B
BigGitt: Hej. Jag ska bygga ett stakett mellan min och grannens tomt. Hur ska det se ut? Vilka stolpar och plank kan man använda för att hålla kostnaden nere? Jag har tänkt mig typ 45x75 tryckipregnerat som stolpar och 22x95 som liggande fastspikade på varje sida av stolpen. Och använda jordankare. Men som sagt, jag är osäker. Hur ska jag göra?
0 svar · 3,2k läst
yonna
yonna: Det är viktigt att du väljer funkia-typer som gillar mycket sol - alla gör det inte. Annars gillar många kryddväxter mycket sol och torr plats så ta dig till en kryddodlingsförsäljning och kolla. Troligen får du blanda in en del sand i jorden för att få kryddväxterna att trivas maximalt.
1 svar · 5,1k läst
Spiderman
Spiderman: [citat] Fråga på plantskolan. Du skall köpa en sort som revar sig. Jag vet inte vilken sort jag har eftersom den kommer från svärmor i Danmark... Bor du i närheten av Helsingborg kan du få plantor av mig :) Jag har massor ;) P.S. Måste bara tillägga. Smultronplantorna förökar sig i raketfart om man först planterar dem i näringsrik jord. Man får då inga bär men en massa revor med
27 svar · 38,4k läst
·
S
sjd: [citat] Den tomt vi är intresserade av är ganska stor och fd skogsmark, det kan hända att det finns en del gräs kvar som inte kommer bli rörd ändå. *hoppas* Men det ska ju dras ledningar och sånt också. Hm...
6 svar · 4,7k läst
T
Tippas: Kanon tack så mycket!
2 svar · 4,1k läst
yonna
yonna: Timjan doftar gott. I min förra trädgård älskade jyckarna att sola sig på timjanbädden. Det blev en liten fördjupning som snabbt reste sig när jycken lämnat platsen. Barnen kommer nog automatiskt hålla sig på gräsmattan men ingen fara skedd om de tar sig utanför gräsmatteområdet. Det är också en billig marktäckare: köp 10-20 plantor och dela varje i 5-10 plantbarn och pressa
10 svar · 5,3k läst
N
Nizztos: Tackar! Markentreprenad var tydligen det jag letade efter. Helt grön på det här med olika hantverkerier, så man har ju inte en susning vad det är man skall leta efter när man behöver ett jobb gjort.
6 svar · 2,2k läst
S
Skrutten: Är det någon som har ideer på moderna staket som är tex av stål . Har idag en häck som jag är trött på och vill inte ha ett trästaket. Tacksam för alla ideer. :cool:
0 svar · 3,7k läst
R
RickyRick: Tyckte också det lät som något snyggt, men annars får du väl gräva upp plattorna och lägga om för det låter som om dom är nedsjunkna en aning under marken?
2 svar · 4,1k läst
snackan68
snackan68: [citat] Jag har faktiskt sett något liknande, fast på eBay - New & used electronics, cars, apparel, collectibles, sporting goods & more at low prices klicka på "home and garden och vidare på birds... Där finns jätte fina holkar (matmaskiner) till kollibrin! De borde ju även funka till fjärilar, eller? // Snäckan ps. dina holkar är jättefina! Dessutom är de snyggt målade! :-)
8 svar · 4,8k läst
snackan68
snackan68: [citat] Hejsan! Jag tycker att en "naturtomt" vore väldigt fint till ert hus! Synd att ni inte kunde behålla några träd... Jag skulle nog sätta en del träd BAKOM huset till att börja med - för att rama in det och få en stabil bakgrund till helhetsintrycket Med en så stor höjdskillnad kan det vara svårt att göra på något annat vis än era grannar. Etager, men inte med murar -
6 svar · 14,7k läst
M
Mats: Jag skulle ta helt vanlig dräneringsslang och laga "kåldolme" dvs geoduk runt om, slang i botten och sen grus på sidan och ovanpå slangen. Tillslut viker man över resterna av kålen/duken. Vill du sen så kan du lägga ganska grov jord/sand ovanpå och så i. Sen leder du bara bort vattnet i en vanlig dräneringsslang/rör med duk runt om du är orolig för leran
17 svar · 22,4k läst
·
yonna
yonna: Jag använder mig av denna metod och det blir billigare. Köper små häckplantor tidigt på våren och planterar dessa i svarta 4-5liters plastpåsar med hål. Påsarna fyller jag med ogödslad torv och göder med tex osmocote. Sätter påsarna tätt tätt så att de stabiliserar varandra. Vårdar och vattnar och kompletterar med lite mer gödning senare på säsongen. Utplanterar på slutgiltig
1 svar · 3,3k läst
morsan
morsan: Minst 35 cm djup i "vanlig" rabatt, 50 cm djup och 50 cm brett för rosor, en grop som är dubbelt så stor som rotklumpen för buskarna. Glöm inte dränering för rosorna (grus i botten) :) Och att den ska ligga en bit från väggen är också att det kan bli för torrt för blommorna under takutsprånget = behöva vattna en massa
1 svar · 3,2k läst
Tripod
Tripod: [citat] Hmm så bra att jag bor i umeå då. Får kolla in crocs på lunchen. Ett rosa knäskydd passar ju perfekt till rosenhäcken.:) Om de nu finns i olika färger.
