6 882 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Matjord för hårt packad?
Har fått ut all min matjord på tomten med hjälp av en mindre grävmaskin. Nu är allt plant och kanonfint inför gräsmattan som jag skall rulla ut.
Efter det att maskinen har kört fram och tillbaka så har självklart jorden packats en hel del (dock inte stenhårt).
Är detta något bekymmer för gräsmattan när jag rullar ut den? Någon som har erfarenhet av detta? Måste matjorden vara lös och luftig?
Efter det att maskinen har kört fram och tillbaka så har självklart jorden packats en hel del (dock inte stenhårt).
Är detta något bekymmer för gräsmattan när jag rullar ut den? Någon som har erfarenhet av detta? Måste matjorden vara lös och luftig?
Jag tror det räcker med att du luckrar upp det översta lagret med en kratta. Är jorden inte allt packad så lär den sjunka mycket till nästa år.
Känner några som körde med en "padda" över matjorden innan sådd. De fick en jämn och välpackad jordbädd och sådde sedan på detta. Gräset tog sig utan problem och idag har dom grannskapets jämnaste gräsmatta. Frågan är dock om det funkar med rullad gräsmatta...
Jordpackning kan vara ett stort problem efter en byggprocess och orsakar ofta problem med nyplanteringar på dessa ytor. Jorden blir så packad att ingen luft kan tränga ner och inget vatten rinna igenom den. Det bildas en hård skorpa som ger problem med översvämningar, uttorking och syrebrist.
Hur känslig jorden är för packning beror på vad det är för jord, en sandjord svårpackad medan en styv lerjord är extremt känslig för packning.
Mindre grävmaskiner som kör på en inte alltför känslig jord borde dock inte skapa några större problem.
/Kalle
Hur känslig jorden är för packning beror på vad det är för jord, en sandjord svårpackad medan en styv lerjord är extremt känslig för packning.
Mindre grävmaskiner som kör på en inte alltför känslig jord borde dock inte skapa några större problem.
/Kalle
Jag håller åxå på för fullt att jämna ut min tomt med matjord. c 200 ton kommer det att gå åt.
Det e ju inte så lätt att få det 100 jämnt när man har 25 meter*20 som ska täckas
Hur gör man för att få det jämt så jag sen kan padda det??
Räcker det med lite snöre och mäte upp och resten ögonmått?
Hur har andra gjort?
Det e ju inte så lätt att få det 100 jämnt när man har 25 meter*20 som ska täckas
Hur gör man för att få det jämt så jag sen kan padda det??
Räcker det med lite snöre och mäte upp och resten ögonmått?
Hur har andra gjort?
Välj ut ett antal fixpunkter som du höjdsätter korrekt och märker med en pinne. Sedan kan man kratta ut jämnt mellan dessa.
Säg att du sätter ut fixpunkter var 5e meter, då får du 20 stycken höjdmått som du har att använda ögonmåttet mot.
/Kalle
Säg att du sätter ut fixpunkter var 5e meter, då får du 20 stycken höjdmått som du har att använda ögonmåttet mot.
/Kalle
Klicka här för att svara