svar · 1,6k läst
yonna
yonna: Vad menar du med 'rak kant' mot gräsmattan? Menar du att gräsmattan kommer att slutta? Jag har samma 'fenomen' dvs det kommer att bli en mur 1 m innanför gatugränsen och som uppifrån blir 20 cm och längst ner 60 cm cm hög. Jag höjer marknivån så att den ligger vågrät i fas med muren och sätter häck vid muren. Längs gatan sätter jag ytterligare en häck med gångväg mellan mur och
4 svar · 5,9k läst
J
JLT: Jag har "fritt planterad" bambu på våran tomt som tidigare ägare har planterat. Har under flera års tid försökt få bort bambum eftersom vi ska anlägga en liten lekhörna till barnen just där bambun finns. Det är stört omöjligt att få bort den så jag rekommenderar starkt att ni planterar den i någon typ av avgränsare. Själv har jag grävt & kört med round-up (extra "stark
2 svar · 4,2k läst
sennen
sennen: Sätt in en skön stol och ett litet bord. Grymt skön oas att sitta och läsa i en skön eftermiddag. Tomater luktar himmelskt, och ofta är det ju lite gott varmt i växthuset också. Ta med en bok och nåt att dricka, så är du i fred för telefon, tv och människor. :o)
6 svar · 4,5k läst
B
Badger: Har själv marmorkross på den del ytor. (har inga bilder just nu) Rekomenderar att gå på lite större storlek, oavsett vilken kvalitet ni väljer. Det blir mer lättskött. Man får det mycket ljusare och skapar kontraster. Använd duk för att hindra ogräs samt förhindrar blanding. Lycka till
4 svar · 4,0k läst
Z
zachris: Någon som vet mer om detta typ av staket (se bilden)? Material, konstruktion, svårighetsgrad att bygga själv, kostnad, etc.? Jag tyckte det såg naturligt och trevligt ut för att vara ett såpass högt staket.
0 svar · 1,0k läst
·
tallmilan
tallmilan: [citat] Ja, energi kommer aldrig gratis
11 svar · 2,7k läst
Sne4
Sne4: Jo, Bilder är en bra idé, det får dock vänta till nästa helg pga den mörka årstiden. Jag får tacka för tipsen och ska prata lite med plantskolan också när de öppnar för säsongen. Edit: Satt och lekte vid datorn en liten stund och skissade fram huset och tomten.
5 svar · 4,5k läst
·
S
storahuset: Varken ek eller björk skjuter rotskott eller stubbskott, så dessa trädslag behöver ej ringbarkas och dö innan man fäller dem. Grovt, rakt, kvistfritt ekvirke har ett högt värde. Men klent krokigt och grenigt ekvirke har det lägsta virkesvärdet på marknaden. Så det beror på hur din ek ser ut om du skall elda den eller sälja den som stock. Sen om det barar rör sig om ett träd så
12 svar · 18,7k läst
yonna
yonna: Jag tycker frågan är alltför stor för att ge dig enkelt svar. Det är så väldigt mycket som spelar in - som Hemmakatten skriver tex växtzon och marken. Skogstomt eller villatomt? Grannar att ta hänsyn till/insynsskydd? Uteplatser/lekplats/sandlåda/ entré/ biluppställningsplats? Väderstreck? Nej, innan du börjar tänka på växter är det viktigare att tänka på vilken struktur du
2 svar · 3,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Gå in på Eniro.se och leta under rubriken 'Sand, grus,singel, makadam' så hittar du flera grusleverantörer i Lunda-området. Naturgrus, dvs. de runda stenarna, finns i flera olika storlekar, men 8-12, 8-16 är väl vanligast. Tänk på att naturgrus till skillnad från kross inte packar sig, dvs. det är inte lämpligt att ha på en uppfart där man köär bil. Men till en baksida där man
2 svar · 6,0k läst
P-plats
P-plats: På garageuppfarten vill jag inte ha annat än asfalt. Oraskerna har redan nämnts men det finns en sak till, oljespill från bilar syns direkt på sten men inte på asfalt. Sen kan man kombinera med sten för att få det lite snyggare... Vi har asfalt under bilarna och plattor vid sidan om. Se bild: http://www.p-plats.se/lillaedet/le019.jpg
16 svar · 8,9k läst
yonna
yonna: Finns en hel del om du googlar. Det viktigaste är att du väljer en svagväxande sort. Tänk på att körsbär är stenfrukt som blöder vid felaktig beskärning. Ett litet axplock: http://tradgardshuset.com/05frukt/korsbar.htm http://www2.slu.se/forskning/fakta/faktatradgard/pdf97/Tr.97-11.pdf Välkommen till Gård & Torp, tidningen för dig som rustar, inreder och vårdar gamla hus!
