Som jag ser det så fungerar det då jag gjort det själv och vår gräsmatta är hur fin som helst och inte en enda pöl vatten trots vi något dygn tidigt i höstas hade skyfall som gav 70-80 mm på några timmar. Det gäller ju att blanda allt ordentligt ner till 15-20 cm så det släpper igenom vattnet så får du ju inte någon lervälling utan vattnet sjunker undan.
Men det är ju viktigt att ni har en liten lutning från huset naturligtvis.

Ska ni ha rabatter och liknande är det ju en annan sak men till gräsmatta tycker jag det är onödigt att slänga ut 1000 tals kronor på harpad matjord när du redan har fin grundjord så att säga. Att det växer kan jag garantera, gräsklipparen fick göra skäl för namnet vill jag lova ;)

Jag instämmer i Robbans resonemang.  Kan bara tillägga att mest kreativa delen av hans lösning är att säkra genomsläppligheten under odlingsytan.  Vill man avvattna riktigt fint och varaktigt passar man på att dränera (faktiskt täckdika) när man ändå grovplanerar och har traktor på plats.

Till perennrabatter väljer man jord med rätt Ph-värde beroende på läge och växtval.

Vi fick en gräslig massa råd ang hur vi skulle anlägga gräsmatta på vår lerjord.
Vi fick dels tipset att fräsa ner sand, men samtidigt fick vi höra att man absolut inte skulle blanda ner sand i lera då det skulle bli mer cementartat då och jordfräs på lera skulle tydligen vara katastrof enligt många.

Till sist, farmförallt av tidsskäl så valde vi att grovplanera leran (fick hjälp av en granne med grävmaskin) med en lättare lutning för vattenavrinningen och sen lade vi ca 10 cm matjord på detta och tillsist färdig gräsmatta.

Ett par dar efter att gräsmattan var färdig hade vi stor fest i trädgården (därav tidspressen) och tyvärr satte sig leran/jorden på några ställen med gropar som följd. Där groparna blev har det vid de kraftigaste regfallen blivit lite klafsigt men i övrigt har vi inte haft några problem med gräsmattan.

Kör man fin sand så blir det cement om man blandar det med leran. Tar man lite grövre sand så delar den upp leran istället.

Vi har också en riktigt lerig tomt (och då pratar vi om skånsk lera...). Ni som har köpt BRA matjord och fyllt på med, vad kostar den?

Ännu en med lera på tomten.
Det är ditkörda lermassor som fungerar som fyllnadsmaterial ovanpå all sprängsten och leran har legat upplagd längs en väg i något år(=fullt med ogräs). Om man lägger på finjord 10-20cm och sår gräsmatta frammåt våren får man då väldiga problem med ogräs? Antar att tistlar och kvickrot och annat lätt växer i genom det jordlagret. Ska man helre låta dessa växa upp först och rensa bort dem (pust!!) eller kan man lägga fiberduk över hela lerlagret och sen jord + gräsmatta?

Om ni till våren innan växtligheten tagit fart lägger på ett jordlager 10-20 cm ovanpå befintligt underlag så tar ni nog ganska effektivt död på det som finns i lerjorden, som det mesta som växer behövs det ju solljus och att tistlar eller ev.kvickrot skulle äta sig igenom detta jordlager + nysådd gräsmatta tycker jag låter osannolikt.
Kan ha fel men kanske någon annan som vet bättre?

Tack det låter bra!

mats_o Du förordar grov sand till lerjord. Har du någon dimension för denna sand så man vet vad man ska beställa från "sandfirman".

storfamiljen skrev:
Tack det låter bra!

mats_o Du förordar grov sand till lerjord. Har du någon dimension för denna sand så man vet vad man ska beställa från "sandfirman".
0/8 efter vad jag har hört

/Fredrik, också med lerjord

Tyvärr så fuskar jag i den frågan och ber om just grov sand men 0-8 låter inte så dumt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.