MathiasS
MathiasS: [citat] Ja det stämmer, det är bara ett par modeller av klipparna som har honda eller briggs&prutton numer - i övrigt är det ett eget märke. Man kan väl dock gissa att snurrorna inte är helt oprövade eftersom man byter till dessa i hela produktlinjen.
11 svar · 3,9k läst
Z
zachris: I mitt inledande inlägg glömde jag säga att flaggstången stod på en tomt som skall bebyggas. En ledtråd som nog hade gett fler förslag eftersom jag inte behöver ta någon hänsyn till trädgården runtomkring. Hur som helst så fick jag svaret på min fråga idag när vår markentreprenör helt enkelt tog tag om stången med "gripklo"-verktyget på grävmaskinen och drog upp den med
2 svar · 24,7k läst
·
Faidros
Faidros: [citat] http://www.byggahus.se/forum/juridik/27322-oense-med-grannen-om-traed-vad-goer-man.html
2 svar · 9,6k läst
B
billy_baver: Jag antar att ni redan idag har någon sorts dränering som avleder vatten från er parkering. Varför skulle denna lösning plötsligt bli otillräcklig bara för att ni sätter tak över p-platsen?
23 svar · 10,5k läst
·
M
Minimalisten: Ja varför inte? Se bara till att det är oinpregnerat virke som fliset kommer ifrån.
1 svar · 5,0k läst
L
linda.sofi: Jag har hört att man ska klippa varannan stam på ungefär en meters höjd, efter blomning. Då kommer de kapade stammarna igen året efter och tätar nerifrån, precis som någon skrev. Efter några år gör man samma sak med övriga stammar och har på så vis föryngrat häcken utan att den blir tokkort i ett slag.
4 svar · 11,3k läst
C
Catrin: Hej! Jag har brokfunkia i soligt utsatt läge och de trivs förträffligt konstigt nog! Blomningen blir dock inte så lång och bladen vissnar lite tidigare på hösten....
2 svar · 3,5k läst
yonna
yonna: Vill du bara ha en sommaravskärmning kan en häck av plymspirea bli väldigt pampig - det räcker med 1 planta/m och sätter igång tidigt på våren. Definitivt mjukt för dina fossingar ;). Vissnar ner på hösten. Från köpt planta till maffigt ca 3 år om du vattnar & göder. Även detta lite högre än vad du önskar dig - ca 120-150 hög. Annars är en låg spireahäck lättskött och
8 svar · 4,5k läst
M
Mats: 45X45 skulle jag kapa med en helt vanlig fogsvans. Tänk på att kapa dem med vinkel så att ni undviker en plan träyta. Sätt gärna en liten "hätta" av tex 22X95 överst. Om man vill bygga rakt eller följa terrängen tycker jag beror på den specifika platsen. I bland blir det bra med den ena varianten, ibland inte
1 svar · 2,1k läst
E
EllaBella: [citat] Ahh tack för svar! *äntligen* ;) Vad för kaprifol har du? Jag vill inte ha nån sort som är giftig och har lite dålig koll dessvärre... Blir nog kaprifol alt. nån fin klätterros. Kan murgrönan klättra "utan hjälp" på muren eller? Annat som kan passa mot en låg betongmur? Klematis???
2 svar · 5,3k läst
G
gaia: låter besvärligt att slå i ca 30 stolpar och så jämt tätt på varandra. Hoppas ni har enbart sandmark. Stenig jord kan ställa till det när det ligger en bumling precis 10cm från stolpen som redan sitter i marken. Har man otur så flyttar sej den föregående när man bankar i nästa stolpe ;) "stenrik" gaia
6 svar · 3,1k läst
M
MrJ: Hej Jag har precis köpt en murad grill (JULA). Nu ska den målas vit med silikatfärg, men är det någon som vet om man kan måla den röda delen också jag har hört att den inte kan målas men är inte helt säker. Tacksam för snabba svar, tänkte måla i helgen!
0 svar · 4,9k läst
yonna
yonna: Jag menade faktiskt att du kan få markanläggningsfirmetips från de som ofta beställer sådana tjänster just för att få rekommendationer.
3 svar · 2,6k läst
K
Knaparn: Gör som jag tänkt, fårnät med klätterväxter på. Det kan ju om inte annat sitta tills ev. buskar växt till sig. Ps. Det finns massor av olika sorters spirea.
19 svar · 13,6k läst
T
Tedde: Det lönar sig dock att ringa runt, när vi köpte fick vi pris på allt mellan 800 och 2200 för per billass (10m3) Oharpad matjord!
