Fakta 175 km2 weibulls extra green gräs.
Vill ha motordriven, "självgående", alltså som driver hjulen framåt. Den ska ha uppsammlare, klippa på ett bra sätt mot gräset/gräsmattan och prisvärd. Har själv ingen erfarenhet sedan tidigare.

Om det finns miljövänligare bensindrivna så förmodar jag de är billigare än eldrivna, medans eldrivna så klart är miljövänligare och tystare....

Hoppas på tips!

Partner e prisvärda.. har inte provat nån själv, men dom ligger helt rätt i pris ivarje fall.
De har en modell som heter 4051CMD som har C=uppsalmare M=Multiklipp D=drivning, 4hk motor, 51 cm klippbredd.
Den kostar mellan 2500:- till 3000:- beroende på var du handlar..

Tack för ditt svar!

Jag har kollat lite på Partner och håller med om att de har bra priser!

Någon mer som har något tips!

175km2 som i 175 kvadratkilometer?

Det motsvarar ju typ 35000 fotbollsplaner. Då behöver du inte en gräsklippare, då behöver du ett flygplan med napalm.

Om det är 175kvm så skulle jag rekomendera en billigare maskin med uppsamlare typ den omtalade här ovan.

Jag har en Husqvarna modell -06 med uppsamlare. Den klipper bra och driver bra men ag skulle inte rekomendera den då lacken på kåpan började släppa redan efter säsong 1.

Beppo skrev:
175km2 som i 175 kvadratkilometer?

Det motsvarar ju typ 35000 fotbollsplaner. Då behöver du inte en gräsklippare, då behöver du ett flygplan med napalm.

Om det är 175kvm så skulle jag rekomendera en billigare maskin med uppsamlare typ den omtalade här ovan.

Jag har en Husqvarna modell -06 med uppsamlare. Den klipper bra och driver bra men ag skulle inte rekomendera den då lacken på kåpan började släppa redan efter säsong 1.

Ha, ha, ha, : )

175kvm får nog räcka ; )

Tack för ditt svar!

Mitt tips blir att kolla hur brett den klipper i förhållande till hjulbredden.
Just att den inte klipper utanför sina egna hjulspår är enda nackdelen på min husqvarna. Annars har den varit jättebra. 8 år gammal nu och har bara fått nya tändstift och en kniv. Brukar starta på första rycket efter vintern

175 kvm gräsmatta är inte större än mångas vardagsrum. Om ytan är plan fixar du en klippning på mindre än 15 minuter med handjagare! Vill du ändå promt ha en motorklippare rekommenderas eldrift.

"Weibulls Extra Green"? Om du eftersträvar en extremt välartad paradmatta ska du nobba rotorklipparna. Då är det cylinder som gäller.

GARDENA Norden AB

Klippo.se

Med under 200kvm gräsmatta är det väl mer plånboken än arbete med att klippa som sätter ambitionsnivån.

Jag funderar själv på att byta ut befintlig gräsklippare (en stiga 530 SE) pga den har uppsamlare och inte kan köras utan denna.

Om inte pengar spelade roll skulle jag köpa en Klippo med önskade funktioner (en Excellent S eller en Comet S). Tyvärr kostar det ju mer än det smakar.

Nu tittar jag istället på en Stiga modell med framdrivning (50 S Plus). Lite enklare i utförandet men också ett helt annat pris. Stiga har också dyrare modeller som bättre matchar Klippon.

Jag tror inte man som privatperson behöver alu-kåpa, häftigaste motorn etc, en standardmaskin fungerar bra - även en sådan är omöjlig att slita ut.

Stiga kanske är lite tråkigt men ändå rätt förståndigt. Lagom pris och enkel tillgång på reservdelar när det behövs om tio år....

Min befintliga klippare är en 92a, femton år gammal alltså, och den går som en klocka. Alu chassie (som svetsats nån gång), bakhjulsdrift, 4 valbara hastigheter på framdrivningen, elstart. Allt funkar klockrent. Det säger mig att även en standardmaskin duger rätt bra.

Övriga märken man hittar på Jula och Bauhaus mfl väljer jag bort. Det känns lite citroen och renault över dessa....:rolleyes:

Mvh,
Mathias

MathiasS skrev:
Stiga kanske är lite tråkigt men ändå rätt förståndigt. Lagom pris och enkel tillgång på reservdelar när det behövs om tio år....
Det är väl det som är felet med just stiga..
De gott ska ha gått över till nån "egen" kinesisk motor, och det är inte direkt populärt av reprationsverstäderna..
Ska man ha en motorgräsklippare.. väl en med Honda eller Briggs&Stratton motor..

Beroende på ambitionsnivån så skulle jag rekommendera en cylinderklippare. Nackdelen med cylinder är att man inte får hoppa över klippningen för blir gräset för långt så viker det sig bara under bladen och man måste klippa flera gånger eller "börja om" med en rotorklippare. Fördelen är att det blir snyggare snitt på stråna.

Måste den vara sjävdrivande? 175m2 är ju liksom ingen yta i sammanhanget "jobbigt att klippa". Borde gå att riva av på en kvart om man knuffar själv tycker jag.

Eldrift tycker jag räcker på den ytan. Tror batteridrift räcker gott och väl också. Vi klippte med sladdriven Stiga i många år och vi har ~1800m2 gräs. Fungerade strålande och tog inte längre tid än när vi lånade grannes bensinmotorklippare. (Tog dock för lång tid så nu har vi en åkis som klipper dubbelt så snabbt och tre gånger så brett. Sparar två timmar per klippning :))

Handjagare är underskattat! Vi har 975 kvm tomt, där max 275 kvm går bort för hus, parkering plattor och rabatter. Det tar lite mer än en halvtimme att klippa med handjagare. Jag har en Huskvarna Novolette som är lättkörd och tyst. Kan klippa när barnen har gått och lagt sig, dessutom blir det inga fula strängar med gräsklipp. Bensinen tar aldrig slut, behöver inte heller bytas olja på... Bara fördelar! Lite över tusenlappen kostade klipparen. Motionen är gratis.

Miicke skrev:
Det är väl det som är felet med just stiga..
De gott ska ha gått över till nån "egen" kinesisk motor, och det är inte direkt populärt av reprationsverstäderna..
Ska man ha en motorgräsklippare.. väl en med Honda eller Briggs&Stratton motor..
Ja det stämmer, det är bara ett par modeller av klipparna som har honda eller briggs&prutton numer - i övrigt är det ett eget märke. Man kan väl dock gissa att snurrorna inte är helt oprövade eftersom man byter till dessa i hela produktlinjen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.