Jag har upptäckt en miss i en av mina rabatter. Jag har planterat fyra stycken Rönnspirea... En stor miss har det visat sig då den skjuter rikligt med rotskott... De dyker upp här och var - där de INTE får dyka upp.
Jag ska nu gräva upp dessa buskar (de hamnar istället i slänten där de gärna får sprida sig) och ersätta dem med något annat.
Min rabatt ser ut så här:

Från vänster: två Björkspreor, tre doftolvon fyra Rönnspirea (de stora buskarna på bilden) samt tre syrén.
Bakom Rönnspireorna står en Paradisbuske samt Häggmispel.
Är det någon som har något förslag på ersättningsbuskar? De ska helst hålla sig på 1 meters höjd - max 1,5 meter.
Jag ska nu gräva upp dessa buskar (de hamnar istället i slänten där de gärna får sprida sig) och ersätta dem med något annat.
Min rabatt ser ut så här:

Från vänster: två Björkspreor, tre doftolvon fyra Rönnspirea (de stora buskarna på bilden) samt tre syrén.
Bakom Rönnspireorna står en Paradisbuske samt Häggmispel.
Är det någon som har något förslag på ersättningsbuskar? De ska helst hålla sig på 1 meters höjd - max 1,5 meter.
Har ett liknande buskage/rabatt som du har där jag blandat några av de buskar du har med vita buskrosor och några prydnadskörsbär. Nu är min rabatt längre, men vita buskrosor är mitt tips till dig. Finns både engångsblommande och de som blommar hela sommaren och hösten. Finns även taggfria varianter.
Rosor är ju en idé. Det hade jag inte ens tänkt på. Jag har buskrosor i en annan plantering - tvärs över den här buskplanteringen. Då går de ju liksom igen... Kan bli snyggt!lgf02001 skrev:Har ett liknande buskage/rabatt som du har där jag blandat några av de buskar du har med vita buskrosor och några prydnadskörsbär. Nu är min rabatt längre, men vita buskrosor är mitt tips till dig. Finns både engångsblommande och de som blommar hela sommaren och hösten. Finns även taggfria varianter.
Finns prydnadskörsbär även som buske? DET måste jag kolla upp!
Jag hade tidigare ett prydnadskörsbärsTRÄD där Paradisbusken nu står (bakom rönnspireorna). Jag flyttade trädet i höstas.
Om jag kan plantera buskar istället så återställs ju "balansen" i planteringen
Det verkar som om att prydnadskörsbär antingen finns som HÖGA buskar eller som kryp (sandkörsbär).
En vanlig liten Spirea kunde ju vara något... Då börjar den blomma när de andra buskarna har gett upp... Dessutom passar den fint bakom Ulleternellerna som redan står här - i framkanten av rabatten.

Brokspirea
Släkt/Art: Spiraea japonica
Avdelning:
Sort: 'Shirobana'
Växtsätt: Kompakt, upprätt, lite rufsigt
Växtplats: I sol och halvskugga
Blommor: I flock, vitt, rosa, rött på samma planta
Blomningstid: Juli - september
Näring: Gödsla vår och sensommar med natur- eller fullgödsel.
Zon: 1 - 4
Höjd: 0.6 - 1 meter
Jord:
Övrigt: Intressant, annorlunda, attraktiv. Lika bred som hög. Skira, långa, ljusgröna blad. Både knoppar och blommor skiftar i färg från vitt och rosa till rött på samma planta.Till buskage, samplantering, friväxande häck.
Bild och text kommer från Blomsterlandet - LÃ¥t dig inspireras
Little Princess:

Bild från Sveplants E-grupp
Se här vilka tjusiga buskar - Virnum.
Virnum Eskimo var ju verkligen urtjusig!
Viburnum
Resultat av Google:s bildsökning efter http://www.ca.uky.edu/HLA/Dunwell/veskmshb.jpg
En vanlig liten Spirea kunde ju vara något... Då börjar den blomma när de andra buskarna har gett upp... Dessutom passar den fint bakom Ulleternellerna som redan står här - i framkanten av rabatten.
Brokspirea
Släkt/Art: Spiraea japonica
Avdelning:
Sort: 'Shirobana'
Växtsätt: Kompakt, upprätt, lite rufsigt
Växtplats: I sol och halvskugga
Blommor: I flock, vitt, rosa, rött på samma planta
Blomningstid: Juli - september
Näring: Gödsla vår och sensommar med natur- eller fullgödsel.
Zon: 1 - 4
Höjd: 0.6 - 1 meter
Jord:
Övrigt: Intressant, annorlunda, attraktiv. Lika bred som hög. Skira, långa, ljusgröna blad. Både knoppar och blommor skiftar i färg från vitt och rosa till rött på samma planta.Till buskage, samplantering, friväxande häck.
Bild och text kommer från Blomsterlandet - LÃ¥t dig inspireras
Little Princess:

