Medlem
· Västra Götaland
· 11 inlägg
Hejsan
Vi har fullständigt kört fast vad gäller vår framsida på tomten. Baksidan av tomten är vi nöjda med då det är en uppvuxen naturtomt med mycket berg i dager, men framsidan ser ut som sju svåra år.
Vi har funderat på vanliga L-stöd och sedan någon plantering upp, men vi tycker att det kan kännas lite "sterilt".
Snälla hjälp oss med lite idéer. Ni får jättegärna maila foton eller liknande på egna lösningar till gbg130@yahoo.se, eller ännu hellre lägga ut era förslag här så att alla kan ta del av dem.
Tusen tack på förhand!
Andreas & Camilla
Vi har fullständigt kört fast vad gäller vår framsida på tomten. Baksidan av tomten är vi nöjda med då det är en uppvuxen naturtomt med mycket berg i dager, men framsidan ser ut som sju svåra år.
Vi har funderat på vanliga L-stöd och sedan någon plantering upp, men vi tycker att det kan kännas lite "sterilt".
Snälla hjälp oss med lite idéer. Ni får jättegärna maila foton eller liknande på egna lösningar till gbg130@yahoo.se, eller ännu hellre lägga ut era förslag här så att alla kan ta del av dem.
Tusen tack på förhand!
Andreas & Camilla
En liten häck eller ett litet staket längst ned som avgränsning mot gatan vore ju snyggt. Bygg på med några buskar här och där i slänten, och sen massor av blommor! Blanda vår, sommar och sensommar, så finns det alltid något vackert. Buskarna ger stadga och lite skugga.
En låg mur längst ner kanske, och motsvarande utmed garageuppfarten och vid trappan. Lågvuxna buskar, behöver ju inte vara komplicerat - ölandstok, spirea, en forsythia. Som LOS säger, blommor för olika tider på året. Sedan behöver ni nog någon typ av gång i mitten så ni kommer åt att underhålla djungeln.
Jag tror inte alls det skulle bli sterilt att terrassera med murar. Jag skulle sätta en ligusterhäck högst upp och en terrass på mitten med ett vatten fall på ena sidan och en liten damm en bit ner. Vita ölandstok är min favorit,lättskött, torktålig och blommar hela sommaren. Några fina gräs och lite buxbomsklot är snyggt också. snyggt hus!!!
Mitt bästa tips är att gå runt och titta på andra trädgårdar och sno det som ni gillar och göra er egen grej av det. Man kan även enkelt titta på hus till salu på nätet, där kan man hitta mycket.
Trevlig belysning för att mitt i vintern hitta in men också en mysfaktor om man belyser rätt saker. Om du vill belysningen skall fungera på vintern behövs el, solceller fungerar knappt alls på vintern och har inte den uppladdning att fungera när man behöver den i kyla.
Fundera över hur mycket underhåll ni vill göra varje år? Det kan underlätta i valet av växer. Det behöver inte vara tråkigt för att vara lätt underhållet.
Lycka till
Trevlig belysning för att mitt i vintern hitta in men också en mysfaktor om man belyser rätt saker. Om du vill belysningen skall fungera på vintern behövs el, solceller fungerar knappt alls på vintern och har inte den uppladdning att fungera när man behöver den i kyla.
Fundera över hur mycket underhåll ni vill göra varje år? Det kan underlätta i valet av växer. Det behöver inte vara tråkigt för att vara lätt underhållet.
Lycka till
Klicka här för att svara