Hej,
Trots att jag har lagt markduk efter konstens alla regler, kommer ogräs upp i alla fall, rakt genom duken.
I detta fall på en stensatt garageuppfart och en rabatt med stenkross.
Är det någon som har något bra sätt att förhindra att ogräs kommer där man inte vill ha det? (Frånsett Round up....)
Kanske man skall lägga tjock plast i stället?

Troligen kommer ogräset uppifrån (som frö) :-)
Göran

Ja det kanske är så.
Fast rötterna har växt igenom duken och ner i marken under.
Inget konstigt kanske?

Kan det inte vara som så att stenkrossen nött hål på duken? Jag tycker markduk fungerar fint i rabatten med bark över där man inte går.

Redigerat:
I mitt växthus så tog sig trädrötterna rakt igenom och till den gottiga välbevattnade jorden, så att duken inte fungerar verkar inte var speciellt konstigt.

Det finns väl dukar och dukar också. Den enda sort som jag har egen erfarenhet av är det som kallas geotextilduk och den kunde rotogräs som t ex tistlar växa upp genom, visade det sig. (Och jag är säker på att de inte kom uppifrån. Det var skott som växte upp från kraftiga, gamla rötter under duken, samma år som jag hade lagt den.)

Men den duken är väl till för att gruset inte ska vandra ned i leran under, inte primärt för att stoppa ogräs ...

Precis Tallmilan - och det var just min poäng, att det finns dukar och dukar. Det verkar vara ganska många som tror att geotextil stoppar rotogräs men det gör den inte. Däremot finns det andra sorter som gör det.

Tänkte på första inlägget där det står "rabatt med stenkross", kanske bara ogräs som orkar ta sig upp

Farzan, vad heter de då?

Vet inte - det finns väl olika produkter som ska hålla för ogräs och jag har inte använt någon av dem själv, bara geotextilduk (den vanliga gråvita) och konstaterat att de kraftigare rotogräsen växer rätt igenom den.

Man kan hitta en del diskussioner i ämnet om man googlar på "markduk" och "odla.nu".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.