1 673 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
perenna insynnsskydd
Humle är ju en klassiker. Stormhatt, stockrosor, fingerborgsblommor och riddarsporrar blir ju också höga men behöver oftast stöd. Kaprifol och klematis är ju inte perenner men...själv har jag gjort "pelare" av fyra armeringsjärn fastgjutna i en hink så de bildar en fyrkant och på jämna mellanrum upp längs armeringen sitter sedan järnringar fastnajade. Hinken är nedgrävd och klematis klättrar på ställningen. Har min stående helt fritt och har inte haft problem med blåst. Själv tycker jag att det blev mycket snyggt och ska göra flera i sommar.
Problemet med många höga perenner är väl att de inte nödvändigtvis blir täta nog att duga som insynskydd. Jag menar, t ex riddarsporre, den blir uppåt två meter och har krafigt bladverk nertill men den översta metern består av blomstänglar som inte skymmer sikten så värst mycket.
Vill man ha riktigt effektivt insynsskydd tror jag att plymspirea är en av de bästa eftersom den blir så buskig. Och i och för sig parkslide men det monstret släpper man kanske inte så gärna lös hemma i trädgården. Bambu är också bra insynsskydd om den trivs.
Vill man ha riktigt effektivt insynsskydd tror jag att plymspirea är en av de bästa eftersom den blir så buskig. Och i och för sig parkslide men det monstret släpper man kanske inte så gärna lös hemma i trädgården. Bambu är också bra insynsskydd om den trivs.
Klicka här för att svara