P
PelleFork: Vi har några gamla som ligger ute i en hage, i varierande skick. Ni får dom gratis om ni bara hämtar dem. Har också fyrhjuling med kärra som kan ta 3 - 3,5meterslängder om ni inte har terränggående lastbil. Skriv till per.fork@valtech.se om ni är intresserade. Vi bor strax norr om Arlanda, runt 3 mil från Uppsala.
6 svar · 12,0k läst
yonna
yonna: Vi kommer tydligen inte längre i diskussionen så jag stänger tråden.
13 svar · 5,1k läst
·
M
Mats: Brukar sätta ett tvåXtvåmeters rutnät med pinnar som jag väger in höjden på. sen är det bara att krata till ruta för ruta eller ta en rätbräda om man nu vill det
6 svar · 6,9k läst
A
alacs: Är så nöjd - grannen kapade, innan vi hann be honom, ner sin fläderhäck, och nu har vi massvis med ljus i östra delen av trädgården. Gick lös på en häck, som numer inte finns, och gjorde istället rabatt. Har planterat morötter, salladsärter, vitlök och ruccola, och så fort som pumpaplantorna har tagit sig och vädret blivit lite mer stabilt så ska de ut i rabatten också. Lite
0 svar · 2,6k läst
M
Mercafreak: Har hört man kan använda kakelfix åxå att foga ihop dem med. Ska tydligen funka precis lika bra...
5 svar · 14,2k läst
Kalleman
Kalleman: De kallas för ränndalar och säljs av de flesta tillverkare av betongplattor. Här är ett exempel från starka - Ränndal Stockholm /Kalle
1 svar · 4,9k läst
Kalleman
Kalleman: Något att fundera över är om du menar klassisk "singel" eller makadam. Singel är egentligen en produkt som man tar från grusåsar och är stenen är naturligt rundade. Denna produkt är ändlig och våra grusåsar är mycket värdefulla som naturliga vattenfilter. Vad man idag ofta använder till grusgångar är makadam i någon lämplig fraktion, 4-8, 8-11 eller liknande. Hur denna ser ut
2 svar · 3,0k läst
yonna
yonna: Nja - thujan kommer inte att bli vackrare med klängväxter utan snarare sämre. Inne i villaträdgårdar kan ett granslaneplank vara ganska snyggt - gärna äldre slaner som fått lite patina. Blir grå och diskreta och man kan sätta kaprifol, klematis eller annat för att få en mjukare yta.
7 svar · 11,2k läst
Kalleman
Kalleman: Jag tycker att "svart" betong kan vara väldigt fint, men det blir också ett ganska starkt element på platsen så frågan är väldigt platsbunden. Huruvida plattorna förblir mörka beror på vad de har använt för ballast i betongen. Förhoppningsvis har de använt en grafitfärgad ballast och inte bara färgat själva cementen. I annat fall kommer ballasten snart lysa igenom och förändra
1 svar · 4,4k läst
S
Sofilen: Nä, kör inte över dom, låt dom blommorna vissna färdigt sen kan du köra mäd klipparn. Dom kommer att sprida sej bra om du bara låter dom vara kvar så länge det går. Min gräsmatta ser rent utsagt ut som om nån som är rejält full har kört på den för jag har "missat" på en del ställen och det är där mina små gullvivor står. Du kan ju även flytta några av gullvivorna där du
1 svar · 3,3k läst
Kalleman
Kalleman: En enkel och utrymmessparande stödmur kan ju göras av kortenstål. Den blir kanske 10mm tjock och vackert rostfärgad. Den är ju enkel att anlägga också. /Kalle
2 svar · 7,5k läst
J
jon_h: Flummigt, jag växte upp i Blentarp.. Men trots det vet jag tyvärr ingen stensättare där. Har ni byggt nytt i det nya området mot Simontorp till?
1 svar · 2,6k läst
O
olldur: Har letat länge och förgäves efter en duktig plattsättare i Stockholmstrakten. Har ca 300kvm att lägga, delvis i en brant backe. Några tips?
0 svar · 3,3k läst
S
Skruttis: Tyvärr är jag säker. Det syns att det är gångar. Ser ut ungefär som barkborren gör på träd fast de här är djupare. Dessutom har det hänt de senaste dagarna och här har det inte varit kallt på länge samt att jag har varit noga med att vattna nu på våren. Vänta, ja sorgligt nog så får jag nog vänta ännu ett år på att få se den blomma...
