Vi har ett litet träd mitt på tomten, där vissa grenar verkar ha dött under vintern.
Kan man beskära dessa döda grenar nu?
Är det någon som vet vad det är för träd, så vore det roligt att veta också..
Kan man beskära dessa döda grenar nu?
Är det någon som vet vad det är för träd, så vore det roligt att veta också..
Vad är det för frukter som sitter på trädet? Det ser ju ut som plommon (?) men det kan det ju inte vara vid denna årstid. Är det gamla förtorkade frukter så måste du ta bort varenda en på direkten - även de som ligger på marken - och se till att dessa körs till tippen. De är annars en ypperlig grogrund för sjukdomar, virus och kryllar antagligen av insekter av ngt slag som kan förstöra trädet och borde tagits bort i höstas.
Bättre nytagen bild på stam och blad och frukterna underlättar.
Bättre nytagen bild på stam och blad och frukterna underlättar.
Hej Yonna,
Det är små runda frukter/bär (ej testat om de är ätbara) som gärna sitter kvar över vintern. Vi har inte rört det tidigare om våren (de 3 åren vi bott här). Ej beskärt heller. Inga tecken på insektsangrepp eller sjukdomar i övrigt. Stam, friska grenar och blad verkar inte angripna på något sätt. Fåglarna är inte intresserade av frukterna/bären heller.
Bilderna är tagna igår! Jag beklagar kamerakvalitén..
Du tror alltså inte att det är farligt att klippa bort gamla grenar nu?
Det är små runda frukter/bär (ej testat om de är ätbara) som gärna sitter kvar över vintern. Vi har inte rört det tidigare om våren (de 3 åren vi bott här). Ej beskärt heller. Inga tecken på insektsangrepp eller sjukdomar i övrigt. Stam, friska grenar och blad verkar inte angripna på något sätt. Fåglarna är inte intresserade av frukterna/bären heller.
Bilderna är tagna igår! Jag beklagar kamerakvalitén..
Du tror alltså inte att det är farligt att klippa bort gamla grenar nu?
Klicka här för att svara