Som ni ser på fotona så har jag nu grävt ut bakom 30 cm's gatsensmuren mot gatan.
Planen var att bygga vidare på denna mur, efter att jag lagt en sträng betong längs med undre delen av befintliga muren, för att forma ett "L". Har även fått lära mig att det inte duger med att bara lägga en sträng betong, jag måste tydligen borra in armering i den befintliga undre delen av muren för att få den nya betongen att fästa ihop med muren.
Men jag börjar bli tveksam till att detta kommer att hålla. Befintliga muren är satt på en smal betongsula (utan armering) som ligger strax under trottoarnivån (se foto). All matjord är borta och jag är nere på den gula stenhårda leran. Befintliga betongsulan ligger på ca 20 cm "matjord" ovanpå leran.
Muren känns iofs stabil när man sparkar på den o så och den har ju hållt i 50 år, även om vissa stenar lossnat.
Vad göra?