2 svar · 4,1k läst
GoForIt
GoForIt: Jag tar kameran i ena handen, och sekatören i den andra.. :D Skall bara avvakta regnperioden först.... :(
6 svar · 4,0k läst
·
K
Knaparn: Jag tycker att en av dom tråkigaste saker med nybyggda villaområden (och nybyggt överhuvudtaget) är att alla tomter är helt plana. Det är sällan det tas hänsyn till och dras nytta av den naturliga terrängen. Jag skulle inte vilja bo så. Bra mycket charmigare med sluttningstomt. Det kan ju lösas på massor av sätt. men jag håller med om att det knappast är bra att ha en sluttande
8 svar · 11,3k läst
S
Skruttis: Jag använder Blåkorn till hela trädgården (enkelt och bra) och jordgubbarna stortrivs med detta. Kemiskt? Tja en smaksak men det tycker inte jag att det är. Tycker det är mer "ofräscht" med höns eller kogödsel runt sådant som ska ätas.
8 svar · 14,7k läst
S
Skruttis: Har själv en lång Thujahäck varav en del plantor i omgångar blivit bruna och sett väldigt dåliga ut. Har bara behövt "vänta ut" dem och sedan putsat bort det bruna efter hand. De är tåligare än de verkar... Skulle absolut inte rekommendera att du gödslar under första året. Jag bor i zon 3 och har Brabant.
4 svar · 7,9k läst
GreenTurtle
GreenTurtle: Tack för alla inlägg och svar. I Autocad så fick jag ytan till 176,1 m².
8 svar · 30,6k läst
·
M
Mats: Brukar vara så att man får justera +/- 0.5 meter innan det krävs marklov men kolla med din komun för alla har inte samma regler. Jag fick ok på telefon att göra i princip vad som helst
8 svar · 11,6k läst
O
OlaF: Är det mycket kalk i materialet så kan det ev. höja Ph i jorden så lägg de inte vid rhododendron eller andra surjordsväxter.
4 svar · 3,4k läst
zno
zno: Ja Patrik71, hur ser granhäcken ut nu tre år efter kapningen? :)
4 svar · 5,9k läst
yonna
yonna: Nja ... smal och smal ... den tål inte snömängder på vintern så man får snabbt ut och borsta av häcken om den inte skall vika sig när man har klippt den smal. Nu är den ju ganska tålig så om man borstar av den snabbt - även när den lagt sig ner - reser den sig snällt då den är ganska böjlig. Skall man ha en smal ligusterhäck brukar jag rekommendera att sätta den vid ett
10 svar · 7,6k läst
G
gromit42x: Har för mig att plantagen hade bäst pris när vi köpte senast. Billigare om man köpte 10st. -h
3 svar · 14,5k läst
daddydj
daddydj: Tack för era förslag. Staketet är verkligen uselt byggt. Alla skruvar är för långa, det är ganska rangligt och sedan är det mycket sprickor i träet. Jag tror trots allt vi behåller staketet ett tag. Är det bäst att ta bort plankan som sammanfogar staketets olika längder och ersätta den med två st längsgående plankor istället? Samt se till att skruvarna går genom en stolpe
5 svar · 4,3k läst
A
akermo: Jag skulle bygga rutchkanan i samma material som man gör fritidsbåtar av: plast med förstärkning av glasfiber. På det sättet kan du göra kanan i ett enda stycke och med godtycklig form. Detta kräver att du först gör en enkel form som ska ligga mot kanans insida. Därefter måste formen ytbehandlas för att släppa, samt penslas med ett hålbart ytskikt, coating. Därefter varvar du
1 svar · 3,2k läst
T
tid: Jag skall plantera ett prydnadsträd på framsidan av huset. Problemet är att det är mestadels skugga där hela dagen. Fråmåt kvällen till kommer lite sol. Finns det något prydnadsträd som går att sätta i skugga, har inte lyckats hitta något ännu. Trädet skall förhoppningsvis inte bli högre än 2 meter och planteras i en upphöjd murad cirkel.
0 svar · 3,6k läst
O
OlaF: Nätbutik för trädgårdsdammar, pumpar, filter m.m. - vattenliv.nu har rätt bra sortiment och priser. Tänk bara på att även om du inte ska ha fisk så kommer du behöva ett filter till dammen. Annars blir det snabbt en gröt av alger och gägg istället för den där fina vatteninstallationen du hade tänkt dig. Tänk också på att varje watt kostar i runda slängar en krona per månad att
5 svar · 9,2k läst
K
Knaparn: Både poppel och pil är döden för dränering och vatten/avlopp. Ska man sätta nåt av dom ska det vara 30 meter till närmaste ledning. Annars riskerar man att få gräva upp det och göra om + att ta bort träden. Inte kul.
3 svar · 5,2k läst
snackan68
snackan68: [citat] tre-kaffet kan avnjutas på fler ställen: Verandan på baksidan, södra delen av altanen i öster (sol fram till fem), samt framför köksfönstret (NO) Att sitta just i väster är inte intressant då det är enda delen av trädgården som det är insyn på. (insyn från infarten ) // Snäckan
7 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.