ok, nån form av spaljé/nät ska det bli.
Men barrväxter då, vilka är känsliga extra känsliga?
iofs så tror jag att vi kan se till att hanen inte kissar på dem, har fastnat lite för cypresserna!
ska nog satsa på thujor också som planteras utanför staketet, då staketet står 3 meter in på min tomt...
Plank skulle jag ju gärna ha men det blir väldigt svårt då höjdskillnaden är hela 10 meter plus att en del av tomtgränsen är enbart berg....
Jo detta problem är inget skoj, men det blir förhoppningsvis bättre, tre av hundarna är ju i sin sk "spökålder" och när den är över så blir dem mindre skälliga.
Men barrväxter då, vilka är känsliga extra känsliga?
iofs så tror jag att vi kan se till att hanen inte kissar på dem, har fastnat lite för cypresserna!
ska nog satsa på thujor också som planteras utanför staketet, då staketet står 3 meter in på min tomt...
Plank skulle jag ju gärna ha men det blir väldigt svårt då höjdskillnaden är hela 10 meter plus att en del av tomtgränsen är enbart berg....
Jo detta problem är inget skoj, men det blir förhoppningsvis bättre, tre av hundarna är ju i sin sk "spökålder" och när den är över så blir dem mindre skälliga.
Alla barrträd är mycket känsliga för hanhundslyft och det räcker faktiskt med ett enda lyft för att denna plats blir brun och kanske inte grönska igen (såvida man inte hinner dra fram slangen och vattna på direkten). Jag hade en mycket lång thujahäck som jag dubblerade med en ligusterhäck så att hundarna inte skulle kunna komma åt thujan. Visst kan man lära jyckarna att inte kissa på utvalda platser. Eftersom jag själv har passion för buxbomsodling är dessa en stor träningsutmaning för min nuvarande hanne. Det brukar gå bra - men jag låter heller inte jycken vara ute i trädgården utan uppsikt. Satsa alltså inte på barrträd i första hand eftersom det är onödigt mycket merarbete med att hålla koll. Thuja utanför staketet låter utmärkt - men räkna med att förbipasserande hundar kommer att markera på häcken :-/. Ett annat alternativ är att sätta taggiga buskar på utsatta ställen - inte ens jyckar gillar taggar. Tänk också på att du behöver minst 50-60-70 cm jordmån för rötterna om du planterar uppe i stenbacken. Och sätter du en eller två snygga cypresser - som ju passar din backe fint - så får du stängsla in dessa mot jyckarna. Det behöver inte bli helt fel om du är händig och sätter ngt lägre staket och förbudstränar busarna att gå över detta.
Klicka här för att svara