13 641 läst ·
19 svar
14k läst
19 svar
Snabb, billig avgränsning ...
Sida 1 av 2
Vi ska dela av vår trädgård för att få en lekträdgård (gräs) och en örtagård/odlingsland. Vi behöver nu tips på en snabb lösning för avdelningen som dessutom är billig. Hmmm inte så lätt... Vi vill gärna få upp snabb höjd. Min man föreslog plank men det blir både dyrt (och snett om vi själva sätter upp det hi, hi). Funderar lite på att sätta spireahäck...växer det snabbt? Eller någon form av stöd för snabbväxande klätterväxter...vilken växer snabbt och hur ska stödet se ut tycker ni? Vi behöver verkliger höra era ideer! Vi vill ha upp en höjd på ca 150 cm FORT!
Jag ifrågasätter föregående råd. Spirean sprider sig inte och är en väldigt vacker buske såvida den beskärs efter blomningen varje år eller att man varje vårvinter tar bort alla grenar som är tjockare än en tumme och tar dessa längst ner vid marken.
Just nu är det väldigt poppis med pilstaket men jag är övertygad om att denna trädgårdsmodefluga försvinner ganska snart eftersom ett pilstaket ska skötas och dessutom är väldigt svårt att få bort när det en gång är etablerat.
Just nu är det väldigt poppis med pilstaket men jag är övertygad om att denna trädgårdsmodefluga försvinner ganska snart eftersom ett pilstaket ska skötas och dessutom är väldigt svårt att få bort när det en gång är etablerat.
Hela vår trädgård är full av spirea så visst sprider den sig. Den växer tom på andra sidan vägen. Vad gäller pil är det väl bara att rycka upp och ta bort om du gjort ett dött staket. Trodde att alla förslag var välkomna??!! Det finns alltid någon som vet bäst!
Kanske finns det olika sorter Spirea. Vi har en spireahäck på en annan del av trädgården som säkert är 15 år och jag har inte sett någon tendens på att den vill sprida sig. Ja vi får se vad det blir. Jag o mannen får ta en svängom i trädgården ikväll och fundera lite. Tack för alla svar!
Sätt en poppelhäck. Det är nog det mest snabbväxande man kan ha och dessutom billig. Hitta någon som klipper sin poppelhäck och samla ihop de avklippta skotten. Sen sticker man ner dem i jorden och vattnar lite. Det är allt.
Förlåt att jag är lite off topic nu, men jag måste bara flika in att naturligtvis är alla förslag välkomna, men alla ifrågasättanden av förslag måste ju vara lika välkomna. Om Yonna har en annan erfarenhet av spireor tycker jag inte att du ska ta illa upp om hon ifrågasätter vad du säger, det är ju så ett diskussionsforum fungerar.annjo skrev:
Hej!
Det finns höga blommor, egentligen ett slags ogräs som går väldigt lätt att plantera och som blir kanske 1,5 - 2 m över en sommar, de sprider sig lätt men är mycket lätta att ta bort också. Jag vet bara inte vad de heter. Det blir rosa blommor på dem och stammen är rödaktig. De går att plantera och över en sommar så har de spridit sig dit du vill (de är lätta att styra) och när spirean eller vad du vill ha har vuxit upp efter några år är de lätta att rycka upp och få bort!!
PS om du är intresserad kan jag fixa ett foto DS
Det finns höga blommor, egentligen ett slags ogräs som går väldigt lätt att plantera och som blir kanske 1,5 - 2 m över en sommar, de sprider sig lätt men är mycket lätta att ta bort också. Jag vet bara inte vad de heter. Det blir rosa blommor på dem och stammen är rödaktig. De går att plantera och över en sommar så har de spridit sig dit du vill (de är lätta att styra) och när spirean eller vad du vill ha har vuxit upp efter några år är de lätta att rycka upp och få bort!!
PS om du är intresserad kan jag fixa ett foto DS
Poppel är en riktig pina vad det gäller att sprida sig med rotskott.
Jag skulle rekommendera någon typ av klängväxt som växer på ett glest stödstaket. I min trädgård har jag flerårig luktärt som skulle funka bra till det. Humle är ett annat alternativ. Kanske Kaprifol? Eller helt vanliga ärtor? Då kunde man ju förena nytta med nöje!
Min pappa har häckar bestående av hallonbuskar, de verkar inte sprida sig (kanske finns olika sorter), har själv funderat på att ha det på vår framsida mot gatan, så får man bjuda alla förbipasserande på bär också!
Jag skulle rekommendera någon typ av klängväxt som växer på ett glest stödstaket. I min trädgård har jag flerårig luktärt som skulle funka bra till det. Humle är ett annat alternativ. Kanske Kaprifol? Eller helt vanliga ärtor? Då kunde man ju förena nytta med nöje!
Min pappa har häckar bestående av hallonbuskar, de verkar inte sprida sig (kanske finns olika sorter), har själv funderat på att ha det på vår framsida mot gatan, så får man bjuda alla förbipasserande på bär också!
Fialottabus - du får jättegärna fixa ett foto om du har tid!
Hej!
Jo men visst är det en sådan här jag menar;
Fjärilsväxter - Rosenflockel
fast den varianten jag sett hade mindre yviga blommor än denna. Enligt texten så behöver man dela den, men i kompisens trädgård flyttade den sig och blev varje år några meter större där de inte klippte gräset.
hmm eller så har jag missuppfattat henne ...
Jo men visst är det en sådan här jag menar;
Fjärilsväxter - Rosenflockel
fast den varianten jag sett hade mindre yviga blommor än denna. Enligt texten så behöver man dela den, men i kompisens trädgård flyttade den sig och blev varje år några meter större där de inte klippte gräset.
hmm eller så har jag missuppfattat henne ...