Trädgård allmänt
BigGitt: Hej. Jag behöver bygga ett skydd runt om tomten. Funderar på grön nät. Var i skåne kan jag köpa det biligasT? JAG BEHÖVER ÄVEN 3 GRINDAR. Har tänkt mig nåt på 1.2m Tack för hjälpen!
yonna: Om thujorna bara är ett par år gamla och inte är så stora bör det inte vara något problem att rädda dem. Under murarbetets gång jordslår du dem på skuggig plats och försök få allt arbete gjort under så kort period som möjligt. Men fixa inte detta mitt i sommaren.
Constructum Domus: Du kan göra det när som helst på året. Det viktiga är att gräsmattan förblir fuktig under typ två veckor efter att du har rullat ut det. Hur tidigt du kan göra det i praktiken styrs främst av tillgången på gräs och det styrs av när gräsodlarna i skåne får klart sina odlingar på våren.
Mats: Jag har inte riktigt fått grepp på hur nivåerna ligger men jag utgår från att det lutar ner från er tomt till bäcken. Är det som så att det är vatten från grannarna som fyller på hos er så skulle du nog få bra resultat om du la en dränering vid tomtgränsen. I ett sådant fall bär man göra en "kåldolme", dvs en geoduk längst ut som kål och i botten av mitten har man en
Minimalisten: Hej. Jag gödslar också med kogödsel som jag myllar ner. Jag står också i valet och kvalet om jag ska flytta mina örter nu, det borde ju gå bra om det inte fryser till igen.
jon_h: [citat] Jag skulle gissa tio år eller mer. Jag har ett gammalt äppelträd på mitt torp, och det trädet självdog av röta för sju år sedan, så jag satte klätterrosor runt det. Det står ännu, även om det står lite löst så att det går att gunga det..
Farzan: Kostnader för häck: Lövfällande c:a 50 - 100 kr/m beroende på sort, thuja (barr, vintergrön) 140 kr/m, idegran (barr, vintergrön) 175 kr/m - allt enligt en kvalitetshandlares prislista. Det går att hitta billigare på lågprisställen och "specialerbjudanden" (men kvaliteten spelar roll för resultatet) och det finns mängdrabatter. Några hundralappar för mull/gödsel/plantjord
Beppo: Ta en titt på Gräsmattan - av Olle Berg Kanske lite extrem men han vet hur man fixar en gräsmatta. Började köra hans program nu i höstas och tänkte köra ett par år och kolla hur det funkar.
billy_baver: Generellt förekommer inga kampanjpriser på marksten pga lågsäsong. Produkterna är lagringståliga, så återsäljarna stänger utan slutrea på senhösten. I trygg förvissning om att sälja lagret lagom till våren...
Spiderman: Det är bra att vänta och se tiden an... till våren... Vad ni dock BÖR göra nu till hösten är att anlägga bilplats och gång till entrén. Annars kan det ju bli lite kladdigt för skorna och tråkigt när bilen sjunker ner i geggan ;) Ni vet säkert redan nu var ni ska ha uppställningsplatsen för bilen på tomten. Likaså gången fram till huvudentrén. Prata med den firma som kommer att
yonna: Thuja växer så fort så skippa flyttningen. Köp nya! Skrota de gamla. Thuja gillar inte att starta om på nytt - de är ganska känsliga. Visst kan du lyckas - men det är osäkert om de blir vackra efter en flytt.
saturnus: Det som händer med betongavloppsrören (dagvatten 100--120mm rör) är att rötterna tar sig in genom skarvarna i rören, och med tiden är där fullt med rötter som sväller i det våta, och stoppar vattenflödet. Inga rötter kan ta sig in i plaströren, så länge rören är hela. Tror inte heller att en bit av ett plaströr skulle hålla mot ett rotsystem från bambu. Ett cementrör till
CuLa: [citat] Hej! Det är alldeles riktigt, det har jag gjort i många år. Kör ut askan med stollervagnen under hösten o vinter. Bäst är ren björkaska. Mossa kommer av näringsbrist+lågt ph. Kör inte ut aska o gödning samtidigt, då kan inte växtligheten ta upp det på ett bra sätt. Fram för gröna ryamattor........
nimphidia: Okej, där ser man :rolleyes: -Har i dagarna planterat om ca 100st rotskott då jag trodde det var ngn sorts rabatt... Haha, fy vad jobbigt, då blir det väl till att ta bort dem snart igen & istället sätta vintergrön liguster....:)
Aji: Såg någonstans ett recept på Aroniamarmelad. Så dess bär är bevisligen inte bara inte giftiga, de är dessutom ätliga. Kan vara trevligt att veta om man har barn...
Spiderman: Titta här så många fina ampeltips! Välkommen till Alverbäcks [Våra blommor och växter]
Sne4: Jag kan försöka mig på några idéer om än mer på nivån löst spånande än väl genomtänkta: *Om ni vill lyfta fram stenröset så kanske man skulle punktbelysa det snett nerifrån, tillsammans med ett vattenfall, ytterligare stenkånkande och några stenpartiväxter som passar mot omgivningarna så har ni ett riktigt blickfång. *Det finns en del barrväxter som både är lågväxande
Nieuwe: Jag vet inte var du bor men här kan man köpa stora träd och även "färdiga" häckar. Välkommen till Tönnersjö Plantskola
Minimalisten: Jag ska flytta min örtagård som nu växer på friland till krukor. När kan jag göra det? Vi bor Skåne så det finns ingen tjäle i marken.
nimphidia: -Tack, det verkar stämma, rötterna är aggressiva till max;)
fredwel: Aluminium är inte alls nyttigt! Och jag tror inte heller att det kommer klara sig så bra i jorden, den kommer nog oxidera sönder på några år. Skulle föreslå plaströr om ni tycker betongrör verkar jobbigt. /fredrik
yonna: [bild] Inte så tydlig bild men häcken är då fotot togs 2,4 m hög och 4 år gammal. Det är fröförökad rödbok men vanlig bok växer på samma sätt. Mycket högre skulle jag inte råda till då det blir svårt att klippa den två ggr/året. Du får bra höjd även på avenboken. Bilden är tagen från andra våningen.
Minimalisten: Oj, det låter dyrt med betongrör. Hur djupa ska de vara? Vi som hade tänkt ha minst 2 bambu fram och säkert 4 på baksidan. Är betongrör den billigaste alternativet?
Fasting65: Jorå, han e verksam. Skön lirare - han ser mer ut som en välmående engelsman än en senig trädgårdsmästare....till råga på allt har han en svensk-finsk accent. Hur kul som helst. Jag var till Zetas i höstas och frågade om de kunde hjälpa mej med att rita upp trädgården, men nej, sånt hade de inte tid/möjlighet att göra. Däremot fick jag tre telefonnummer och rådet att tala med
ylven: Det är inte långt från oss, ska höra med min sambo som är skogsarbetare (med egen försäkring) om han tycker sig ha tid. Skicka ett pm till mig med ert telefonnummer så hör jag av mig.
Cockaby: Weibulls har lanserat en ny grässort i år, Lazy, som ska växa långsammare och kräva mindre skötsel rent generellt. Kanske värt att testa. Annars är väl alternativet att kolla med de bofasta grannarna. Du kan säkert hitta någon som kan tänka sig att klippa er gräsmatta några gånger per säsong för en rimlig peng.
nimphidia: [citat] Tack, om ngn har fler tips så länka gärna upp dem :)