Hej på er alla...
Är ganska ny på detta så jag undrar bara vad man kan göra med denna backen, måste man bygga stödmur eller går det bra att så gräs där direkt? måste man vänta tills jorden satt sig???
Tacksam för billiga lösningar
Är ganska ny på detta så jag undrar bara vad man kan göra med denna backen, måste man bygga stödmur eller går det bra att så gräs där direkt? måste man vänta tills jorden satt sig???
Tacksam för billiga lösningar
Det *går* att så gräs där - eller rulla ut färdig gräsmatta som man "spikar" fast med träpinnar tills den rotat sig riktigt - men det kommer för all framtid att vara ett helsike att klippa i en sån sluttning, så jag skulle absolut inte rekommendera det.
Ett alternativ är att terrassera sluttningen med stödmurar. Terrasserna kan man sen ha olika planteringar på. Men det är mycket sluttning så murarna blir inte billiga.
Ett annat alternativ är att plantera tåliga buskar och/eller marktäckande växter i stället för att så gräs. Det blir en hel del jobb med att rensa ogräs tills buskarna/växterna har tagit sig riktigt men när de väl har brett ut sig blir det ganska lättskött.
Ett alternativ är att terrassera sluttningen med stödmurar. Terrasserna kan man sen ha olika planteringar på. Men det är mycket sluttning så murarna blir inte billiga.
Ett annat alternativ är att plantera tåliga buskar och/eller marktäckande växter i stället för att så gräs. Det blir en hel del jobb med att rensa ogräs tills buskarna/växterna har tagit sig riktigt men när de väl har brett ut sig blir det ganska lättskött.
Jag håller med Farzan. Detta är definitivt en kostnadsfråga. Eftersom du bor i Malmöområdet går det att täcka hela sluttningen med förslagsvis den riktigt tåliga murgrönan som ju också till visst del är vintergrön. Det tar ett par år om du sätter plantorna tätt och under dessa år måste du jobba frekvent med ogrässtickning fram till murgrönan täckt all jord. I murgrönebacken kan du plutta ner vårlökar (tex högblommande som påskliljor och tulpaner), någon enstaka bambu, lite kinesiska högväxande gräs etc för att få variation i sluttningen och för att binda jorden. Fördelen med just murgröna är att vissnade blad och lövskräp lätt kryper ner i bladverket (framför allt bambu som gärna släpper och skräpar) och inte syns så tydligt. På sikt bör det alltså räcka med att du går igenom backen vår och höst och gallrar oönskat/ogräs.
Eftersom du bygger nytt räknar jag krasst med att det finns begränsad ekonomi för större muranläggningar. Detta kan du i så fall sätta på 'att-önska-listan' om 10-15 år när ni kommit på grönare kvist. Då krävs dessutom att du begär bygglov för murarna. En sådan här tomt kan i princip kosta hur mycket som helst i anläggning - förslaget ovan är ett ganska ekonomiskt alternativ.
Eftersom du bygger nytt räknar jag krasst med att det finns begränsad ekonomi för större muranläggningar. Detta kan du i så fall sätta på 'att-önska-listan' om 10-15 år när ni kommit på grönare kvist. Då krävs dessutom att du begär bygglov för murarna. En sådan här tomt kan i princip kosta hur mycket som helst i anläggning - förslaget ovan är ett ganska ekonomiskt alternativ.
Nu ser man ju inte omgivningarna men eftersom huset är rött med vita knutar kommer jag att tänka på ängsblommor. Det lär inte vara helt simpelt att anlägga en äng, men billigt jämfört med terrassera, och när den väl blivit fin så ska det inte vara så mycket jobb mer än att den ska slås med lie (men att göra det någon gång per säsong är ju lättare än klippa gräsmatta ofta)
Anlägga äng
Anlägga äng
Ni har ett anslående helhetsintryck alldeles gratis. Fina förutsättningar!
Varför inte lägga upp ett stenparti? Väderstrecket verkar vara sydväst med full sol, och jag skulle fundera på växter som silverarv, lavendel och backtimjan. Satsa på massverkan! Krön gärna backen med en rad rosentorn!
Glöm inte bort att lägga in dolda gångstråk, så ni kommer åt att rensa.
Varför inte lägga upp ett stenparti? Väderstrecket verkar vara sydväst med full sol, och jag skulle fundera på växter som silverarv, lavendel och backtimjan. Satsa på massverkan! Krön gärna backen med en rad rosentorn!
Glöm inte bort att lägga in dolda gångstråk, så ni kommer åt att rensa.
Klicka här för att svara