Trädgård allmänt
Leaff: [citat] Behöver komma ner ca 60cm, klarade runt 40cm igår efter lite bevattning ;) Ska prova med spett idag. Jordborr känns lite överdrivet för tre hål, hehe
Ceril: Jag har köpt planteringjord och gräsmattejord från Brudberget. De baserar sina produkter på hästgödsel (ligger bredvid Åby travbana). Gräsmattejorden var för porös men planteringsjorden var jättefin. Den består av barkmull, hästgödsel och lite sand och är mycket lycker och lättjobbad. Det växer som attan i den. Jorden kostade 175:-/kubik och frakten för 20 kubik var 1000:-. Mvh
knyttet: Det låter ju som om vårt projekt inte är omöjligt :-) Då är det bara till att mäta och fixa då.... Tack för era tips!
yonna: Vi håller på att lösa problemet, som jag skrev tidigare, och jag stänger denna tråd nu.
josefin_h: När jag läser om murgröna, som vi tänkte använda först, står det att den vill ha skugga/delvis skugga. Denna del av vår tomt är absolut gassande i sol nästan hela dagarna. Klarar murgrönan detta?
mellegard: Hej, Vi är på jakt efter dekorsten, typ kullersten, till en slänt i vår blivande trädgård. Någon som vet var man kan hitta detta till överkomligt pris i Göteborg eller Hallandstrakten? Kan eventuellt hämta själv med lastbil om det skulle behövas. /Erik
jon_h: Precis. På så sätt tränger inte syran ner, utan verkar bara på ytan. Det finns färdiga syratvättmedel i kakelaffärer under namn i stil med klinkerrent eller liknande. Sannolikt har färgaffären något liknande.
Gagga: Tack Mats, precis vad ´jag ville höra!! Mvh Gagga
knuttan71: [citat] Jag har skickat ett PM till dig. Knuttan
Kalleman: Trädet blir ju ganska begränsat i sitt omfång och blir ju inte en stor kaskadpil direkt. Men om det är brist på vatten där den står så kan nog den skicka rötter ganska långt ändå. Se till att den har sin vattenförsörjning tryggad på den plats där den ska stå (alltså inte ett vattenledningsrör...) så bör den inte skapa några problem. /Kalle
swecul: Läste någonstans om dem att dem pollinerar växter som är starkt doftande... kommer dock inte ihåg vad det var för växter...
Spiderman: Tack för svar Badger! Det var så lugnande så jag grävde ner den idag :) Järneken är närmast i bild. Jo, jag ska ha den friväxande har jag tänkt. Formklippt skulle inte passa riktigt i min "vilda" trädgård. Jag placerade i vart fall en tom jordsäck - i hålet - mot husgrunden. Sedan fyllde jag på jord och planterade busken. Det borde ju skydda grunden någotlunda... Var dina
@home: Vi har lagt marksten och nu kommit till rabatterna. Rabatterna är nu kantiga så jag vill ha mer rundade former. Har ni tips på kantsten som det går att lägga runt rabatter????
lgf02001: Varför inte en häck med buskrosor längs med staketet. Ser ut som staketet är ca 1 meter högt eller? Häggmispelhäcken är jättefin (har en själv) men jag tycker nog att den gör sig bättre om den tillåts bli högre. Den växer också ganska kraftigt och ger en hel del klippjobb om du skall hålle nere höjden så att den inte blir högre än staketet. Om du kan tänka dig en bredare
Kalarne: Håller med föregående talare. Jag har relativt stora sättningar i min husgrund på en sida av huset där det finns två 60 år gamla äppelträd. Tog hjälp av en konsult för att titta på skadorna och hans åsikt var att rötterna från äppelträden gått in under huset och torkat ut leran, vilket orsakat sättningarna. Han ordinerade att träden skulle tas ner och trodde till och med att
Hemmakatten: Inte behöver du vänta på egna tomater till nästa år. Sätt en bit plast där den trasiga rutan var,kommer att fungera alldeles utmärkt.
Martin_Blomberg: Jag köpte denna i en VI butik och klämde ut fröna som jag sådde. De spirar och gror nu. Skall plantera den på min söderbalkong sedan. Feijoa - Wikipedia, the free encyclopedia Kapkrusbär är nåt jag också har planterat och den växer enormt snabbt nu: Den virtuella floran: Physalis peruviana L. - Kapkrusbär
MatsT: Beror lite på vad man är ute efter. Enklare modell för enbart växtodling och som inte behöver hålla så värst många år eller som i vårt fall växthus som fungerar som både odling och uterum där man kan sitta o skåda stjärnorna. Vi trivs i den härligt öppna känsla som ett helt glasat hus ger. Vi valde ett växhus från Classicum. Har funkat perfekt. Bra noggrannhet i profiler,
yonna: Jag tar in en grävare successivt denna vår. Han har flyttat stenbumlingar (modell xxx-large) och markhöjt framsidan och nu beställer jag ytterligare 30 m 'ränna' längs tomtgränsen. Betalar 600 kr/tim när han bara kommer med en maskin och han jobbar snabbt så denna gång går det nog på 2 timmar. Vad finns under dina 20 cm bärlager? Har du haft byggmaskiner körandes fram och tillbaka
Harrieth: Tack för tipsen! läste också att man ska torka ut blomjorden för att de ska dö ut...men har man bl a hortensia som inte alls får torka ut så låter ovanstående tips lovande. Ska prova genast!