Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Vi har kullersten på garageuppfarten och gången till huset. Förmodligen har detta legat sedan huset byggdes 1969, och det växer ganska friskt mellan stenarna.

Vad finns det för effektivt sätt att få bort all växtlighet där? Några grymma medel? Bränna har jag hört, men vart får man tag på brännare? Något som är billigt i inköp eller hyrs det på bra ställe? Hur ofta måste man bränna av för att växterna ska hålla sig borta?

Jag har trots allt en jättestor gräsmatta där gräs och blommor gärna får vara, och det borde vara bra mycket mysigare än där jag kör med bilen. Men vad vet jag, jag är juh inte gräs...

# bror

Det heta nästan kokande vattnet från potatiskoken tar död på allt ogräs på ett effektivt sätt. Det är dessutom inte skadligt för miljön.

Intressant tips! Det blir till att käka en hel potatis framvöer för att testa detta!

Tack!

# bror

Det fungerar med vilket kokande vatten som helst. Att man tar just potatis-vatten är ju för att återanvända det vatten som ändå har kokats upp och som annars bara hälls ut i vasken. Recykling så att säga.

En smidig liten gasolbrännare kan du köpa tex på Bauhaus för runt 200-300 kr. Lätt smidig och supereffektiv tycker jag i alla fall.

Robert_Maria skrev:
Det fungerar med vilket kokande vatten som helst. Att man tar just potatis-vatten är ju för att återanvända det vatten som ändå har kokats upp och som annars bara hälls ut i vasken. Recykling så att säga.

Vilken tur! Då behöver jag inte planera in potatis-orgier i köket framöver! :)

# bror

Känner du inte någon bonde som du kan köpa lite gift av?
Det är det mest effektiva!!

Det finns gifter som det krävs licens för, och dom flesta bönder brukar ha detta hemma. och det är inte mycket du behöver för att slippa ditt ogräs.

Sen så har ju vilken metod man än använder bara kortvarig effekt, det kommer tillbaka så småningom ändå. Se till att så s.k. foggräs i fogarna, som håller sig riktigt kort och som kan hålla borta övrig växtlighet hyfsat bra. Det tycker i varje fall jag är riktigt snyggt.

naresjo skrev:
Känner du inte någon bonde som du kan köpa lite gift av?
Det är det mest effektiva!!

Det finns gifter som det krävs licens för, och dom flesta bönder brukar ha detta hemma. och det är inte mycket du behöver för att slippa ditt ogräs.
Jag hoppas inte jag bor i närheten av din garageuppfart! Att uppmuntra någon att utan tillbörlig utbildning och kunskap använda licensierade gifter på sin garageuppfart tycker jag är ganska allvarligt.

Jag tycker inte om användningen av några gifter som man bara går ut och häller ut i marken, de lär inte stanna där utan fortsätter ner i grundvattnet, ner i åar, floder, sjöar... Även sådana ämnen som Roundup som enligt tillverkarna ska vara helt nedbrutna inom några dagar har det inte gjorts några längre studier på vad som egentligen händer med ämnet och marken efter användning. Personligen hoppas jag de förbjuder alla ogräsgifter.

Jag kommer och tänka på den övertygade VDn från BT-Kemi som drack hormoslyr i direktsänd TV på 70-talet. (Hormoslyr användes av SJ blandannat för att spruta på banvallar och är besläktat med det beryktade Agent Orange). VDn dog förövrigt i cancer strax därefter... Inget sammanhang har bevisats men men...

Om man nu måste bli av med det gröna så finns det andra bra alternativ, bränning är ett bra sådant, särskilt på en hårdgjord yta. Tänk på att man inte behöver "elda" upp ogräset, det räcker att hetta upp det till tills det skrumpnar ihop, över 60 grader typ.

När det gäller att använda gifter så är ju valet upp till var och en.
Jag accepterar DIN åsikt!

MEN det är INTE frågan om att HÄLLA ut gifter! det finns medel som man kan använda i OERHÖRT liten mängd, men som tar bort ogräset VÄLDIGT effektivt.
Medan om man använder kanske tex Roundup, så måste man använda större dos och kontentan av detta kanske blir att det är skadligare men till sämre effekt.

