Trädgård allmänt
yonna: Ja, lite rörigt verkar hemsidan vara nu i början. Har de inte blandat ihop postgiro-resp bankgironummer?
yonna: Lite OT: Jag sätter både bok-och avenbokshäckar och fick höra av proffsmästarna att man inte behöver stöd för bokhäckarna men att avenbokshäckarna gärna vill ha pinnar för stag för att bli raka. För min del läggs matjord i rännan - men jag har sand inunder.
Hemmakatten: För mig ser den frisk ut.Möjligtvis på övre högra bilden så ser jag ett blad med "knottror" på. det är i så fall ett virus, (Ett oskyldigt sådant), och bladen kommer med tiden att bli bra. För övrigt tycker jag rosen ser ut som en ros gör i början på säsongen, lite gamla, vissna, blomklasar o småkvistar att klippa av, men annars fin. vattna o gödsla o klipp bort allt det vissna
billy_baver: Alla orters sälg och pil växer värre än ogräs. De är överlevare. Självklart ska ni ta ner pilen närmast huset. Trädet ska inte ge upp bara för att det blir nedhugget. Långt in i framtiden kommer tomten att bli översållad av rotskott. Jag lovar. Ni kan vara helt lugna. Hugger ni rätt förblir tomten angenämt skuggig. När ni hugger ut växlas tillväxten nämligen över till
Royan: [citat] Det är nog inte aktuellt... det är inte så att den ligger lättelågt under, det är bara det att kommunen har "vikt upp" vägen längst ut för att det inte ska rinna in vatten m.m, så det blir en liten backe i gräset upp mot vägen på ena sidan av trädgården. Ju närmre andra sidan man kommer ju mer i nivå blir det.
yonna: Diskussionen leder inte vidare så jag stänger tråden här.
WeeBe: Denna innehållsförteckning står det på gamla telefonstolpar och järnvägsslipers: Kreosot kan framkalla cancer. Det irriterar huden och kan ihop med solljus ge besvärliga allergiska hudreaktioner. Det är bioackumulerande och mycket giftigt för vattenlevande växter och djur. CCA står för koppar, krom, arsenik. Koppar är mycket giftigt för vattenlevande växter och djur. Halterna i
Hampe: [citat] Det kan jag naturligtvis inte verifiera men jag ser ju hur mycket TS det behövs... Om jag gräver ner slangen djupare så tar det ju längre tid "för solen" att återvärma jorden!? Slangen är ju nedgrävd på det djup som rekomenderats av folk som kan räkna förutsätter jag, så jag tror du är ute och cyklar, lr piskar grus i ditt fall kanske ;-) ...lägger min röst på Plexi...
billy_baver: Jag betraktar urnor som typiska "nära-döden-upplevelser"...
GreenTurtle: [citat] Lite av syftet med detta forum är väl att få tips, idéer och information från andra i liknande situation. Så för mig så är detta forum mitt Google. Funkar klockrent och jag får alltid den informationen jag vill ha (plus en massa andra tips till min fråga). Om man inte får posta en fråga för att det kan råkas hittas via Google tycker jag hela idén med detta eminenta forum
Kalleman: Jämfört med att gjuta ett trappsteg i taget med allt vad det innebär i formbygge och formrivning, väntan på bränning, köra en rullebör med bruk uppför en slänt, etc, etc, så tycker inte jag att släpa upp färdiga trappsteg i slänten verkar så jobbigt... Man kan ju hyra/låna/köpa en enkel vinsch för att underlätta jobbet. Eller ett par block och lite rep... Annars verkar väl
yonna: Kolla också hur du kan sätta plank etc i hörnan. Där gäller i många kommuner maxhöjd 80 cm från trottoirs början och längs din hörna på 10 m. Det gäller alltså en yta på 50 kvm minus ev trottoir.
martin_skold: bra tankar! helt rätt angående om man verkligen ska ha armering eller inte, det finns ju alternativa lösningar som gatsten etc. återkommer nog om jag kommer på andra lösningar, trappan kommer inte att byggas än, då det är alldeles nydrenerat. den lär väl sjunka lite inne vid huset då..