Bild från Sveplants E-grupp
Se här vilka tjusiga buskar - Virnum.
Virnum Eskimo var ju verkligen urtjusig!
Viburnum
Resultat av Google:s bildsökning efter http://www.ca.uky.edu/HLA/Dunwell/veskmshb.jpg
Du har möjligtvis inte några bilder på din rabatt? Det vore roligt och intressant att få se denlgf02001 skrev:Har ett liknande buskage/rabatt som du har där jag blandat några av de buskar du har med vita buskrosor och några prydnadskörsbär. Nu är min rabatt längre, men vita buskrosor är mitt tips till dig. Finns både engångsblommande och de som blommar hela sommaren och hösten. Finns även taggfria varianter.
DET är de verkligen! Jag planterade två doftschersmin längst bak till vänster - i samma rabatt - i höstas.Alsti18 skrev:
Jag mailade en plantskola igår. De kan fixa fram Virburnum Eskimo i storlek 40/50 för ca 250 kr/st. Jag tror att två sådana ersätter mina fyra Rönnspireor då de tydligen har ett brett växtsätt.
Jag undrar om även de skjuter rotskott
Jag har inga bilder på rabatten, sorry, men den är gjord mer som en bågformad avgränsning med en öppning i mitten så det blir som ett runt rum innanför.
Det finns flera sorters prydnadskörbär i buskvariant. Dom blir ju mer som flerstammiga träd tillslut om man släpper upp dom på höjden. Det går ju att beskära dom, även om dom kanske blir finast när dom inte beskärs så hårt.
Det finns flera sorters prydnadskörbär i buskvariant. Dom blir ju mer som flerstammiga träd tillslut om man släpper upp dom på höjden. Det går ju att beskära dom, även om dom kanske blir finast när dom inte beskärs så hårt.
Ja, det var tråkigt!lgf02001 skrev:
Nu har jag ombestämt mig igen
Jag ska nu köpa två stycken Euonymus alatus Compactus
Vingbenved (vingad benved)
Tack vare dem kommer min buskrabatt att bli jättefin även på hösten
Vi får se om jag hinner ändra mig igen. Imorgon ska jag i vart fall köpa de första två buskarna.
lgf02001 skrev:
Visst är de fantastiska! Först - när plantskolan föreslog dem - tänkte jag "nej". Jag har redan två Körsbärsbenved på baksidan av huset - på tillväxt.
Men denna busken - vingad benved - var ju nästan ännu tjusigare! Eftersom de nu kommer på framsidan av huset så blir det inte för mycket färgprakt heller
Vet du om "frukterna" är giftiga? Jag har läst om busken lite här och var, men det har i vart fall inte stått någonstans att de ÄR giftiga...
Vad jag förstått är vårblommorna däremot mycket anspråkslösa... men man kan ju inte få ALLT
Idag har jag handlat. Jag känner mig SÅ nöjd 
Det blev en perukbuske och två vingade benved. De kommer att stå bakom ulleterneller och framför en paradisbuske och häggmispel.
Dessutom köpte jag en röd ginst. Den ska matcha min gula ginst. Plantskoledamen rekommenderade två meters avstånd mellan dem för att de ska få stå ostörda och inte växa in i varandra.
Sedan köpte jag några nya perenner... 915 kr slutade kalaset på. :eek:
Jag såg att rönnspireorna - som nu ska få flytta till en annan plats - var relativt dyra på plantskolan. Jag kan ju bli rik på alla mina rotskott
Det blev en perukbuske och två vingade benved. De kommer att stå bakom ulleterneller och framför en paradisbuske och häggmispel.
Dessutom köpte jag en röd ginst. Den ska matcha min gula ginst. Plantskoledamen rekommenderade två meters avstånd mellan dem för att de ska få stå ostörda och inte växa in i varandra.
Sedan köpte jag några nya perenner... 915 kr slutade kalaset på. :eek:
Jag såg att rönnspireorna - som nu ska få flytta till en annan plats - var relativt dyra på plantskolan. Jag kan ju bli rik på alla mina rotskott
Klicka här för att svara