Rosenflockel är såå snygg. Den är väl inte så invasiv - den sprider sig genom att 'klumpen' blir större och större dvs den sprider sig inte så att den ploppar upp på andra sidan trädgården.

Jo, man ska gärna dela den. Men man ska inte vänta 10 år med detta ... det gjorde jag och det gick inte att få en spade igenom rotklumpen som blev som en betongklump. Jag ville få med mig en klumpbit till min nya trädgård men ingen av oss klarade av detta.

Rosenflockel passar jättefint som ett enstaka bestånd men jag skulle själv inte sätta flera plantor. Ska du dessutom ha en kryddgård bakom den nya avskärmningen tycker jag absolut att du skall ha ett enstaka flockelbestånd som med sin höjd lyser så fint. Blomställningarna är snygga även när de vissnat/torkat och urläckra när snön dekorerar dem. Man klipper ner rasket tidig vår.

Om vi återgår till ursprungsfrågan blir nog ändå Spirea van Houttei, Bukettspirea, det billigaste alternativet. Den blir 1,5-2m och kan beskäras hårt till önskad höjd. Antingen häckplantor (då tar det ett par år) eller ett antal större plantor som sätts med lite mellanrum.

Min kompis planerade just spirea men eftersom det tar några år innan de kommer sig i höjd så satte hon rosenflockel längs den del av tomtgränsen där ett insynsskydd kändes mest angeläget. Nu har spireorna växt till sig och hon har rivit upp all flockel. Själv är jag jätteförtjust i vintergrön liguster och jag hade gärna köpt några fullväxta (typ 2 m höga) sådana häckplantor eftersom de går att klippa till en smal "vägg" - spireor är så breda. Jag frågade på plantskolan , men de låg kring 600 kronor per st.
vänlig hälsning fialotta

Liguster för det priset låter orimligt dyrt. Jag köpte tre stora plantor förra året - för att ha som tillfälligt insynsskydd innan trädgården är färdig - och tyckte själv att 150 kr var hutlöst dyrt.

Köper du stora ligusterplantor kommer det att bli svårt att få en riktigt smal häck. För att få en stabil och stark ligusterhäck är det alltså a och o att hålla in den rejält de första åren och det missar man om man köper stora plantor - då blir bredden redan given såvida man inte klipper ner den till 30 cm. Ligustern kan man visserligen hålla relativt smal men den kan i så fall ta stryk av snö oppanpå. Jag har sett häckar som man på 'modernt' sätt planterat med rejält stora plantor och en sådan häck får man egentligen inte så tät och snygg som när man gör häcken på gammalt sätt dvs häckplantor som man släpper upp ganska långsamt.

OJ!
Visserligen var jag hos traktens "lyxigaste" plantskola, men det låter som att jag ska kolla prisläget någon annanstans. Kanske litet off topic ... på ett ställe är klippberget hos oss väldigt brant plus att det nerifrån sett bildar ett slags mindre snyggt hörn, hmmm, svårförklarat. Jag har funderat på att antingen fylla det där hörnet med en ca tre kvm stor skog av vintergrön liguster eller om jag skulle kunna få till någons slags koja av pil. I alla fall så kanske rangliga ligusterplantor skulle fungera just hos oss?! åtminstone tills någon trillar ner från branten.

Gör som jag tänkt, fårnät med klätterväxter på. Det kan ju om inte annat sitta tills ev. buskar växt till sig.

Ps. Det finns massor av olika sorters spirea.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.