M
Marive: Även ÖB brukar ha det till vettiga priser, när jag kikade själv så var nätet och tillbehör billigare på ÖB men stolparna billigare på jula men det blir ändå ganska dyrt så jag byggde ett trästaket i stället.
4 svar · 7,1k läst
Immobil
Immobil: Här finns lite info: http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Aktuellt/Detta-galler-for-pooler/
1 svar · 1,0k läst
H
Herlog: Är nästan 100% säker på att det är en art av flugbagge (finns ca 50st arter av just flugbagge). Dom är mycket vanliga och är egentligen rovdjur, men äter även en del pollen och nektar. Dock ej blad vad jag kunnat hitta.
1 svar · 1,9k läst
·
M
miljoval: Jag har precis spikat ihop en egen kompost, dock en varmkompost, på nästan 400 liter . Har lagt upp en liten beskrivning på min sida som man hittar här. Kommentera gärna bygget! ;-)
7 svar · 7,3k läst
S
Stargazer: Jo så här gick det ... Var inne på att byta hela förgasar-paketet som nästa åtgärd, men plockade först ner den gamla en gång till. Blåste rent där jag kom åt, rensade med ståltråd och/eller ett plastborst (från en vanlig sopborste). Satte ihop allt igen och ... nähä, ingen skillnad. Den gick igång med samma beteende (rusar, stannar nästan, rusar, osv). Åkte några dagar senare
6 svar · 48,7k läst
tallmilan
tallmilan: Har egentligen inget att klaga på om själva timern förrutom hur otroligt dyra de är men ... Det finns en liten symbol på dem som betyder att de inte tål frost. Det är ingen överdriven "skydda-sig-juridiskt-symbol", de tål verkligen inte frost. Våran sprack i godset (plasten) och vatten forsade ut en bra stund innan vi hörde skvalet på utsidan av huset i höstas. Nuhar jag kollat om
0 svar · 11,2k läst
E
esox: Fast om man letar runt lite på nätet blir man fundersam - det pratas om geotextil, markduk, fiberduk, ogräsduk etc....vad är egentligen bäst att använda för detta ändamål dvs både att hindra gruset att sjunka ned i lerjorden och att begränsa ogräset som kommer nerifrån?
2 svar · 7,2k läst
F
Farzan: Vet inte - det finns väl olika produkter som ska hålla för ogräs och jag har inte använt någon av dem själv, bara geotextilduk (den vanliga gråvita) och konstaterat att de kraftigare rotogräsen växer rätt igenom den. Man kan hitta en del diskussioner i ämnet om man googlar på "markduk" och "odla.nu".
10 svar · 9,9k läst
M
MatCan: Vi har en slänt i trädgården som vi planerar att göra om till en perennrabatt. Eftersom vi ska lägga marksten på andra ställen på tomten så tänkte vi ta dom uppgrävda massorna och använda för att fylla ut slänten så att den blir mindre brant. I slänten växer det för närvarande gräs. Behöver vi plocka bort gräset innan vi fyller ut, eller kan man lägga massorna uppepå och
0 svar · 4,7k läst
K
Kjell_G: Har skaffat en äldre trädgårdspump, funkar inte men tänkte att den kunde användas till en liten fontän, dvs att den får strila ur sig lite vatten som ex. faller över några stenar för att återföras till en vattenbehållare (nergrävd). Vilken typ av pump skulle kunna passa? Den ska väl vara s.k dränkbar och man behöver kunna regler vattenflödet något. Har nån tips om hur en
0 svar · 3,1k läst
H
hnurre: Tack! Jag har beställt ny öppnare. Kommer att ta in cylindern på vintern. Nu går jag ut och ser om jag kan skruva dit den gäckande delen.
3 svar · 1,7k läst
·
ama3282
ama3282: Jag tänker göra en kant runt vårt hus och fylla upp innanför med kullersten eller singel. Jag vill inte ha vanliga kantstenar utan har tänkt att gjuta en kant. Min fundering är att armera kanten vid gjutningen. Tror ni att det ändå finns risk att den spricker. Ett alternativ är att gjuta 1-2 m långa block och bygga kanten av. Dessa kan då röra sig lite mer. Någon som har några bra
0 svar · 2,9k läst
O
ohlgren: Som ni ser på fotona så har jag nu grävt ut bakom 30 cm's gatsensmuren mot gatan. Planen var att bygga vidare på denna mur, efter att jag lagt en sträng betong längs med undre delen av befintliga muren, för att forma ett "L". Har även fått lära mig att det inte duger med att bara lägga en sträng betong, jag måste tydligen borra in armering i den befintliga undre delen av muren för
15 svar · 20,5k läst
·
pirrepirre
pirrepirre: Sådär ja. Då var den inkopplad och provkörd. Rekommenderas att INTE ställa in den när det blåser lite lätt ute. Man blir blöt:rolleyes: Körde den nu när det var vindstilla och den fungerar helt ok. Min tomt är rektangulär. På ena långsidan har vi verandan och på den andra har vi granntomten. Apparaten klarar en längd på 11 meter åt alla håll. Ställde in den så att den gör
4 svar · 7,3k läst
F
Farzan: Jag satte en gång storgatsten som kant på en gång (själva gången satte jag med smågatsten men ändå). I största delen av gångens sträckning var storgatstenen bara ett par cm över markytan och där gjorde jag inget speciellt, satte den bara i grus. Mot ena änden, där gången höjde sig lite mer (c:a 5 cm över markytan) för att möta en uteplats kändes det som att det var lite