Kalleman: Dessa fakta kommer från "Faktablad om Växtskydd - trädgård" utgiven av SLU. BLADLÖSS Biologisk bekämpning: Man kan använda naturliga fiender till bladlusen som gallmyggor och parasitsteklar. Dessa finns att köpa för yrkesodlare och jag har hört att något företag ska erbjuda förpackningar för fritidsodlare. För en del av dessa "rovdjur" krävs det att man måste artbestämma
martin_skold: om bärlagret är bra o riktigt plant tycker jag inte man ska ta bort något alls. utan bara minimalt med stenmjöl på. osså täcker asfalten en liten bit av murens nerkant sen när du asfalterar(?)
larsg: Följande gäller i Lomma: *Mur och plank är alltid bygglovspliktigt oavsett höjd. *Staket under 1,20 är inte bygglovspliktigt, över 1,20 räknas det som plank och är bygglovspliktigt. *Staket kan vara av valfritt material men ska vara genomsiktligt rakt framifrån och ha tydliga luftspalter mellan spjälorna. Om spjälorna sätts omlott är det inte genomsiktligt rakt framifrån och räknas
HusSara: Någon som har tips på alternativ till krypoxbär som "marktäckare" på sten? Tycker oxbären känns hopplöst omoderna, mörka och nästan lite sorgliga :o
Mi: Vad häftigt! Då är det säkert dags snart, här ligger vi ca 2 veckor före...
Hyttmyra: Vi har ett runt fult blomland som vi ska göra om. Tanten tycker vi ska göra de 8 kantigt. Någon som har en bra bild eller dyligt på något sånt. Några andra tips och ideér?
Kungsängen: Hej ! Har flyttat in i ett nybyggt hus i Kungsängen utanför Stockholm och nu är det dags att ta tag i trädgården som lämnats grovplanerad. Tomten är liten, ca 550 kvadrat och ca 250 av dessa ska fyllas upp och läggas gräs på. Från huset och ut till tomtgränsen, ca 5 m, är nivåskillnaden nu ca 1 m. Någon som vet vad fyllning, matjord och gräsmatta kostar på ett ungefär? Och har
yonna: Med din vidare förklaring tycker jag det låter utmärkt med Särsö. Ring runt till dina närmaste plantskolor och fråga om de kan ta in ett träd till hösten. När jag sökte på Google fann jag flera leverantörer. Bl a har Välkommen till RÃ¥ngedala Plantskola detta äpple i sitt sortiment.
yonna: Om krukan inte är alltför liten funkar vissa buxbomssorter också bra och bör klara ditt klimat. Men det är inte bara sommaren som kräver tillsyn - god vattning måste ske även på hösten och tidigt på våren.
Kalleman: De flesta gardencenter kan beställa hem större exemplar från plantskolorna. Det går att få tag på plantor i de flesta storlekar, det är bara en prisfråga... /Kalle
Svedalahem: Om du har lerjord så finns det risk för att stolparna rör sig under vintern när du inte har 'stöd' av staketet. Då kan du få svårt att montera ihop allt igen på våren. Hur mycket beror på faktiska jordförhållanden / tjäle och fukt!
Marex: Hej, Vi har nyss (slutet av april) planterat ett par buskar och träd i trädgården. Nu ser vi att ett par av växterna bl.a. en syrén, aprikosträd och körsbärsträd börjat få röd/rosa blad i toppen... blad som tidigare varit gröna. Även bladstjälkarna är lätt rosa. Är detta normala sviter efter en nyplantering eller är det något som är fel? Vi har planterat i plantjord blandad
Mats: Tryckta stolpar är en bra ide tycker jag. Sen skulle jag nog gjuta mina egna plintar och sätta en stolpsko i dem bara. Beroende på mark så kan det vara mer eller mindre praktiskt med färdiga plintar