Jag har tänkt mig att göra en grusgång, jag har grävt bort gräsmatta och ca 20-25 cm ner. sedan tänkte jag lägga markduk och därpå ett bärlager 0-32 och paddar så jag kommer upp i rätt nivå för storgatstenen jag tänkt lägga som sarg mot gräsmattan. men hur skall jag göra för att få fast gatstenen så den inte rör sig?`lägger man sättsand bara ytterst eller hur skall man göra?? efter det tänkte jag fylla upp ytterligare lite med 0-18 innanför gatstenen så jag kommer upp en 3-5 cm under färdig nivå, padda så det blir hårt och sist ytskicktet singel.

hur låter detta, är det rätt?? men framför allt hur skall jag få gatstenen att sitta fast??

tack...

Jag satte en gång storgatsten som kant på en gång (själva gången satte jag med smågatsten men ändå). I största delen av gångens sträckning var storgatstenen bara ett par cm över markytan och där gjorde jag inget speciellt, satte den bara i grus. Mot ena änden, där gången höjde sig lite mer (c:a 5 cm över markytan) för att möta en uteplats kändes det som att det var lite större risk att stenarna kunde tippa utåt, så där lade jag jordfuktad betong (1 del cement, 3 delar grovsand) under kantstenarna och på utsidan (upp till ett par cm under markytan så att det inte skulle synas). Och jag hade ett bärlager av 0-32 precis som du.

Det såg fortfarande perfekt ut när vi flyttade fyra år senare. Storgatsten ligger rätt stadigt. Men det var på väldigt fast mark. I lerjord som vi har nu är det knepigare, inget ligger ju stilla där i längden...tror att jag skulle dra ut bärlagret en bit bredare än gången och kanske ha mer jordfuktad betong som stöd till kanterna, hela vägen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.