6 svar · 7,3k läst
Spiderman
Spiderman: Idag har jag handlat. Jag känner mig SÅ nöjd :) Det blev en perukbuske och två vingade benved. De kommer att stå bakom ulleterneller och framför en paradisbuske och häggmispel. Dessutom köpte jag en röd ginst. Den ska matcha min gula ginst. Plantskoledamen rekommenderade två meters avstånd mellan dem för att de ska få stå ostörda och inte växa in i varandra. Sedan köpte jag
13 svar · 6,0k läst
·
ylven
ylven: 1:an är definitvt ett ogräs, men vet inte vad det heter. Ta bort det nu. Roten avger röd saft, pålrotsaktigt. Din spirea ser för övrigt ut som en brudspirea.
5 svar · 4,0k läst
J
jato: Jag har ett gammalt tips/fusk/genväg från min tid på banverket, jag har rätat upp hur många stolpar som helst som börjat luta. Ta en handfull sten i makadamstorlek och tryck ner på utsidan av stolpen (om stolpen lutar in mot tomten så menar jag på utsidan av staketet och tvärtom alltså). Sen tar du ett spett och slår ner stenarna bredvid stolpen tills den reser sig. Värt ett försök
6 svar · 11,5k läst
M
Minimalisten: Pust. Plintar som är sååå jobbigt att gräva ner och särskilt där, fullt med rötter och skit. Ja, ja ska man göra det så ska man göra det ordentligt. Får nog bli nästa års projekt.
2 svar · 5,9k läst
yonna
yonna: Jag brukar använda ånga. Funkar bra mot maskrosor men man ska vara noga med att ånga bladen lätt - tar man i alltför hårt så ger det samma effekt som att rycka maskrosen utan hela roten. Ångningen måste upprepas ett par gånger - men det är definitivt det mest miljövänliga.
2 svar · 1,5k läst
AnnaKanin
AnnaKanin: Enligt föräldrarna behöver han inte ha betalt, men jag tyder det som att de är artiga. Klart grabben vill ha betalt, annars hade han inte gjort sig sånt besvär :) Vi har faktiskt betalt honom 50:-, så det känns skönt att andra oxå tycker det är ok.
4 svar · 7,4k läst
I
Il_Martino: Till vårt 50-talshus har vi ett enkelt, tidstypiskt smidesstaket. Problemet är att en sektion är borta och jag vill således återställa staketet till original (och få ett helt staket). Är det någon som har tips på en smidesverkstad eller dylikt i Gbg-området som skulle kunna hjälpa till med detta? Tack, tack. /Martin
0 svar · 3,0k läst
M
Minimalisten: Ja, jag bor i Skåne och har fått stenmjöl för ungefär samma pris.
2 svar · 8,9k läst
Spiderman
Spiderman: [citat] Precis! Det är ju så det brukar vara... De har varit nära att åka flera gånger. Jag är dock nyfiken att se vad de utvecklas till :)
2 svar · 3,5k läst
·
K
Knaparn: Det finns ju massor av växter som man kan köpa som häckplantor i buntar om tio för ca 150:- Det tycker jag är billigt, men det beror ju på hur många man ska ha och om man måste byta ut jorden. Det brukar finnas listor på plantskolorna vad som finns som häckplantor och så kan dom kanske tipsa om vad som passar för läget vad det gäller jordtyp och zon och sånt.
1 svar · 1,1k läst
V
villa lindsbo: vet inte hur det ser ut på din partner men på min så går det att justera drivningen. det går en vajer från handtaget till en spännare nere vid remen, det går att spänna vajern så att man sträcker ut remmen mer. ta loss kåpan som sitter över remmen och ryck i handtaget till drivningen, så ser du snart var du ska skruva. för att få den mer sträckt. hoppas detta hjälper dig
12 svar · 25,8k läst
snackan68
snackan68: Nu har vi äntligen fått jeremys förslag på planeringen av vår trädgård! I det stora hela är vi väldigt nöjda. Planen är endast ett förslag på struktur i trädgården och gäller alltså inte växtförslag. Det kommer i ett senare skede. Vad har DU för synpunkter? Kika in på länken och titta på förslaget! Trädgård 1000-tack! // Snäckan
47 svar · 15,5k läst
Hundkojan
Hundkojan: Multiklipp och självgående helst STIGA, finns det någon bra säljare på nätet?
0 svar · 1,2k läst
B
Bigfoot: Nu har jag beställt ett lass (8m3). Går nog åt ca 2,5 till sandlådan så vi får se vad jag hittar på med resten. 1800 kr går det på. Min sandlåda är nog inte godkänd av EU, fast fyrkantiga tomater låter praktiskt för att spara utrymme i kylen.
4 svar · 9,5k läst
S
Sickboy: På K-Rauta har de just nu en kampanj på åkräsklippare CARAVAN RED LINE XM110. Är det någon som har några erfarenheter eller tankar om denna maskin? Är lite sugen, men kan inte hitta någon direkt info om dom...
0 svar · 3,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.