C
Ceril: Claber har ett system som de kallar Collibri som fungerar med ganska lågt vattentryck och som verkar mycket billigare än t.ex. Gardena. De säljs bland annat av http://www.villaprodukter.se Detta system innehåller funktioner för att tömma ut vattnet när det inte finns någon tryck i slangen etc. Vi funderar på att använda deras system för att bevattna vårt trädgårdsland. /Helena
2 svar · 2,6k läst
M
Mica: Jag köpte mina Megastone på Molnsätra och då frågade jag vad jag skulle använda för att dela på några av stenarna. Då erbjöd sig dem att dela åt mig. Jag fick tllbaka stenarna samma dag och man får betala för tiden de gör det (i mitt fall ca. 300:- för 12 stenar som delades på hälften). Skulle jag hyrt en vinkelslip eller stenkap skulle det kosta minst lika mycket + att jag
2 svar · 6,9k läst
M
Mayia: [citat] Det kan du se här: Sveriges odlingszoner. /Maria
7 svar · 4,7k läst
F
fredwel: Grattis! Coolt att bara kunna bocka av en dröm sådär. :-) Vill också ha en. Men det enda träd vi har på tomten är en gran. Blir nog till att köpa och plantera en själv.... /fredrik
1 svar · 904 läst
M
Mats: Gräsklipparen tar det som tittar upp i klippta områden utan problem. Koncentrera dig på att hålla de oklippta områdena snygga
4 svar · 2,0k läst
S
sjomarken: Hej !! Planerar att bygga stödmur med Keystone Compac (Grafitgrå) Har förstått att Keystone är långt ifrån det billigaste alternativet :-( Men är det någon som har några prisuppgifter? Behöver dessa stenar: Rak, Rund, Hörnsten, Topp Rak, Topp Rund. 1000-tack på förhand. Fredrik
0 svar · 5,5k läst
Spiderman
Spiderman: har faktiskt billiga villastängsel. Då får du ett snyggare staket än de där rektangulära rutorna som ett fårstängsel har. en granne fick ett snyggt villastaket uppsatt av en firma häromdagen. 140 meter och fyra hörn - 25.000 kr! Verkligen skitdyrt! men som montören sa: - man får det man betalar för! Jag kommer nog att köpa på överskottsbolaget. Först ska jag dock jämföra
5 svar · 11,1k läst
spocks_beard
spocks_beard: Jag tror den kommer i alla fall. Alla våra träd är gamla som gatan, och en del felbeskurna långt tidigare, så de har haft vattenansamling ovanpå stammen och ruttnat delvis inuti. Men de blommar och levererar frukt i alla fall.
1 svar · 3,1k läst
B
BAS: Hej igen. Min häck tog sig ganska snabbt. Jag har nu varit ut och kollat efter det jag klippte i mars. Det kommer små skott på "stammen" och de smågrenar jag inte klippt har fått löv på några cm. Vi var borta förra sommaren utan att vattna. Det var inga större problem.
3 svar · 4,3k läst
·
yonna
yonna: Nu är det många år sedan jag bodde uppe i norr men just perenner blir ju i särklass vackrast just uppe hos dig. Kolla med en närliggande plantskola och se vad de har att erbjuda. Eftersom ni är 'nyingar' föreslår jag att ni väljer sorter som är säkert härdiga. Miscanthus sinensis "Silberfeder" lär klara zon V-VI och blir högre än vad ni önskar men detta hjälper plantskolan till
1 svar · 2,2k läst
yonna
yonna: Jag har gjort en sökning på nätet och har funnit detta intressanta dokument: http://www.ornskoldsvik.se/download/18.1169fb2fff4f12f8a800025952/Inrehamnen+v%C3%A4xter.pdf Man har alltså lyckats i Örnsköldsvik - men i mycket skyddat läge. Du kan försöka med att tex bygga upp en pergola vid husets mest skyddade vrå och omge denna med vintergröna, värmande växter och leka med
1 svar · 2,9k läst
M
Mats: maxhöjden på knäckstensmurar är ca 60 cm om du bara travar dem enligt det dimensioneringsblad jag fick. Att fylla med grus bakom kommer inte att hjälpa någon längre tid utan jorden kommer att "äta" upp gruset och sen rör sig muren ändå
6 svar · 12,7k läst
J
