9 911 läst ·
10 svar
10k läst
10 svar
Markduk = kasst?
Hej,
Trots att jag har lagt markduk efter konstens alla regler, kommer ogräs upp i alla fall, rakt genom duken.
I detta fall på en stensatt garageuppfart och en rabatt med stenkross.
Är det någon som har något bra sätt att förhindra att ogräs kommer där man inte vill ha det? (Frånsett Round up....)
Kanske man skall lägga tjock plast i stället?
Trots att jag har lagt markduk efter konstens alla regler, kommer ogräs upp i alla fall, rakt genom duken.
I detta fall på en stensatt garageuppfart och en rabatt med stenkross.
Är det någon som har något bra sätt att förhindra att ogräs kommer där man inte vill ha det? (Frånsett Round up....)
Kanske man skall lägga tjock plast i stället?
Det finns väl dukar och dukar också. Den enda sort som jag har egen erfarenhet av är det som kallas geotextilduk och den kunde rotogräs som t ex tistlar växa upp genom, visade det sig. (Och jag är säker på att de inte kom uppifrån. Det var skott som växte upp från kraftiga, gamla rötter under duken, samma år som jag hade lagt den.)
Precis Tallmilan - och det var just min poäng, att det finns dukar och dukar. Det verkar vara ganska många som tror att geotextil stoppar rotogräs men det gör den inte. Däremot finns det andra sorter som gör det.
Farzan, vad heter de då?
Vet inte - det finns väl olika produkter som ska hålla för ogräs och jag har inte använt någon av dem själv, bara geotextilduk (den vanliga gråvita) och konstaterat att de kraftigare rotogräsen växer rätt igenom den.
Man kan hitta en del diskussioner i ämnet om man googlar på "markduk" och "odla.nu".
Man kan hitta en del diskussioner i ämnet om man googlar på "markduk" och "odla.nu".
Klicka här för att svara