7 205 läst ·
2 svar
7k läst
2 svar
Grus och markduk
Vi ska lägga grus på en liten del av trädgården (c:a 20 kvm) för att skapa en liten extra uteplats. Jag har kommit så långt att jag jämnat ut och packat underlaget (som består av några decimter lerjord med sprängsten under). Nu ska det på grus och jag har fått tipset att lägga 0-16, eftersom det efter vattning packar sig på ett bra sätt. Kan man på detta sedan lägga på ett lager "fingrus" i form av ärtsingel, som väl är lite skönare att gå på?
Det jag funderar på är om jag ska lägga någon form av markduk, dels för att undvika att lera tränger upp genom gruset, dels för att stoppa lite av det ogräs som kommer via marken? Eller är det onödigt? Och om det är bra med markduk, vad ska man då använda - fiberduk? geotextil? Finns det olika kvaliteter av dessa?
Det jag funderar på är om jag ska lägga någon form av markduk, dels för att undvika att lera tränger upp genom gruset, dels för att stoppa lite av det ogräs som kommer via marken? Eller är det onödigt? Och om det är bra med markduk, vad ska man då använda - fiberduk? geotextil? Finns det olika kvaliteter av dessa?
Fast om man letar runt lite på nätet blir man fundersam - det pratas om geotextil, markduk, fiberduk, ogräsduk etc....vad är egentligen bäst att använda för detta ändamål dvs både att hindra gruset att sjunka ned i lerjorden och att begränsa ogräset som kommer nerifrån?
Klicka här för att svara