1 svar · 4,8k läst
T
Torpartösen: Ska sätta upp ett stängsel runt gården för att hunden ska kunna springa omkring lite utan att smita (förhoppningsvis), men upptäckte att det var svårt att hitta bra instruktioner på hur man bör göra för att "byggnationen" ska bli lyckad. Jag har tänkt mig 140 cm högt fårnät och 60 mm (diameter) runda trästolpar ungefär var tredje meter. Frågan är nu - hur bär man sig åt för
0 svar · 3,5k läst
Sne4
Sne4: [citat] Hmm, höjden på färdiga sektioner - om du menar de vanligaste modellerna @70-80cm - håller kanske inne en 8 månaders bebis, men inte så mycket mer. Däremot kan det fungera som gränsmarkering för större barn 'Du får inte gå utanför staketet'. Det beror dock på vilken avsikt man har med staketet. Aldrig använt jordankare, men ju längre ner ankaret/stolpen sitter, desto
4 svar · 6,6k läst
B
BobbyEwing: [citat] En utveckling där är att mycket riktigt köpa majs med blast (fattar inte varför det ens finns skalad att köpa, majs är känsligt och smaken försvinner lätt) men innan grillningen så viker du undan blasten, tar bort de otäcka trådarna, och smörjer hela kolven med olja, salt och peppar. Sedan viker du tillbaka blasten och knyter ett blad runt för att hålla ihop och grillar
32 svar · 12,9k läst
·
yonna
yonna: Gör inget med trädgården förrän huset är på plats. Trädgården kommer ändå att köras sönder med med maskiner så det är definitivt bättre att köra på med fyllnadsmassor när sista husleveransen har skett. Om det är något parti av tomten som ni inte kommer att markhöja är det vettigt att spika upp träräcke av spillvirke med stora skyltar "kör ej" så räddar ni ändå den
1 svar · 4,2k läst
·
yonna
yonna: [quote="Mats_surfer, post: 843752"] Eller har alla som har det spikat själva?QUOTE] Jäpp :D
1 svar · 2,0k läst
A
AndersT: Jag vill bygga ett fotbollsplank som ska vara som mål på vår fotbollsplan. Det kommer vara ca 7 x 2,3 m. Hur ska jag förankra det så det håller? Fyra plintar ner i backen? Räcker det? Även stöd "bakom" planket så det inte ramlar när trycket blir för hårt eller när vinden sliter i det?
0 svar · 4,8k läst
T
Trilla: Vintergrönt... Överlag tänker hemmapulare för lite på att trädgården ska vara nåt året runt...
5 svar · 3,5k läst
·
D
danjomannen: [citat] På det företag där jag jobbar får vi ungefär 200 kr per stubbe i ersättning av de värmeverk vi levererar till. m.a.o. verkar dina polare på tippen, som garanterat levererar den flis som kommer av dina stubbar till samma värmeverk som vi, lite knäppa. 1000 kr/ton i kostnad för att bli av med dem ?! Då skulle vi inte hålla på med vad vi gör...
23 svar · 43,5k läst
cederbusch
cederbusch: Tack igen för hjälpen! MVH
4 svar · 4,6k läst
M
mathiasho: Bobcat 316 kan du dra efter din egen bil. Nackdelen är att den är lite för klen och du kommer förstöra en del av gräsmattan eftersom den oftast glider pga den lätta vikten. Andra valet du kan göra är att fånga en grävmaskinsförare om det finns en i närheten och be honom dra upp den om han har en stor maskin. Dom har oftast en grep. Det kostar en slant men inte alls lika mycket om du
10 svar · 13,9k läst
Benny_o_Lina
Benny_o_Lina: Pl400 limmar allt.. funkar utmärkt till att limma stenar och lecablock.. så limma på du..
5 svar · 11,9k läst
piliz
piliz: hejsan är det någon som har erfarenhet av att gjuta en naturtrappa? Tänker mig långa steg/avsattser på kanske 60-70cm. Framlant ska kantas av naturstenar som jag tänkte fästa med cement/betong? I själva steget tänkte jag fylla upp med gångsingel. Någon som gjort något liknande, eller har förslag på hur man ska gå tillväga för bäst resultat? (Fiberduk, markunderlag, sten/sand
0 svar · 3,2k läst
F
fredwel: Tack för svaret Yonna! Dessa plantor måste vara överlevare för de är redan flyttade en gång tidigare, de har stått två vintrar i en jordhög med rätt lerig jord och lever fortfarande. Jag behöver ju inte kippa ber dom totalt, det kanske kan vara en medelväg, klippa bort det värsta och spara en del av det som ser OK ut och växer åt rät håll? /Fredrik
2 svar · 21,7k läst
·
P
pixelboy: Antar att det är typ gunnebo staket du letar. Finns mängder av trådar på forumet bla denna: http://www.byggahus.se/forum/traedgard-allmaent/114693-vad-kostar-gunnebo-staengsel.html
1 svar · 6,2k läst
S
sjutumfyra: Har börjat försöka tvätta bort lavarna mha högtryckstvätt, men resultatet är dåligt. Vissa stenar blir det vita fläckar där lavarna suttit. Finns det något miljövänligt medel man kan använda istället, eller är stenarna förstörda för gott när lavarna suttit så pass länge? Någon som har erfarenhet av det?
5 svar · 3,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.