Personen frågade vad man kunde använda, jag kom med ett förslag. Sedan MÅSTE man förstå att även när det gäller gifter så finns det OLIKA märken, styrkor osv. Men slutligen är det ju faktiskt upp till var och en.

Och man kan ju faktiskt använda även om det är gifter med lite SUNT FÖRNUFT, eller hur!

Slutligen är det ju upp till var och en vad man använder.
Vad det gäller min och din garageuppfart orkar jag inte ens svara på det...

naresjo skrev:
När det gäller att använda gifter så är ju valet upp till var och en.
Nä det tycker inte jag att det är, vi bor alla på denna jord och de gifterna du släpper ut på din tomt kommer inte att stanna på din tomt. Och om de gör det tycker du det är ok att skapa ett giftlager på en mark som kanske någon annan någon gång kommer att vilja bygga och bo på?

naresjo skrev:
MEN det är INTE frågan om att HÄLLA ut gifter! det finns medel som man kan använda i OERHÖRT liten mängd, men som tar bort ogräset VÄLDIGT effektivt.
Medan om man använder kanske tex Roundup, så måste man använda större dos och kontentan av detta kanske blir att det är skadligare men till sämre effekt.
När jag sade hälla ut så menar jag att man frigör gifter i en icke kontrollerad miljö, du har ingen kontroll på vad de gifterna tar vägen när du har sprutat ut det ur sin flaska. Gifterna försvinner inte bara för att det råkar döda ett litet ogräs det första den gjorde. Och rörande mängden av gift så är du ändå tvungen till upprepning för att förhindra återkommande problem och till slut når vi ganska otäcka nivåer av gifter som släpps ut i våra marker.

Och när du säger att en oerhört liten mängd krävs så är det ju av en orsak - att det är OERHÖRT giftigt!

naresjo skrev:
Och man kan ju faktiskt använda även om det är gifter med lite SUNT FÖRNUFT, eller hur!
Användning av gifter i sin trädgård går inte ihop med sunt förnuft tycker jag.

/Kalle

Så vitt jag har förstått så är det ingen jätteskillnad mellan Round-up och de gifter man i jordbruket behöver licens för att använda.

Round-up är ungefär samma sak fast utspätt så att det inte skall vara skadligt att hantera för den outbildade. Dvs mängden verksamma kemikalier per kvm blir ungefär densamma.

Själv är jag lite skeptisk till ogräsgifter, men har "givit upp" och använder det någon enstaka gång.

Just "agent orange" är exempel på att vi inte alltid kan vara säkra på ogräsgifter. Agent Orange var ofarligt för människor och djur, problemet var att vid storskalig produktion uppstod det giftiga biprodukter, dessa är giftiga i så små halter att man på den tiden inte kunde detektera att de fanns närvarande i medlet. Man hade gjort studier och bevisat giftets ofarlighet genom djurförsök, men då var medlet tillverkat i småskaliga labmängder. Sedan skalade man upp tillverkningsprocessen och de giftiga biprodukterna uppstod i så små mängder att de inte kunde upptäckas med då tillgänglig analysteknik. Det var först flera år efter att man slutat använda medlet som det påvisades vara farligt. Så vitt jag förstår så är det fortfarande inte strikt bevisat att någon skadades av medlet, men det är väl kanske som med cigaretter, de var ju också formelt ofarliga till för 10 år sedan. Det var alltså inte den verksamma substansen som var giftig utan en förorening som uppstod vid storskalig tillverkning.

Skall tilläggas att jag är inte kemist, ovanstående har jag läst om för ca 10 år sedan. Jag har inte tillräkliga kunskaper i Kemi för att kunna bedömma rimligheten i materialet.

Sicket tjöt om gifter.

Bränna är inte tillräckligt för rötter (ogräset kommer igen, fast det tar en stund).

Men sänka Ph är effektivt (och billigt). Använda t ex ättika, fosforsyra etc

Att köpa andra toxiska medel för bekämpning kostar en liten slant.

Vi kommer tydligen inte längre i diskussionen så jag stänger tråden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.