Var på vår tomt idag ochh lyckades efter mycket kämpande flytta tre st. Rododendronbuskar till en annan del av tomten. Där de växte förut ska det nämligen bli infart. Helt sjukt att man kan göra detta den 5 december. Man ska ju nämligen flytta dem på hösten har jag läst och enligt temperaturen är det väl höst?! Hoppas de inte fryser ihjäl och dör eller nåt nu bara... Jag upptäckte också att det är knopp på buskarna. Är inte det helt sjukt? :-? Vi hoppas ju i och för sig på en mild vinter då vi bygger hus, men ändå... :)

Knoppanlagen sätts redan på hösten - men rhododendron skall naturligtvis knoppas till våren. Hoppas du nu vattnat dem rejält. Vattna rikligt; vattna lika rikligt igen och så kör ytterligare en riklig vattning ::). Även om marken är fuktig behöver roddisarna otroligt mycket vatten på hösten - och ännu mer vid höstflyttning (som iofs är helt korrekt).

Hej! Tack för tipset om vattning. Har läst att de ska vattnas mycket om man flyttar dem, men ännu har det inte blivit så mycket mer än regnvatten. Måste fråga grannen om jag kan låna hans vattenslang nämligen. Vi har ju ännu inget hus på tomten och inte så mycket vatten då förståss. Hörde också att knoppanlagen sätts redan på hösten :-[ Men en amatör som jag tyckte det såg lite märkligt ut. Jag ska ta och vattna buskarna och hoppas på att de överlever! :)

hur stora kan buskarna vara när man flyttar dem?
har två 1 ½ meters höga som jag vill flytta... kanske skulle fördriva tiden med det i helgen...

Våra var nog lite över en meter. Jag gjorde ju en chansning eftersom de annars skulle grävas upp och kastas av grävmaskinen. Vi ska ha vår infart precis där buskarna var. Det återstår att se om de överlever...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.