5 556 läst ·
8 svar
6k läst
8 svar
Lägga ut matjord
Har börjat planera för vårens STORA projekt!?
Tomten grovplanerades i höstas och till våren ska matjorden på, totalt ca 130 kubik! Klarar man att göra detta själv med hjälp av en mini-grävare och hur lång tid tror ni det tar i s f? Har hört att maskinhyran kostar ca 2000:- för en helg.
Eller är det bättre att hyra in förare+maskin (i höstas tog han 4000:- för en heldag i samband med grovplaneringen)?
Hoppas på många bra o kloka svar
Tomten grovplanerades i höstas och till våren ska matjorden på, totalt ca 130 kubik! Klarar man att göra detta själv med hjälp av en mini-grävare och hur lång tid tror ni det tar i s f? Har hört att maskinhyran kostar ca 2000:- för en helg.
Eller är det bättre att hyra in förare+maskin (i höstas tog han 4000:- för en heldag i samband med grovplaneringen)?
Hoppas på många bra o kloka svar
Minigrävare är tveksamt, den tar så lite åt gången så det skulle nog ta en evighet. Jag skulle föreslå en självlastande minidumper, den tar 3-400 liter åt gången, så du kan sprida ut jorden grovt. Sen kanske man klarar finliret för hand eller med en annan maskin.
Ta in en (skicklig) förare med maskin. Då ingen minigrävare (lättare och snabbare att finplanera med större planeringsskopa)DT skrev:Har börjat planera för vårens STORA projekt!?
Hoppas på många bra o kloka svar![]()
Jag tycker du skall försöka få dit en grävmaskin, han petar ut det det där åt dig ganska fort! Du kanske kan få en chaufför som kan köra lite på sidan om ?!
Det är ett bra träningspass, i höstas skottade jag ensam ut ca 50 m2. På 2 dagar var allt finplnerat och sått.
Det viktiga är att ha en lastbilschafför som kan jobbet med att sprida ut jorden när han tippar den!
/Peter
Det viktiga är att ha en lastbilschafför som kan jobbet med att sprida ut jorden när han tippar den!
/Peter
Ja det bästa är ju om lastbilen kan sprida det bra, men alla tomter kanske inte en lastbil kan komma in på! Du får helt enkelt fundera vad som blir bäst, men jag skulle ALDIG stå och handskotta en sånn pass stor tomt!JKPK_peter skrev:
Klicka här för att svara