Vi funderar vad ni har för erfarenheter av att planera och anlägga trädgård på en sluttande tomt.

Svårigheter jämfört med plan tomt?
Möjligheter jämfört med plan tomt?

Tomten sluttar nedåt mot ost-sydost och fallhöjden är cirka 4 m på en längd av 40 m. Som brantast är det 1.7 m fallhöjd på 10 m.

Tomten är cirka 1600 kvm stor plus ett skaft på 10 x 25 m till vägen som ligger ovanför tomten.

Alla tankar välkomna!

Vi har sluttande tomt idag, ca 1 meter fall på 2 meter.
Detta i båda ändar av tomten då kvarterat är byggt i sutteräng.
Vi bygger nytt i höst och jag ska till varje pris bygga murar och köpa all den jord som krävs för att slippa detta. Bekymmer när man klipper gräset, klipparhandtaget går inne i häcken och startsnöret fastnar osv. Inte heller kul att stå i nedförbacke och klippa häcken.
Fördelen skulle väl vara effektiv dränering då, men hellre då att gräva ner en dränering. Varning alltså från mig, men jag är ju bara en person med stark åsikt.
Vi får se vad de andra svarar...

Om du kan jämna ut det så att du får en jämn lutnning så är det väl rätt ok med 10% lutning. Som det är nu så blir de där starkt lutande metrarna ett besvär. Kan du så skulle jag försöka jämna av så mycket som möjligt

Med sluttande tomt går det hitta på mycket roligheter, ser själv bara möjligheter (men visst lite mer jobb blir det)

Har själv höjdskillnad på 3,6 m. Vilket jag har delat av på diverse ställen (terassstuk). Detta för att skapa plana ytor för lek, "rum" samt att de diverse stödmurar jag har inte för höga.

Har i dag en platt tomt, men om en månad ska vi flytta och får då en tomt i olika plan jättekul för jag är trött på den här platta tråkiga tomten som vi ändå har försökt få lite inbjudande genom att bygga upp lite land. Jag ser verkligen fram emot att få sätta tänderna i den nya och bygga stödmurar och olika platoer.

Vi har en tomt som än så länge är "ogjord", och består av berg och surjord (enar och skog innan vi röjde).
Vi ska snart få hit en grävmaskinist och massor av sten och jord, och fylla upp så att tomten blir i två nivåer, med en mindre släntrabatt emellan. Den övre blir mest gräsmatta, den nedre rabatter, buskar och annat fint...

Nivåskillnaden idag är väl som mest 2½ meter, och efteråt kommer övre nivån att ligga ca 1½ meter över den undre.

Enligt många trädgårdsexperter ska en trädgård vara mycket mer intressant med nivåer än utan. Vi får se. :)

Sennens förslag låter roligast. Jag själv har bara ngn dryg meters nivåskillnad men planerar att lägga murar (det är dyrt!) successivt så att jag får två plana ytor. Men jag kommer att behålla en rejäl slänt mellan dessa nivåer för att ge trädgården lite mer spänning.

sennen skrev:
Enligt många trädgårdsexperter ska en trädgård vara mycket mer intressant med nivåer än utan. Vi får se. :)
Det är det;)

Det som jag har upplevt som roligast, på sätt och vis, är att barnen tycker det är supermysigt för diverse lekar.

Jag tycker att en av dom tråkigaste saker med nybyggda villaområden (och nybyggt överhuvudtaget) är att alla tomter är helt plana. Det är sällan det tas hänsyn till och dras nytta av den naturliga terrängen. Jag skulle inte vilja bo så.

Bra mycket charmigare med sluttningstomt. Det kan ju lösas på massor av sätt. men jag håller med om att det knappast är bra att ha en sluttande gräsmatta. Då kanske man får skaffa sig en sån där svävargräsklippare. Ska visst vara bra för ojämn terräng..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.