1 svar · 941 läst
M
Minimalisten: Förresten. Det kan inte vara så att torrbruket bränner ojämt (tex att de delar som får mycket vatten på sig sjunker ihop) så att stenen sjunker och blir ojämn och sedan fastnar i det läget? Förstår du vad jag menar...
6 svar · 9,4k läst
M
Minimalisten: Jag läste i "Allt om trädgård" senaste nummer om ett kantstöd som heter Everedge. Gjort av galvaniserad stål, lätt att göra böjda former, rostar ej, underhållsfritt. Finns i olika storlekar och färger. Kanske något för dig?
3 svar · 4,0k läst
S
se38005: Jag tror inte det lönar sig ekonomiskt att bygga en själv, en enkel kompostbehållare i plast kostar en dryg tusing på byggmarknaden. Bygga om en frysbox ? Nja, du bör ha kontakt med marken, för att maskarna ska kunna krypa fram och åter. Du måste ha dränering. Sen föredrar jag en grön eller möjligen brun kompost, den blir lite mera diskret då, för frysboxen är väl vit ? eller man
6 svar · 26,9k läst
B
billy_baver: Ni har ett anslående helhetsintryck alldeles gratis. Fina förutsättningar! Varför inte lägga upp ett stenparti? Väderstrecket verkar vara sydväst med full sol, och jag skulle fundera på växter som silverarv, lavendel och backtimjan. Satsa på massverkan! Krön gärna backen med en rad rosentorn! Glöm inte bort att lägga in dolda gångstråk, så ni kommer åt att rensa.
4 svar · 5,7k läst
·
G
GustavL: [citat] Aha, så det ger effekt i alla fall, kändes lite som ljus som ljus egentligen :p Men jag hade som sagt tänkt plannera växtbelysningen sepparat från rummets belysning, och låta växterna ha en timer som kör mån-fre en 10 timmar per dag när man är och arbetar, sen exempelvis kör man nattetid på helgen så man slipper lyset på dagen, allt för att växterna ska ha bra belysning
6 svar · 12,5k läst
H
husis: tack också för kommentarerna om vad som passar och inte passar beroende på vad man har för trädgård, det är bra med input på den biten med. Jag håller på och tänker mycket på hur vi ska göra om i trädgården så jag uppskattar alla goda tankar och förslag från andra. Det är ett 60-talshus i tegel som vi har (1,5 plan). Trädgården som den är nu är rätt traditionell och strikt
6 svar · 21,9k läst
S
sommartorpet3: En sak som är värd att pröva är att gräva ner glasflaskor så en bit av halsen sticker upp.Låter osannorlikt men hos mina föräldrar fungerar det garanterat.Flaskorna skall grävas ner ganska tätt men ändå täcker man en stor yta ganska lätt.
5 svar · 4,1k läst
A
Ankan80: 15 cm till gräsytor 40 cm till planteringsytor
7 svar · 2,0k läst
A
Ankan80: Finns det någon bild på detta lusthus? På hemsidan alltså. Jag hittar inte.
12 svar · 12,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.