jan_af_lisoe: Varför inte skaffa en elektrisk kedjesåg som inte låter lika mycket. Skonsammare både för dig själv och gannarna
5 svar · 3,6k läst
C
Ceril: Allt i mark säljer dekorgrus, likaså Hornbach. Jag känner dock inte till vilka priser de tar. /Helena
1 svar · 4,3k läst
yonna
yonna: Påskliljor är trevliga blomster som återkommer år efter år och självmant förökar sig. Däremot förbättrar man blomvilligheten genom att med ett antal års mellanrum dela dem eftersom de gärna trängs ihop i klumpar och det kan vara detta som gör att dina inte blommat i år. Det enda som återstår i min "träd"gård efter bygget är förvildade påskliljor. De som står som enstaka
1 svar · 7,6k läst
F
fialottabus: Hej! I mina trakter så är det vanligt med kaprifol och murgröna och ibland ljung som markväxt i skogen. Så i vår slänt har vi tänkt att fröså ängsgräs samt att planera in sådant som växer naturligt i skogen .. vi hoppas att få en lättskött slänt som trivs i just vår jord och vårt "lokala" klimat. I Dalarna kanske blåbär och lingonsnår skulle fungera?? I soligt läge kan ju
6 svar · 8,3k läst
H
Henriettae: Ja, det måste jag göra! De är ju SÅ fina!! Vi har zon 4 här, så de verkar rätt tåliga ändå, tycker jag!
7 svar · 3,0k läst
·
Snailman
Snailman: Jag brukar alltid göda när det har börjat regna.
6 svar · 12,7k läst
F
fialottabus: Hej! Det var stolpskons undre del, den som ser ut som ett armeringsjärn ungeför som bröts ...! mvh fialotta
6 svar · 22,4k läst
A
annjo: Poppel, pil är snabbväxande men de kan förstöra mycket med sina rotsystem. Häggmispel, blommar i vita blommor och har ätliga bär. Spirea, växer som ogräs och finns snart överallt i trädgården. Syren, växer fort när den rotat sig ordentligt. Inte alla syrener skjuter rotskott har jag för mig. Några tips var det i alla fall.
4 svar · 4,1k läst
Pen
Pen: Tack för svaren. Pen
3 svar · 5,0k läst
G
gaia: rhododendron brukar tappa tre år gamla blad - det är kanske det som är på gång? Dom treåriga sitter förstås inte på toppen av grenkvistar ... gaia
2 svar · 6,3k läst
L
Lello: Någon här som köpt ett hus från Götenehus som såldes som "Villor i Grupp", i det område där vi är intresserade av att bo så kommer Götenehus uppföra 6st villor, vi vet dock inte mer än så. Det som jag undrar är hur dom gör med tomterna på "Grupp byggda villor", någon som vet om det är en stenåker som dom lämnar efter sig (som när man köper ett hus av dom och har egen tomt)
0 svar · 987 läst
T
therese82: tack för era svar! det låter ju som om det vore bäst att göra så.
3 svar · 3,2k läst
T
tofte: Jag ska ha den som friväxande häck,då ska man visst inte klippa ner dom. Men dom känner visst sig så fria att dom inte vill växa. Man kanske skall klippa dom lite så att dom vaknar kanske. Eller kanske jag som är för otålig, vill att dom ska växa fortare för insyns skull.
4 svar · 9,4k läst
F
fialottabus: hmm, jag trodde att svaret skulle bli någon sorts lavendula agustifolia, men om jag förstår den här texten rätt så är det kanske någon annan typ t ex Lavandula stoechas som jag är ute efter. Jag bor i växtzon 1 och det gjorde lavendelhäcken som jag såg också. Tack så mycket! fialotta
2 svar · 3,1k läst
L
lgf02001: På "allt om trädgård" hemsida finns trädgårdslistor som till viss del är sökbara på det sättet.
2 svar · 1,9k läst
Torpar-Anna
Torpar-Anna: Jag sökte på "rosenkvitten" på Odla.nu och fick fram en hel del trådar. Kolla länken och hittar du inte de svar du letar efter så kan du alltid lägga in en tråd själv! :-) Sökresultat
1 svar · 1,4k läst
L
Leaff: funderar på Julas stängsel mest ju nu faktiskt...
3 svar · 1,5k läst
C
Ceril: Tack för svaret. Det är exakt nog :) /Helena
2 svar · 4,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.