17 svar · 5,4k läst
yonna
yonna: Fram till häcken fått slutlig höjd putsar du lätt eller jämnar till höjden något - just taxus är inte lika känslig för sluthöjden som andra granhäckar är. Jämna in sidorna - du kan klippa den relativt smal men försök få den rak längs sidorna. Den kommer i senare skede att täta till sig och bli bred - räkna med att en taxus bredd blir ca 80 cm så småningom. Men det är
1 svar · 12,1k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Kanske kan de som gjöt vår grund hjälpa dig. Skicka mig ett PM så ska jag berätta
1 svar · 1,4k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: "Den nya nordiska floran" av Lennart Stenberg finns till kanonpris just nu hos Bokus för 198:- ! :) (klicka på Bokus-länken på förstasidan på byggahus.se) Ett tips till alla trädgårds- och växtintresserade, nästan 1000 sidor, drygt 2kg tung, över 3.000 växter. Har själv saknat en flora länge, nu kan jag artbestämma alla mina växter på ängen. :) PS.Såg just en trevlig bok som
0 svar · 1,8k läst
GreenTurtle
GreenTurtle: En totalt Off Topic fråga: vart köpte du ditt rullgräs och hur mycket betalade du?
20 svar · 40,1k läst
·
I
Igelkotten: Jo jag vet vad det är för jord,kompostjord innehållande mest potatisskal. Många som använt samma och haft lyckade resultat.
18 svar · 66,9k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Jag är väldigt glad att du tog upp just orkidéer, Ylva. :) Fick idén att själv plantera ett antal på vår naturtomt. Kommer att passa utmärkt! Måste genast kolla upp detta mera! Vad jag vet dock är att de flesta orkidéer inte gillar sur jord utan gärna vill ha kalkrik mark med torv o mull och gärna sol. Men som sagt, skall genast läsa på lite mer. Tack för tipset. :)
11 svar · 8,5k läst
H
husis: [citat] haha, du skulle kunna få hämta mossa hos oss ju! :rolleyes: Skämt åsido, det här med att blanda mossa med filmjölk har jag sett också, som tips på hur man kan åldra bla lerkrukor. I det fallet var det iochförsig naturell youghurt, men jag kan tänka mig att det egentligen inte spelar någon roll om det är yoghurt eller filmjölk. Huvudsaken verkar vara att det innehåller den
9 svar · 3,4k läst
A
annjo: Vi har 5 träd vid en ledning och de skulle kosta 7000 att ta ner dem.
5 svar · 2,5k läst
Fasting65
Fasting65: Tänk på att en lastbil med släp måste ha en hel del manövreringsutrymme. Till vår tomt är en boggiebil med kran det optimala. Det tar 5-10 miuter att lossa med kranskopan på 300 liter och räckvidden är imponerande på den vi "brukar" anlita. Då får man jorden där den ska ligga med minimal arbetsinsats. Fördelen med boggiebil och kran är att flaket ändå rymmer 10 ton jord. En
3 svar · 4,9k läst
Spiderman
Spiderman: [citat] Det låter ju riktigt spännande. En självsådd blandhäck! Nej, det bästa är kanske att gräva upp allting och börja om från början med nya häckplantor - och ordentligt med gödsel i botten på diket. Ett alternativ till brudspirea och min personliga favorit är Bukettapel. Den är helt klart den absolut snyggaste häcken av dem alla! Enligt min mening. Den har en överdådig
18 svar · 8,9k läst
J
jan_af_lisoe: Zetas i Huddinge säljer fyra och sex år gamla fruktträd, kolla med dem. Annars så det skall gå att beställa äldre fruktträd via alla seriösa plantskolor. Men gör det i så fall nu, inte mitt i trädplanteringssäsongen. Vad gäller familjeträden så anses de inte så lyckade av proffsen (lättare att få sjukdomar samt svårare att få beskära snyggt), men jag tycker att det är kul
3 svar · 3,7k läst
A
annjo: Plastkantband och galvanisetat kantband i finns att köpa men de är verkligen inte snygga. K-rautas är bättre och snyggare men priset orimligt.
8 svar · 16,6k läst
·
Spiderman
Spiderman: Hittade en firma i Danmark som sysslar med platsgjutning av rabattkanter o.dyl. De hjälper och lär upp dig om du vill starta en egen - likadan - firma. KantDesign og Maskiner - Mycket fina bilder. Det är tyvärr inget för mig - men kanske för dig :) Här är f.ö. en länk till en dansk trädgårdsportal som länkar vidare till ALLT inom trädgård: Danmarks Have Portal
0 svar · 2,1k läst
P
Peter Bostad: Hej. Tänkte nu i vår sätta ett vindskydd/häck brevid vårt altandäck. Har någon något bra förslag på detta ? Helst ganska snabbväxande och som är vintergrönt. Vi fick rådet Idegran men det känns så 70-tal.
0 svar · 2,4k läst
R
Robbe: Här är en länk med telenr till Weibulls som säljer färdigt gräs. Nyanläggning av gräsmatta - www.olleberg.nu
1 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.